Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zurdu

Skaka grädde i petflaska.

Rekommendera Poster

42 minuter sedan skrev pseudonym:

En kamrat har ett sånt där gammalt våffeljärn i gjutgods som man läggar på spisen eller elden. Det har han i sin båt. Han har en sån där segelbåt med vindruta så den går inte så fort då han har tyngt ner den med allehanda tunga saker som ankare och annat onödigt.

Stackarn!

Jag hade också ett sådant järn men det brände lätt vid. Har även ett modsvarande för varma mackor användes flitigt på 80-talet. Kanske dags att ta en sväng i källaren...

 

Såg att det finns våffeljärn som gör våfflor som små skålar, endast 500W. Borde funka bättre med glassen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

Stackarn!

Jag hade också ett sådant järn men det brände lätt vid. Har även ett modsvarande för varma mackor användes flitigt på 80-talet. Kanske dags att ta en sväng i källaren...

 

Såg att det finns våffeljärn som gör våfflor som små skålar, endast 500W. Borde funka bättre med glassen!

Länk tack.. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev bhemac:

🖒 perfekt. Blir toppen till glassen å massa andra saker. Nån god kräm, röd lök å löjrom tex. Beställt å klart. TY för tipset...

Håller på och övar att ordet sifon, som jag aldrig hade hört förr, ska bli ett naturligt ord.. typ när jag kommer ner i polarens båt och ska fixa till lite förrätt eller nåt.. "-var har du sifonen?"

😂😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-28 vid 15:03 skrev Gaidin:

 

En sak att tänka på är att det inte går att ha för stora ingredienser, de måste kunna passera genom ventilen så persiljesmör med persiljan kvar i kan nog bli knepigt. Jag brukar alltid sila det jag häller i sifonen, annars är det lätt att det täpper till sig. Själv brukar jag, när jag gör smaksatt smör, låta smöret ligga kvar på svag värme i kastrullen ett tag så alla smaker sprider sig. Sedan kan man hälla det i sifonen genom en sil, skumma upp smöret och sedan hälla tillbaka det man silat bort.

 

Köp inte den stora (1 liter) om du inte verkligen behöver den, det går åt två patroner (Ca 8kr/st) för att få upp trycket i den, den jag har på en halvliter klarar sig med en patron.

 

Några av godsakerna jag gjort i den är:

Grädde som jag infuserat champinjoner i, Stek champisar, häll på grädde och låt stå ett tag, sila ner grädden i sifonen och spruta sedan tillbaka på champinjonerna.

 

Grädde med smält Chevré, sila och skumma, ett jättegott chevréskum, om man nu tycker om yllekofta i maten. ;)

 

Jag är inte mycket för desserter men det finns ju hur mycket som helst man kan göra med grädde och diverse frukter. Eller skum på annat än grädde såklart. Det mesta med fett eller proteiner går att skumma med lustgas. Äggula och buljong, bara äggvita (Smidigt när man gör ostsufflé)...

 

 

Väldigt bra och goda tips. Såg märkligt nog dethär inlägget först nu. Jag köpte 0.5L.. 1L kändes helt galet stort 0.25 i minsta laget.

När du gör ex vitlökssmör, silar bort vitlöksbitarna, rör du ner dom i smöret sen eller bara toppar? Känns som man tappar lite konsistens och form om man försöker röra in partiklar igen.

 

Kolsyra ex vindruvor.. då lägger du mao druvorna i behållaren, släpper in tryck, låter druvorna ligga där en tid (typ hur snabbt går det?) Sen släpper du ut trycket och öppnar behållaren? Eller?

Gaspatronen.. är det så att den blir punkterad och tömms automatiskt när man monterar den så det går åt en patron vid varje "gasning"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bhemac:

Vem behöver 4% socker?

Eller rödalger (Karragenan) =  E407, 

Ja, det verkar som nästan all vispbar grädde sm finns behöver rödalger idag. Det är bara ett fåtal produkter som är utan E407.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Ja, det verkar som nästan all vispbar grädde sm finns behöver rödalger idag. Det är bara ett fåtal produkter som är utan E407.

