Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
zurdu

Vegans nackdelar och fördelar.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag hade en 1967 årsmodell av Vegan.  Den seglade lätt och bra. Däri fanns en O 21 som förmodligen är mycket lättare än MD2an som satt i min senare Vega från 1974 och den Vegan drög-seglade ordentligt. Vet ej vad MD2an väger. Anar att O21an väger mindre än 100 kilo och att MD2an väger runt 200 kilo. Vegan från 1974 verkade mycket tyngre än 1967an. Fick för mig att det var tjockare plast i den. Men det kanske bara var motorn som var tyngre. 1967an var förbannat lovgirig och 1974an vet jag ej, hann aldrig bepröva någon lovgirighet hos den.

 

Jag ska ta upp bristerna:

 

Kölen är ordentligt svajig men jag anser att plastbåtarna är födda med svajköl. (Svajet kan väl öka med åren?)

 

Köper man en gammal Vega så bör man dra alla skruvar som håller fast plywoodskotten i båten. De brukar sitta löst. Min 1967a sviktade ordentligt i skrovet då jag satte mig på kojen, tills jag drog alla skruvar till träskotten. Då blev det lite bättre. Vegan har mjuk plast i skrovet.

 

1967ans gelcoat började krackelera på skrovet. 1974an hade alltjämt en "fet" bra gelcoat.

 

Min 1967a hade akterstagsträckare. Ganska värdelöst tror jag då mastskottet bara trycks ned inne i båten. Under, vid kölen, kunde man se utbuktningar i plasten precis under mastskottet. På däcket ovan mastskottet kunde man tydligt se det sticka upp. Själva träet stack inte upp utan plasten stack upp och blottade tydligt att mastskottet satt där under. Detta är en effekt av Vegans svajköl. 

 

1974an hade dieseltank nere i kölsvinet.  En dieselpump för att få upp dieseln är väl inte att lita på i längden? Jag skulle ha placerat en tank med "fallhöjd" i stället. Tanken i kölsvinet borde haft en handpump som komplement; alltså att kunna pumpa upp tryck i tanken vid havererad elpump. Tanken i kölsvinet samlade skräp omkring sig som förstås for ned i kölsvinet som inte gick att rengöra. Vatten och eventuellt diesel kunde finnas under tanken; inte roligt vid höst och vårrengöring. Så ut med den tanken fort och komplettera med en tank i ett sittbrunns-stuvfack.

MD 2an var stor och jag tyckte det såg ut att vara svårt att få bort oljefiltret. Svårt att få bort luftrenarna. (Hade aldrig 1974an så länge att jag ordentligt upptäckte om det gick att byta oljefilter och rengöra luftrenarna utan att lyfta ur motorn).

 

Vegan har ingen basinredning av plast (Är lika med fastplastade fundament under kojer och dylikt) så skrovet är svajigt och förefaller mjukt.

 

Det är svårt att få spänn i vanten då Vegans hela mastskott trycks nedåt då man försöker få tillfredställande spänst i stag och vant. (Mjukt skrov).

 

En seglarekollega hade en ännu tidigare 1967a. Där var mastbalken original men hel. En riktigt, till synes, klen mastbalk.

 

Då Vegan ligger stilla ute på sjön så ställer hon bredsidan mot vindögat. Ej sjösäkert anser jag. Kan onödigt kastas tvärs vid storm.

 

På 1967an så lyfte sittbrunnen då vinden spände storseglet. Sittbrunnen har ingen förankring i sin botten i skrovet. På 1974an märkte jag inget särskilt sittbrunnslyft.

 

Sittbrunnsstuvarna är inte vattentäta. Vatten kan rinna in i ruffen.

 

Innan Vegorna hade jag en Allegro 27; är en riktig långfärdsbåt. Då jag köpte Vegan så var den ett riktigt fuskbygge jämfört med Allegron så långfärdssegla hellre i en Allegro 27. Fruktansvärt bra båt !  Seglade massor med den i 17 år.  Inte det minsta lovgirig. Lätt på rodret, kursstabil i rungande storm. Gick säkert och rakt som en pinne med autopilot i storm.

