Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Anben75

Nya segel till HR26

Rekommendera Poster

Mina segel är hopplöst gamla och på rullgenuan blåste uvskyddet av/sönder på min norgeresa. Viss uppskattar man fart då storebror seglar monsun men jag tycker det är roligt att gå ut i lite tuffare väder och värdesätter ett bra hållbart segel. Men kanske rullgenuan ska vara mer tävling crusing inspirerad? Hur har ni eran segelsättning. Hr26 är ingen racerbåt precis. Har ni tips på prisvärda tillverkare. Givetvis är budgeten begränsad. Har kikat även på online segelmakare. Eller går det få nytt liv i gamla segel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nya segel förra året, till min gamla 70-talare, en Kingscruiser 33.

 

Kollade på "alla" leverantörer, nej det gjorde jag inte men jag pratade med alla de stora som finns i landet och med en del online leverantörer.

Jag valde till slut den som gav mig bäst förtroende, både ur ren kompetens och ur intresse av mig och min båt.

 

Jag tävlar inte, men vill ha segel som är moderna, men också hållbara.

Delvis motstridiga krav, absolut, men det var till sånt jag behövde en leverantör som hade tid/lust att diskutera.

 

Jag valde North Sails till slut, i deras 3Di Nordac duk.

Efter leverans och en säsong så är jag mer än nöjd, grym kvalitetskänsla i seglen och i arbete/bemötande.

Båten känns verkligen som en annan båt, svarar på trim bättre, går högre och snabbare.

Och, seglen är vackra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips!

Beställ inte segel nu på våren utan vänta till i höst.

 

Prata med flera och beskriv hur du brukar segla så får du bra råd.

 

Lättast att prata med flera är det på en mässa.

 

Om huvuddelen av segelmakarna har ett pris på 100 så kostar Boding 70 och North Sails 130. Detta tycker jag också avspeglar kvaliteten.

 

Till en liten mastheadbåt föreslår jag laminat i den stora genuan och dacron i det lilla storseglet.

Genuan tar de största krafterna och måste därför vara formstabil. Hanteras på rulle så den kan få vara lite stel.

Storen kommer att hålla formen även i dacron och blir lättare att hantera i det materialet.

 

Mackey 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även på Tuss Sails. De ligger i Budapest Ungern men det har egentligen en underordnad betydelse. Jag köpte en gennaker från dom 2015 som jag är mycket nöjd med än sålänge.

De har en svensktalande agent i Sverige men jag har även talat med bossen själv i Budapest.

Mycket tillmötesgående att ha att göra med om man frågar mig. Skicka in en offert och kolla priserna.

 

https://www.tuss-sails.com/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips tack! Min HR26 är dessutom en av de få som är masthead, alla utom två är 7/8 rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anben75:

Bra tips tack! Min HR26 är dessutom en av de få som är masthead, alla utom två är 7/8 rigg.

Oj, då måste jag erkänna att jag mindes fel, trodde HR 26 var masthead.

Ibland blir fel rätt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt är det inte värt att försöka "få liv" i gamla segel då jag gissar att de är för långt gångna. I övrigt har du fått bra råd.

Jag skrev en del inlägg om segelval till en Shipman28 för några år sen som jag tror kan vara till hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev JonasP:

Jag skrev en del inlägg om segelval till en Shipman28 för några år sen som jag tror kan vara till hjälp.

Den tråden kommer jag ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-03-29 vid 16:42 skrev pseudonym:

Kolla även på Tuss Sails. 

https://www.tuss-sails.com/

 

Har en bekant som köpte en billig fock därifrån och den var verkligen billig i ordets alla bemärkelser. Han var nog lite besviken. Deras dyrare segel är säkert bra.

 

Underskatta inte att du får någon att ställa alla dina frågor till. Du lägger ut en hel del pengar och vill inte gå och ångra dig efteråt. Själv köpte jag från Elvstrøm och är mer än nöjd. Köpte på hösten och fick därför all den tid jag behövde (vilket var en hel del) och ett gott bemötande.

 

Håller med Mackey ovan om prioriteringar, men föreslår också genomgående lattor till storseglet, som gör att det kommer hålla längre. 

 

Ett ytterligare alternativ är att inte köpa båda nya seglen samma säsong...

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-04-21 vid 12:41 skrev Mackey:

Den tråden kommer jag ihåg.

Tack, jag hade inte tid att leta rätt på den. 🙂

 

Ganska kul och givande  tråd när jag ser tillbaka på den. Många kom med bra input!  Vi är fortfarande supernöjda med de segel Gran levererade då!

Redigerad av JonasP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...