Nej då, det finns riktig, kogrädde också. Men det är numera ett djäkla läsande på förpackningar.

Har svårt att förstå varför jag skulle behöva E407, har liksom känt något behov och tycker det ger en liten bismak. Kanske inbillning men det smakar ändå.

Glass är ändå värre. För att slippa skiten måste man gör egen glass.

Karragenan är ett broskartat, blekgult, slemrikt och proteinbindande ämne som utvinns ur de torkade rödalgerna.

En fantastisk produkt, men behöver vi det i vår mat?

Ska vara ofarligt enligt vissa.

Men det sa de om asbest också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-30 vid 11:04 skrev Caribic410:

Väldigt bra och goda tips. Såg märkligt nog dethär inlägget först nu. Jag köpte 0.5L.. 1L kändes helt galet stort 0.25 i minsta laget.

När du gör ex vitlökssmör, silar bort vitlöksbitarna, rör du ner dom i smöret sen eller bara toppar? Känns som man tappar lite konsistens och form om man försöker röra in partiklar igen.

 

Kolsyra ex vindruvor.. då lägger du mao druvorna i behållaren, släpper in tryck, låter druvorna ligga där en tid (typ hur snabbt går det?) Sen släpper du ut trycket och öppnar behållaren? Eller?

Gaspatronen.. är det så att den blir punkterad och tömms automatiskt när man monterar den så det går åt en patron vid varje "gasning"?

 

Jag rör ner partiklarna igen, rör man lite försiktigt är det ingen fara med konsistensen.

 

När jag kolsyrade vindruvor körde jag med en kolsyrepatron, de är dessutom lite billigare än de med lustgas i, jag tror det tog någon timme.

 

Ja, patronen töms genom att den punkteras, det går alltid åt en patron. Jag tror inte man kan använda den till flytvästen eller livbåten, det är lite mindre patroner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gaidin:

 

Jag rör ner partiklarna igen, rör man lite försiktigt är det ingen fara med konsistensen.

 

När jag kolsyrade vindruvor körde jag med en kolsyrepatron, de är dessutom lite billigare än de med lustgas i, jag tror det tog någon timme.

 

Ja, patronen töms genom att den punkteras, det går alltid åt en patron. Jag tror inte man kan använda den till flytvästen eller livbåten, det är lite mindre patroner.

Okej då börjar jag förstå hur det funkar. Ska bli lite trevligt å testa. Fick meddelande att dom hade ca 10dgr levtid.

Då borde man kunna kolsyra ex druvor i sodastreamer.. om trycket blir kvar när man pumpat i. Ska testa m några appelsinklyftor.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gaidin:

Jag tror inte man kan använda den till flytvästen

Synd, det var mest lustgasen jag tänkte på, kan ju behövas i samband med användning av flytvästen ;)

Standard är ju annars praktiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎03‎-‎30 vid 04:20 skrev bhemac:

Stackarn!

Jag hade också ett sådant järn men det brände lätt vid. Har även ett modsvarande för varma mackor användes flitigt på 80-talet. Kanske dags att ta en sväng i källaren...

 

Såg att det finns våffeljärn som gör våfflor som små skålar, endast 500W. Borde funka bättre med glassen!

Jag har inte varit aktiv på forumet på ett tag..

Men jag minns i början av 1960-talet då vi hade ett sådant strykjärn ombord, ett sådant där som var avsett att värmas på vedspis, vedspis hade vi ingen ombord, men väl ett primuskök.

Har sett på TVs antikrunda och auktionssommar att det även fanns locktänger som värmdes med samma princip, om man nu behöver locka till sig någon eller någonting.

