Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

har tänkt köpa en finnmaster T8 som är från 2017, inte många gångtimmar. Köper från båthandlare i Malmö, dock så har inte ägaren servat

Yamaha motorn ett år så nog ingen garanti från Yamaha men som jag fick info var det bara 2 års garanti på Yamaha motorn ändå.

Nu har man väl vissa garantier eftersom köper från en båthandlare, skall jag satsa på anlita en besiktningsman ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 år är normal garanti från Yamaha. Vissa handlare förlänger dock den till mellan 5 och 10 år.

Är den servad vid 20 timmar och sedan inte mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fick info att ägaren hade servat hos yamaharepresentant inför säsongen 17, de hoppade över servicen 2018 så inte kört så mycket 2017. Jag läser nu att båtfirman säger det brukar generellt vara garanti på själva båten i 2 år. (menar då inte motorn) men skriver att Yamaha kan trilskas eftersom inte servat varje år.

Den skall ha gått totalt 95 timmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alt kan ju vara att be båtfirman serva motorn innan du köper den. Man kan ju se den som en sen 2018 service. I övrigt hade jag inte varit så orolig då det är en så pass ny båt och motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp, har fått pris på service av båtfirman men då funkar väl ändå inte garantin Yamaha?

Vad tycker ni skall jag anlita en besiktningsman på en så här pass ny båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första servicen brukar vara vid 20h därefter 100h/årsvis men samtidigt har förmodligen båten inte använts i vinter dvs det blir en någon sen 2018 service. Du servar sedan båten igen när du tar upp den i hösten 2019. Vill du vara på den säkra sidan kolla med en Yamaha ÅF. Personligen hade jag inte anlitat en besiktningsman på en så pass ny båt. Om båthandlaren är någorlunda seriös har du även en trygghet där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon rekommenderad besiktningsman i skåne området?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...