Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Hur vill vi att gamla ämnen/trådar hanteras?

Hantering av gamla trådar/ämnen  

35 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur tycker du flera år gamla trådar ska hanteras?

    • Jag uppskattar mycket om TS berättar hur det gick, även flera år efter senaste inlägg.
      34
    • Jag tycker det är okej om andra "lånar" tråden och ställer följdfrågor även flera år efter senaste inlägg.
      28
    • Jag tycker det är okej att komplettera med ytterligare svar flera år efter senaste inlägg.
      25
    • Jag vill inte att TS berättar hur det gick om svaret kommer flera år efter senaste inlägg.
      1
    • Jag vill inte att någon "lånar" en tråd för följdfrågor flera år efter senaste inlävg
      3
    • Jag vill inte att någon kompletterar med ytterligare svar flera år efter senaste inlägg.
      5


Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Med jämna eller ojämna mellanrum flyter det upp gamla trådar som sedan länge är avlutade.

 

Ibland kan det vara intressanta följdfrågor från TS eller någon annan, ibland är det TS som rapporterar hur det gått och ibland flyter tråden upp helt obefogat.

 

Personligen tycker jag det kan vara rätt störande när gamla trådar lyfts, men det är ju bara vad jag tycker...

 

Vad tycker MG-familjen?

Hur vill vi ha det?

 

Gå in och rösta!

Flera svar kan väljas.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ända gången jag tycker det är störande är om inlägget inte tillför något, men det tycker jag oavsett om det är en ny eller gammal tråd. Om inlägget tillför något tycker jag det enbart är av godo, då bidrar det ju till att sprida kunskap.

 

Det är inte sällan jag själv googlar något när jag står inför en ny fråga och hittar svar i trådar med flera år på nacken. Ofta undrar man hur det gått, blev det bra, har utvecklingen gått framåt, ny teknik, ny kunskap, nya lösningar, etc?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag håller delvis med Martin 76, men samtidigt tycker jag det är viktigt att visa respekt och hänsyn mot de som har aktuella frågor de söker svar på.

 

Om många gamla trådar lyfts i en strid ström så sjunker nya trådar snabbt och då kanske aktuella frågor inte blir besvarade.

 

Ett sent svar bör därför verkligen tillföra något riktigt matnyttigt och intressant för att vara okej.

 

Tillägg: Dessutom, undvik att svara på ny info i gamla trådar så att de "försvinner" så snabbt som möjligt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 timmar sedan skrev Mackey:

Jag håller delvis med Martin 76, men samtidigt tycker jag det är viktigt att visa respekt och hänsyn mot de som har aktuella frågor de söker svar på.

 

Om många gamla trådar lyfts i en strid ström så sjunker nya trådar snabbt och då kanske aktuella frågor inte blir besvarade.

 

Ett sent svar bör därför verkligen tillföra något riktigt matnyttigt och intressant för att vara okej.

 

Tillägg: Dessutom, undvik att svara på ny info i gamla trådar så att de "försvinner" så snabbt som möjligt.

 

Mackey

Ditt Tillägg är lite svårt att hantera då någon har lagt in en ny fråga efter ett par år och därmed hamnat på topp direkt. 

 

Att gamla trådar får nytt liv igen hänger nog med att man googlar ett problem/fråga och kommer till MG och då ställer en fråga eller kommer med lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Silverfox59:

Ditt Tillägg är lite svårt att hantera då någon har lagt in en ny fråga efter ett par år och därmed hamnat på topp direkt. 

Följdfrågor ska naturligtvis besvaras, då är det ju någon som verkligen behöver hjälp nu.

 

Det jag menar är att det är kontraproduktivt att kommentera ett mindre lyckat inlägg i en gammal tråd eftersom det enda som händer är att tråden lever vidare och tränger undan nyare frågor etc.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det jag menar är att det är kontraproduktivt att kommentera ett mindre lyckat inlägg i en gammal tråd eftersom det enda som händer är att tråden lever vidare och tränger undan nyare frågor etc.

Är inte riktigt med på vad du menar med "...kommentera ett mindre lyckat inlägg..."?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det jag menar är att det är kontraproduktivt att kommentera ett mindre lyckat inlägg i en gammal tråd eftersom det enda som händer är att tråden lever vidare och tränger undan nyare frågor etc.

 

Så rätt, men någon gång är man nästan tvungen att säga ifrån.

Men i det aktuella fallet tror jag att det är någon som trollar, här har ju varit några på senare tid.

 

🤐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra om man lyfter gamla trådar för att borra vidare i ämnet. Blir forumet bättre av att vi har 20 trådar med samma ämne? Till exempel diskuteras bränsle och effektivitet kring köket Origo. Är det bättre att skapa en likadan tråd istället för att lyfta den gamla som ju redan innehåller en hel del matnyttigt? Låt oss säga att man diskuterar en olycka till sjöss. Ska man inte kunna kommentera den i samma tråd ett år senare när domen kommer? Njaa...