 

En gång skulle jag på ett bröllop i en kyrka på en ort på Bohusläns fastland, upptäckte då att min enda vita skjorta ombord var skrynkligt, värmande upp en kastrull på spisen för att försöka stryka skjortan med den, men det var en aluminiumkastrull... nej det blev inte alls bra, men fann en butik i byn som hade extrapris på vita kortärmade skjortor, så det ordnade sig ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

vita kortärmade skjortor,

Fick ta en sådan till en fest. "Ta av dig kavajen, det är ju jättevarmt härinne", Nej tack, det går så bra ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-27 vid 23:31 skrev bhemac:

Vad jag hört är att de, under stundom, används för att spruta grädde på avklädda kvinnor som sedan avlägsnas på något sätt.

Avlägsnas kvinnorna?

Förlåt, kunde inte låta bli

/Språkpolisen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev trewq:

Avlägsnas kvinnorna?

 

Javisst, det är ju grädden man vill åt, det andra är bara en listig förpackning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Javisst, det är ju grädden man vill åt, det andra är bara en listig förpackning!

Alla är inte listiga... har jag hört. Nåt med hårfärgen va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-30 vid 10:55 skrev Caribic410:

🖒 perfekt. Blir toppen till glassen å massa andra saker. Nån god kräm, röd lök å löjrom tex. Beställt å klart. TY för tipset...

Håller på och övar att ordet sifon, som jag aldrig hade hört förr, ska bli ett naturligt ord.. typ när jag kommer ner i polarens båt och ska fixa till lite förrätt eller nåt.. "-var har du sifonen?"

😂😂

Blanda inte ihop det med tyfon bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Blanda inte ihop det med tyfon bara.

Eller siren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nog blir det en helt annan grädde med sifonen. Hur har man klarat sig utan?

Inspirerad av detta så köpte jag en sodasifon. Det har jag tänkt göra de senaste 25 år men det har aldrig blivit av.

Den var ju kul, ger ett mycket bra bubbelvatten Till skillnad mot en Sodastream så ger sifonen rikligt med bubblor ända till slutet. 

 

Soda maker classic-1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-30 vid 10:55 skrev Caribic410:

🖒 perfekt. Blir toppen till glassen å massa andra saker. Nån god kräm, röd lök å löjrom tex. Beställt å klart. TY för tipset...

Håller på och övar att ordet sifon, som jag aldrig hade hört förr, ska bli ett naturligt ord.. typ när jag kommer ner i polarens båt och ska fixa till lite förrätt eller nåt.. "-var har du sifonen?"

😂😂

Funkar våffeljärnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Funkar våffeljärnet?

Provade direkt två kvällar i rad, ena tillfället när jag gjorde glassmet i sifonen (ingen nytta).. men våffelskålarna blir ok bara man blir van med hur mkt smet man ska ha i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Provade direkt två kvällar i rad, ena tillfället när jag gjorde glassmet i sifonen (ingen nytta).. men våffelskålarna blir ok bara man blir van med hur mkt smet man ska ha i.

Ja då får man väl köpa en och testa, det är ju inga pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Ja då får man väl köpa en och testa, det är ju inga pengar.

Aa.. kanon å lägga lök, fiskrom, lite creme fraiche i t.ex. om man e lagd åt det hållet, fash med osötad smet.. 🖒🖒 eller fylla med sifonerad grädde.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-29 vid 08:28 skrev Gaidin:

Souse vide ombord vore inte fel! Det vore ett kul projekt att ha en termostatsyrd gasolspis för souse vide :)

Jag kör manuellt på gasspis, funkar rätt bra faktiskt.

20220202_183728.thumb.jpg.5b3200b153e6aa1d7664c5e73792f4e4.jpg

Oj vad smutsig spisen är...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skakar i en Pet (hur stor beror på antal gäster).

Grädde till efterrätt och irish så tar jag undan irish först sedan till efterrätt. 

Pytsar på lite till plus salt och skakar vidare så har jag smör till efterföljande frukost. 

Allt i en Pet.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-29 vid 18:49 skrev Peter_K:

Behöver socker..?

...vem behöver vispgrädde, egentligen..?

Om vi skall vara sådana. 

Nä precis, vem behöver egentligen socker eller grädde när vi alla vet att det går precis lika bra med selleri. 😁😉

 

 

ps. vet att tråden är från 2019. ds

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är inte ofta man skakar grädde ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...