 

 

 

 

Men Vegan är på det hela taget en mycket trevlig båt. "Stor" och med trevlig och spartansk inredning. Har läst någonstans om att Vegan har: "Billig inredning" men det gör inte mig något; denna charmiga o funktionella inredning.

Jag gillade de vridbara propellrarna.

Duger gott som semesterseglare och inomskärsbåt. (Vissa vill ha Vegorna till långfärdsbåt men jag är restriktiv). 

Då jag mätte ruffhöjden vid pentryt så var det 1,80 meter i ståhöjd.

 

Jag återkommer om jag minns fler brister på Vegorna.

Redigerad av zurdu
Fel mening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev zurdu:

Då Vegan ligger stilla ute på sjön så ställer hon bredsidan mot vindögat. Ej sjösäkert anser jag. Kan onödigt kastas tvärs vid storm.

Så gör alla båtar, även Viking Sky.

Därför ska man ha ett drivankare som man snabbt kan få ut om tex får riggproblem. En viktig säkerhets detalj, ännu viktigare på en motorbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bhemac:

Så gör alla båtar, även Viking Sky.

Därför ska man ha ett drivankare som man snabbt kan få ut om tex får riggproblem. En viktig säkerhets detalj, ännu viktigare på en motorbåt.

 

 

Exakt. Drivankare är att rekommendera. Min Allegro vände sin akter mot vindögat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev zurdu:

Men Vegan är på det hela taget en mycket trevlig båt. "Stor" och med trevlig och spartansk inredning. Har läst någonstans om att Vegan har: "Billig inredning" men det gör inte mig något; denna charmiga o funktionella inredning.

Jag gillade de vridbara propellrarna.

Duger gott som semesterseglare och inomskärsbåt. (Vissa vill ha Vegorna till långfärdsbåt men jag är restriktiv). 

Då jag mätte ruffhöjden vid pentryt så var det 1,80 meter i ståhöjd.

 

Jag återkommer om jag minns fler brister på Vegorna.


Vegan var väl ingen "havskryssar" och aldrig tänkt som det. Den var avsedda för innomskärssegling.

Det där med dålig maststöttning lider väl var och var annan mindre båt av. Det är ju bara att jobba med att förbättra maststöttningen.

I ärlighetens namn förstår jag inte varför du lägger ner kraft och tid på att hitta fel på just båtkonstruktionen Vega.

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:


en.

I ärlighetens namn förstår jag inte varför du lägger ner kraft och tid på att hitta fel på just båtkonstruktionen Vega.

 

 

 

 

Vet ej men jag tappade en gammal tråd här som handlar om Vegan där mitt inlägg egentligen skulle in. Där skrevs positiva saker om vegan och jag passar på att komma med lite motsatser.

 

Det där med att förstärka mastbalken på Vegan har nog Vega-ägare fått om bakfoten. Dom vill spänna masten mer men begriper inte att det är hela mastskottet som fjädrar sig ned i skrovet.

Däremot mastbalken på min Karlskronaviggen skulle ha behövt en förstärkning. Den gick inte av utan den fjädrade sig nedåt. Det gick inte heller att få någon fjong i tillexempel förstaget på Karlskronaviggen.

 

Trots Vegans brister så kan jag tänka mig att skaffa en Vega.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev zurdu:

 

 

 

Storyn kan vara mer lämpad för Vegaklubben men där har jag glömt mina inloggningsuppgifter och kan inte få fram några nya.

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev zurdu:

Jag hade en 1967 årsmodell av Vegan.  Den seglade lätt och bra. Däri fanns en O 21 som förmodligen är mycket lättare än MD2an som satt i min senare Vega från 1974 och den Vegan drög-seglade ordentligt. Vet ej vad MD2an väger. Anar att O21an väger mindre än 100 kilo och att MD2an väger runt 200 kilo. Vegan från 1974 verkade mycket tyngre än 1967an. Fick för mig att det var tjockare plast i den. Men det kanske bara var motorn som var tyngre. 1967an var förbannat lovgirig och 1974an vet jag ej, hann aldrig bepröva någon lovgirighet hos den.