 

Så stort flöde på MG är det knappast så nya trådar försvinner i rasande takt. Det finns ju funktionen "Visa senaste". Där kan man i all oändlighet klicka på "Ladda in mer aktivitet" för den som är rädd att missa något.

 

Fånigt, tycker jag. Forum lever bäst utan konstiga regler.

 

//N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga in i en fyra (4) år gammal tråd att plast behöver värme för att härda tycker i alla fall jag är ganska onödigt!

 

😁

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera av svarsalternativen är sk dubbla svar, dvs svar på två frågor/påståenden samtidigt vilket är synd. Om jag tycker det ena är ok men inte det andra kan jag inte svara på frågan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Martin76:

Är inte riktigt med på vad du menar med "...kommentera ett mindre lyckat inlägg..."?

Om någon skriver ett ointressant inlägg i en gammal tråd så är det onödigt att fortsätta med ytterligare ointressanta svar. Låt tråden somna om till någon har något nytt eller intressant att tillföra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Flera av svarsalternativen är sk dubbla svar, dvs svar på två frågor/påståenden samtidigt vilket är synd. Om jag tycker det ena är ok men inte det andra kan jag inte svara på frågan. 

Det är nog så att det var just hur vi på MG ser på att skriva i flera år gamla inlägg jag ville ha svar på så då blir det dubbla påståenden i alla svarsalternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Om någon skriver ett ointressant inlägg i en gammal tråd så är det onödigt att fortsätta med ytterligare ointressanta svar. Låt tråden somna om till någon har något nytt eller intressant att tillföra.

 

Mackey

Då förstår jag. Håller helt med, och då hamnar det för mig under "inlägg som inte tillför något".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev nilsnobbing:

 Det finns ju funktionen "Visa senaste". Där kan man i all oändlighet klicka på "Ladda in mer aktivitet" för den som är rädd att missa något.

Jag tänker inte i första hand på läsaren utan på den som frågar.

 

9 timmar sedan skrev nilsnobbing:

Fånigt, tycker jag. Forum lever bäst utan konstiga regler.

Håller med, det är det jag uppskattar med MG, men...

 

Jag uppskattar det inte när någon verkar lägga ner sin själ i att väcka liv i gamla trådar utan någon större anledning.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-29 vid 08:49 skrev Pentax:

Att lägga in i en fyra (4) år gammal tråd att plast behöver värme för att härda tycker i alla fall jag är ganska onödigt!

 

😁

 

Ingen skrev tidigare i den tråden att plast behöver värme och svaret kompletterade den gamla tråden. Det gamla inlägget var gjort i maj och då vill inte plast härda så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev zurdu:

 

Ingen skrev tidigare i den tråden att plast behöver värme och svaret kompletterade den gamla tråden. Det gamla inlägget var gjort i maj och då vill inte plast härda så bra.

 

Men då glömde du att påpeka att det måste vara härdare i plasten.

 

Ett nog så viktigt påpekande om man tror att alla andra är helt okunniga.

 

💗

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog

41 minuter sedan skrev Pentax:

 

Men då glömde du att påpeka att det måste vara härdare i plasten.

 

Ett nog så viktigt påpekande om man tror att alla andra är helt okunniga.

 

💗

 

Jag tog för givet att han hade härdare i plasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra och tydlig sökmotor är den bästa medicinen mot att gamla trådar lyfts. Är det lätt att hitta svar genom att söka behöver man ju inte ställa någon fråga. Av samma anledning kan det ibland vara bättre att lyfta en gammal tråd och fortsätta på den i stället för att öppna en ny. Om man söker på "Aq115 ventiljustering" och får ett hundratal svar, en del av dem från samma tråd kroknar man snart.

 

Sedan kan det med åren dyka upp ett nytt sätt att göra saker eller någon ny produkt som gör att det är en bra idé att skarva i en gammal tråd. Då hittar man lösningen och får flera alternativ ur samma tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska bra sökmotor jag använder ofta heter Google.

 

Om man söker enligt nedan får man ett antal svar, kanske bättre än forumets egna sökfunktion.

 

Aq115 ventiljustering site:maringuiden.se/forum

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Detta är ju ett genomgånde diskussionsämne på nästan alla forum Många olika skolor och åsikter finns. Vi tycker nog att det är ok som det är nu. Men skall bolla runt det lite. Man kan ju ha gamla grejor markerade som "arkiverade" eller liknande. Skall undersöka det lite mer.

 

Den sökfunktion som vi har nu bygger på ElasticSearch och är kraftfullt och snabbt.

Det finns mycket att välja på vid sökning under Fler sökalternativ vid sökning.

Sedan föreslår den att man kan söka på AND och FRASEN samt nyast först etc.

Från sökresultatet

 

Hittade du inte vad du letar efter? Försök söka efter:

Frasen "Aq115 ventiljustering" | Aq115 AND ventiljustering | Nyaste resultat först | Aq115 ventiljustering i endast innehållets titel

 

Det är bara att jobba vidare på sökfunktionen.

Eller använda Google 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...