Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
johan_sjobjorn

Ny teak i sittbrunnen

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en fundering hur jag skall göra med teaken i sittbrunnen i den nya båten.

 

Jag har förstått att många rekommenderar att låta teaken vara och bara tvätta med såpa emellanåt.(finns såklart många åsikter här). Så har jag tänkt göra så med badbrygga och övrig teak på utsidan av båten.

 

När det gäller teaken i sittbrunnen är jag rädd att den snabbt kommer se trist ut med fettfläckar från matspill etc. (barn i båten).

 

Av den orsaken funderar jag på om det inte är klokare att olja den teaken direkt.

 

någon som har erfarenheter att dela med dig av i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grått är ju inte den vackraste färg och i tex sittbrunnen blir den lätt solkig. Jag kör Kina olja, såptvättar och oljar om någon/några gånger per säsong.

Sista gängen före vinter så tvättar man men oljar inte. Mögel älskar olja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skurar med galltvål och sedan oljan från Snappy Teak. Blir pra krejer. Jag tror det finns lika många metoder som det finns båtägare när det gäller just teakbehandling.

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev hbengtsson:

Jag tror det finns lika många metoder som det finns båtägare när det gäller just teakbehandling.

Eller, det finns hur många sätt som helst att tjäna pengar på båtägare.

Såpan är ett urgammalt sätt att rengöra. Det fina är att teakens yta inte dräneras på fett. Teak är ett fett träslag men det innehåller inga oändliga mängder med fett och får därför inte avfettas.

Sen kan man olja med nästan vad som helst, Jag gillar Kina oljan för de sugs in snabbt i teaken och det blir inte kladdigt.

Men all olja oxiderar med tiden (om man inte tillför en massa läskiga kemikalier). Därför måste processen göras om med jämna mellanrum. 

"Det finns inga strykfria skjortor"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja lutar år olja. Eventuellt kör jag obehandlat och oljar senare ifall det visar  sig vara problem med fettfläckar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det funkar bra att låta teaken vara obehandlad, framförallt ger det minst jobb😊. Tvätta på våren med såpa eller om teaken är angripen med mögel använd BioTab mögeltvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Freez:

Jag tycker det funkar bra att låta teaken vara obehandlad, framförallt ger det minst jobb

Visst, fast oljad teak är mycket vackrare!

Nackdelen är att om man spiller fett tex smör så är det hoppöst att få bort fläcken.

En annan nackdel är att det ibland trillar ner svart skit från himlen, ofta lite fet. Den är svår att få bort om inte ytan är oljad. Alternativet är att man tvättar med såpa med högst några veckors mellanrum, då håller sig teaken ganska snygg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Visst, fast oljad teak är mycket vackrare!

Instämmer😊!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar att du bara fått tips om att olja in teaken, men du tänker ändå köra vidare på obehandlad teak i sittbrunnen... Varför ens fråga om råd, när du inte vill ta till dig av råden du får? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har tagit till mig :-). Ville gärna höra olika åsikter och argument.

 

jag tänkte att om man börjar med obehandlad kan man alltid oljan när man fått en fettfläck. Fläcken kommer då ”försvinna” i fettet från oljan.

 

Oljar man från början finns det ju ingen reträtt.

 

tack för alla tips och erfarenheter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Fläcken kommer då ”försvinna” i fettet från oljan.

Inte nödvändigtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev oksailor:

rödvin på obehandlad teak kan oxå vara tråkigt.

 

Sant, olika typer av fett kan nog också ställa till det. Får nog bli att olja från start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skaffade ny båt för fem år sedan. Gjorde valet att inte olja teaken i sittbrunnen. 

 

Vi tvättar av teaken med såpa en eller två gånger per säsong och tycker att den fortfarande håller sig fräsch. (Ok, vi tycker att grå teak är snyggt).

 

Visst har det hänt att vi fått någon fettfläck någon gång. Det har visat sig att det inte är någon katastrof. Ge den lite tid. Väder och vind får fläcken att blekna ganska snabbt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort storkok av currysoppa en gång, och när jag drog jättekastrullen av plattan tippade den och säkert en liter illgul currysoppa sprutlackerade hela köket. Skåpsluckor, golv, väggar - allt var gultonat. Färgen gick inte att skrubba bort eller få bort med rengöringsmedel. Jag trodde köket var förstört. Men nån vecka senare var färgen borta. Vissa färgämnen är helt enkelt inte särskilt beständiga. Så en fläck som ser ilsken ut direkt kanske inte är märkbar efter ett tag, när luftens syre och solens ljus fått göra sitt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa vittnesmål låter betryggande. Curry / rödvin låter som värsta skräcken på nya teaken. 

 

Jag har inget emot grå teak egentligen. Det är bara fläckar jag oroat mig för då de garanterat kommer störa mig.

 

Min enda erfarenheter är det nya teakbordet i förra båten. Efter första fikat med barnen såg det ut som undersidan på en pizzakartong. Slutade med att jag oljade det vilket löste problemet. 

 

Men hade jag gett det tid kanske saken löst sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt lärorikt, en teakbit och sen prova med lite olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta medel ger en lätt rödtonad teak om man inte vill ha grått och inte olja:

 

Snappy-Teak.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett långtidstest av Danish oil, Snappy teak sealer och Alcro ädelträolja finns här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Ett långtidstest av Danish oil, Snappy teak sealer och Alcro ädelträolja finns här.

 

Mackey

Lite kommentarer till Mackeys länk (så slipper jag väcka denna gamla länk..)

Det är väldig skillnad på gammal o ny teak. Den nya miljöklassade teaken är mycket mjukare o har inte lika tät ådring som äldre "riktig regnskogsteak" (men den gamla regnskogsteaken ska vi nog vara rädda om). För något år sedan klev jag på ett gammalt teakdäck på en stor äldre Nauticat. Det var fortfarande helt slätt o blankt och utan de fåror som jag har i teaken i sittbrunn som är av betydligt yngre datum. Vad jag kunde avgöra så var detta gamla teakdäck inte behandlat med något överhuvudtaget. Å det hade inte ens blivit grått som min obehandlade teak blivit.

 

Själv skrubbar jag teaken med såpa ett par gånger om året. Skrubbningen görs med svamp med vit scotchbrite för att inte gräva fåror i de mjuka delarna av teaken. Ibland skrubbar jag med algtvätt innan såpningen för att få bort mögel o alger. Vid såptvätten så blöter jag först, sedan ringlar jag koncentrerad såpa över ytan. Därefter scotchbriteskrubbning o avslutas med avspolning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...