 

Jag ska ta upp bristerna:

 

Kölen är ordentligt svajig men jag anser att plastbåtarna är födda med svajköl. (Svajet kan väl öka med åren?)

 

Köper man en gammal Vega så bör man dra alla skruvar som håller fast plywoodskotten i båten. De brukar sitta löst. Min 1967a sviktade ordentligt i skrovet då jag satte mig på kojen, tills jag drog alla skruvar till träskotten. Då blev det lite bättre. Vegan har mjuk plast i skrovet.

 

1967ans gelcoat började krackelera på skrovet. 1974an hade alltjämt en "fet" bra gelcoat.

 

Min 1967a hade akterstagsträckare. Ganska värdelöst tror jag då mastskottet bara trycks ned inne i båten. Under, vid kölen, kunde man se utbuktningar i plasten precis under mastskottet. På däcket ovan mastskottet kunde man tydligt se det sticka upp. Själva träet stack inte upp utan plasten stack upp och blottade tydligt att mastskottet satt där under. Detta är en effekt av Vegans svajköl. 

 

1974an hade dieseltank nere i kölsvinet.  En dieselpump för att få upp dieseln är väl inte att lita på i längden? Jag skulle ha placerat en tank med "fallhöjd" i stället. Tanken i kölsvinet borde haft en handpump som komplement; alltså att kunna pumpa upp tryck i tanken vid havererad elpump. Tanken i kölsvinet samlade skräp omkring sig som förstås for ned i kölsvinet som inte gick att rengöra. Vatten och eventuellt diesel kunde finnas under tanken; inte roligt vid höst och vårrengöring. Så ut med den tanken fort och komplettera med en tank i ett sittbrunns-stuvfack.

MD 2an var stor och jag tyckte det såg ut att vara svårt att få bort oljefiltret. Svårt att få bort luftrenarna. (Hade aldrig 1974an så länge att jag ordentligt upptäckte om det gick att byta oljefilter och rengöra luftrenarna utan att lyfta ur motorn).

 

Vegan har ingen basinredning av plast (Är lika med fastplastade fundament under kojer och dylikt) så skrovet är svajigt och förefaller mjukt.

 

Det är svårt att få spänn i vanten då Vegans hela mastskott trycks nedåt då man försöker få tillfredställande spänst i stag och vant. (Mjukt skrov).

 

En seglarekollega hade en ännu tidigare 1967a. Där var mastbalken original men hel. En riktigt, till synes, klen mastbalk.

 

Då Vegan ligger stilla ute på sjön så ställer hon bredsidan mot vindögat. Ej sjösäkert anser jag. Kan onödigt kastas tvärs vid storm.

 

På 1967an så lyfte sittbrunnen då vinden spände storseglet. Sittbrunnen har ingen förankring i sin botten i skrovet. På 1974an märkte jag inget särskilt sittbrunnslyft.

 

Sittbrunnsstuvarna är inte vattentäta. Vatten kan rinna in i ruffen.

 

Innan Vegorna hade jag en Allegro 27; är en riktig långfärdsbåt. Då jag köpte Vegan så var den ett riktigt fuskbygge jämfört med Allegron så långfärdssegla hellre i en Allegro 27. Fruktansvärt bra båt !  Seglade massor med den i 17 år.  Inte det minsta lovgirig. Lätt på rodret, kursstabil i rungande storm. Gick säkert och rakt som en pinne med autopilot i storm.

 

 

 

 

Men Vegan är på det hela taget en mycket trevlig båt. "Stor" och med trevlig och spartansk inredning. Har läst någonstans om att Vegan har: "Billig inredning" men det gör inte mig något; denna charmiga o funktionella inredning.

