Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej 

Skall plasta in en bit formplyfa i ett skott som förstärkning till mitt ankarspel. 

Har aldrig gjort detta förur så jag skulle behöva lite tips. Det mesta hittar jag på youtube men blir inte riktigt klok på om jag behöver någon primer eller ej. 

Har köpt Biltemas Polyester och glasfiber matta. Tänkte även spackla upp mjuka övergångar med Polyester och microglas bubblor från Biltema. 

Till rengöring har jag köpr aceton 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev borgede:

blir inte riktigt klok på om jag behöver någon primer eller ej. 

Det kanske man borde men jag har aldrig gjort det.

Bäst är att provplasta en eller flera andra bitar för att testa tekniken först. Kostar ju nästan inget och ett och annat lär man sig.

Plasta är inte svårt och väldigt användbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du formplyfa så slipa av yttersta färgade lagret, brukar vara brunt till svart, det är en yta som gör att betongen inte fäster, jag är inte säker på att plasten fäster så bra heller.

Jag brukar gå på med vinkelslipen, det gör ju inget om ytan blir lite "grov" plasten har ju mer att fästa i då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Plasten fäster inte på det svartbruna på formplyfa särskilt väl, det lagret måste bort. Vidare måste träskivan du har rundas av i kanterna, då glasfibret inte kan vikas i skarpa kanter.

 

När du sen plastar fast detta på underlaget, om det är inne i båten, så måste gelcoaten bort på de ytor du ska fästa på, plasten ruggad med slippaper (vilket det ju blir) och acetonad det sista du gör, så du har plast mot plast. Sen när du är klar, för att snygga till, kan du måla på ny topcoat. Det vanligaste sättet att fästa en skiva på ett underlag, om det är "platt mot platt" är att kanske lägga ett eller ett par lager mellan skiva och underlag, och sedan täcker du över skivan med ett eller två ytterligare lager utanpå, så träet blir helt inneslutet. Träskivan blir därmed "sandwichad" mellan plastlager och det blir styvt och starkt. För att få fast skivan om det är uppåt, och den trillar ned av egenvikten, kan du plasta två tillfällen under en dag - sätt den i spänn tills det undre lagret härdar och inom 12-24h beroende på temp, lägger du det yttre lagret, då behöver man inte mellanslipa plastlagrena då de är "vått i vått" som det heter.

Redigerad av Haddock_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

Använder du formplyfa så slipa av yttersta färgade lagret, brukar vara brunt till svart, det är en yta som gör att betongen inte fäster, jag är inte säker på att plasten fäster så bra heller.

Jag brukar gå på med vinkelslipen, det gör ju inget om ytan blir lite "grov" plasten har ju mer att fästa i då.

Helt rätt tänkt av Pentax. Glasfiber/polyester fastnar inte på formplyfa. Brukar vara nybörjarfelet nr.1 att använda formplyfa och glasfiber tillsammans. Vanlig plywood är numera limmad med vattentåligt lim, så om den plastas in helt eller ytbehandlas ordentligt  så håller den mycket länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en roterande raspskiva på min vinkelslip som är rena drömmen när man skall rugga upp ytor med/utan gelcoat innan plastning. Skräpar ner som sjutton, men det är det värt.

 

I övrigt håller jag med. Skall det plastas in - använd vanlig billig plywood om du kan och runda av alla kanter som skall plastas runt. Den nakna träytan suger åt sig polyestern som kommer häfta mycket bra till en homogen enhet.

 

Och dra dig inte för att plasta !  Man kan göra massor av skojiga saker, och det är inte svårt. Reservhjulsbaljan i framskärmen och höljet kring den eftermonterade blinkersspaken på min gamla A-ford är gjord i garaget med precis det material du beskriver

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja man kanske ska vara lite försiktig med att börja plasta, det är som Tommy här på forumet skrev en gång "starkt vanebildande".

 

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Pentax:

Nja man kanske ska vara lite försiktig med att börja plasta, det är som Tommy här på forumet skrev en gång "starkt vanebildande".

Jaaa! Men ganska kul. Och praktiskt!

Tappade en batteriborrmaskin som sprack i delar. Lite glasfiber och polyester så fungerar den precis som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag har en roterande raspskiva på min vinkelslip som är rena drömmen när man skall rugga upp ytor med/utan gelcoat innan plastning. Skräpar ner som sjutton, men det är det värt.

- - -

Köp en Fein Multimaster (eller någon billig kopia från Classe, Jula, Biltema...) och komplettera med deras trekantiga raspskiva (se bara upp med fästena, alla verktyg är inte helt lika i infästningen) . Den occilerar fram-o-tillbaka och river inte runt dammet som en vinkelslip gör. Det mesta slipdammet lägger sig bara runt slipstället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...