Jag gillade de vridbara propellrarna.

Duger gott som semesterseglare och inomskärsbåt. (Vissa vill ha Vegorna till långfärdsbåt men jag är restriktiv). 

Då jag mätte ruffhöjden vid pentryt så var det 1,80 meter i ståhöjd.

 

Jag återkommer om jag minns fler brister på Vegorna.

 

 

Jag har felaktigt skrivit "MD2".  Det ska vara MD6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev zurdu:

 

 

Vet ej men jag tappade en gammal tråd här som handlar om Vegan där mitt inlägg egentligen skulle in. Där skrevs positiva saker om vegan och jag passar på att komma med lite motsatser.

 

Det där med att förstärka mastbalken på Vegan har nog Vega-ägare fått om bakfoten. Dom vill spänna masten mer men begriper inte att det är hela mastskottet som fjädrar sig ned i skrovet.

Däremot mastbalken på min Karlskronaviggen skulle ha behövt en förstärkning. Den gick inte av utan den fjädrade sig nedåt. Det gick inte heller att få någon fjong i tillexempel förstaget på Karlskronaviggen.

 

Trots Vegans brister så kan jag tänka mig att skaffa en Vega.

Jag limmade och skruvade 1st 5mm rostfri formskuren plåt på var fida om mastbalken. Skottet behövde knappt ra något tryck alls. Det gick att spänna vant till höga-c utan att skottet böjdes. Dörren till förpiken gick att stänga utan problem mm. Så visst kan plåtarna varit om bakfoten men det funkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Caribic410:

Jag limmade och skruvade 1st 5mm rostfri formskuren plåt på var fida om mastbalken. Skottet behövde knappt ra något tryck alls. Det gick att spänna vant till höga-c utan att skottet böjdes. Dörren till förpiken gick att stänga utan problem mm. Så visst kan plåtarna varit om bakfoten men det funkade.

 

Okey, så det hjälpte ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev zurdu:

 

 

Jag har felaktigt skrivit "MD2".  Det ska vara MD6

Det är en vissskillnad både när det gäller vikt och hk.

Har haft båda.

MD6 togs väl fram - om jag inte minns fel just pga man ville ha diesel iVegan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev zurdu:

 

 

Det där med att förstärka mastbalken på Vegan har nog Vega-ägare fått om bakfoten. Dom vill spänna masten mer men begriper inte att det är hela mastskottet som fjädrar sig ned i skrovet.

Däremot mastbalken på min Karlskronaviggen skulle ha behövt en förstärkning. Den gick inte av utan den fjädrade sig nedåt. Det gick inte heller att få någon fjong i tillexempel förstaget på Karlskronaviggen.

 


Nu var det nog en grov generalisering att Vegaägare överlag inte begriper nåt om maststöttning.

Det finns säkert och har funnits Vegägare som har tummen mitt i näven och jag vet att det funnits ett antal vegaägare som är oerhört kunninga och kreativa. Jag jobbade ihop med en av de sistnämnda när Vegan var ganska ny.

De som blir kvar i båtlivet med större båtar hör nog till gruppen kunniga och kreativa.

Så här förstärkte jag maststöttningen på min havsfidra.

https://thallatha.blogspot.com/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Det är en vissskillnad både när det gäller vikt och hk.

Har haft båda.

MD6 togs väl fram - om jag inte minns fel just pga man ville ha diesel iVegan.

 

Vet du hur mycket en MD 6 väger ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev zurdu:

 

Vet du hur mycket en MD 6 väger ?

 

Image1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev zurdu:
6 timmar sedan skrev toaen:

Det är en vissskillnad både när det gäller vikt och hk.

Har haft båda.

MD6 togs väl fram - om jag inte minns fel just pga man ville ha diesel iVegan.

 

Vet du hur mycket en MD 6 väger ?


160 Kg

 

https://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/pentamanualer/md6a_ins_sve.pdf

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...