Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zurdu

Skaka grädde i petflaska.

Rekommendera Poster

Häll grädde i en plastflaska. Tillslut kapsylen. Skaka stänk och spillfritt under tiden du läser en bok eller navigerar,  el.dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett bra tips. Ska man inte så mycket vispgrädde så funkar det fint. Jag gör så även hemma, oftast går det snabbare än att ta fram och koppla elvispen. Vi har en ganska låg flaska med avskruvbart lock som också fungerar att spritsa med.

Till båten har jag fått tag på en liten mixer/foodprocessor som kan gör allt möjligt. Går på230V via invertern. En pryl jag numera inte kan leva utan så tex har jag bla numera en 230V, riktig lödkolv. Ingea dåliga 12V kolvar längre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Det är ett bra tips. Ska man inte så mycket vispgrädde så funkar det fint. Jag gör så även hemma, oftast går det snabbare än att ta fram och koppla elvispen. Vi har en ganska låg flaska med avskruvbart lock som också fungerar att spritsa med.

Till båten har jag fått tag på en liten mixer/foodprocessor som kan gör allt möjligt. Går på230V via invertern. En pryl jag numera inte kan leva utan så tex har jag bla numera en 230V, riktig lödkolv. Ingea dåliga 12V kolvar längre!

Hur blir gräddem med lödkolv?

😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blukar åxå göra grädde så fas i shaker. Har en i äkta plast från tapperwär tror jag med ett fiffigt litet "galler" som slår söder gädden.. vispar i extra luft.

Stavmixer kör jag med annars.. fast mixer kanske inte e så dumt.

Ps. Har åxå lödkolv 230v från bt.. fast den funkar "sådär".. 😆😆

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Caribic410:

Stavmixer kör jag med annars.

När stavmixern lägger av så hänger du in den på toa med en lapp "Används endast i nödfall". ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ännu bättre än petflaskor är en sån här shaker. Den har en liten plastmoj som när den skramlar runt vispar upp grädden mycket fortare. Sedan är det mycket lättare att göra rent och framförallt att få ut den vispade grädden. 65:- spänn på Båttema. För det är väl till en Irish man ska ha grädden till eller?.😉

 

https://www.biltema.se/fritid/traning/vattenflaskor/shaker-800-ml-2000040519

85395771-E182-4854-A0DA-6B528B3FCD35.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev pseudonym:

Ännu bättre än petflaskor är en sån här shaker. Den har en liten plastmoj som när den skramlar runt vispar upp grädden mycket fortare. Sedan är det mycket lättare att göra rent och framförallt att få ut den vispade grädden. 65:- spänn på Båttema. För det är väl till en Irish man ska ha grädden till eller?.😉

 

https://www.biltema.se/fritid/traning/vattenflaskor/shaker-800-ml-2000040519

85395771-E182-4854-A0DA-6B528B3FCD35.jpeg

Gillar inte den där grejen med flärp i. Nästa år blir det en elvisp på 230. 

Till irishen såklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Gillar inte den där grejen med flärp i. Nästa år blir det en elvisp på 230. 

Till irishen såklart!

Ute på en kobbe i ytterskärgården kan det ibland vara liiite svårt med starkström. Att då få till en stark med enkla medel är stärkande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev pseudonym:

Ute på en kobbe i ytterskärgården kan det ibland vara liiite svårt med starkström. Att då få till en stark med enkla medel är stärkande.

En elvisp eller handmixer tar inte många watt. Det behövs ingen stor 12V-230V inverter för att driva en sådan hushållsapparat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 1500-2000W sinusinverter är underbart och mycket användbar.

Men jag har även en liten på 200W med 4st USB-uttag och kabel med ciggpropp som också är praktisk. Kostar drygt 300 spänn. Så här års bor den i bilen.

Finns HÄR.

 

200W sinus inverter.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

En 1500-2000W sinusinverter är underbart och mycket användbar.

Men jag har även en liten på 200W med 4st USB-uttag och kabel med ciggpropp som också är praktisk. Kostar drygt 300 spänn. Så här års bor den i bilen.

Finns HÄR.

 

200W sinus inverter.jpg

Det var inte snällt att låta den bo i bilen så här års.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... herregud vad ni har prylar i båten, en del av er. Jag blir fan helt stressad bara av att läsa om dem. Hinner ni segla och njuta av havet, eller ligger ni i hamn och leker med alla prylar bara, eller är stuvarna fulla och båten nerlastad med ”bra-att-ha”..?

 

Jag lastar ur så mycket det går istället, har färre prylar varje år och tog istället tacksamt emot tipset om PET-flaskan (för sådana har jag). 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man ur den vispade grädden ur petflaskan, undrar jag som aldrig provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Martin76:

Hur får man ur den vispade grädden ur petflaskan, undrar jag som aldrig provat?

Tänkte samma sak, men det kanske beror på hur hårt man vispar 🙂

 

Vi använder en sån där Turkisk Youghurt-burk. Lätta att ställa fram på bordet och ta direkt med en sked.

 

N.N

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Det var inte snällt att låta den bo i bilen så här års.

Jag matar den varje dag!

--

47 minuter sedan skrev Peter_K:

 Hinner ni segla och njuta av havet,

Jodå och tydligen mer än de flesta om man ser sig om i hamnen.

Troligen beroende på att man har allt ombord redan, allt finns där, det är bara att dra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Martin76:

Hur får man ur den vispade grädden ur petflaskan, undrar jag som aldrig provat?

 

Man klämmer på flaskan. Vill man ha ur all grädde så klipper/skär man itu flaskan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev zurdu:

 

Man klämmer på flaskan. Vill man ha ur all grädde så klipper/skär man itu flaskan

Bättre med en glasburk isf. Där når man ner med en större sked och en slickepott så man får upp all hårt vispad grädde till Irishen. Och behöver inte förstöra returflaskor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Bättre med en glasburk isf. Där når man ner med en större sked och en slickepott så man får upp all hårt vispad grädde till Irishen. Och behöver inte förstöra returflaskor. 

Till irish "ska" det vara lagom lättflytande grädde så du kan hälla det i en sked hållen precis i kaffeytan så grädden flyter ut som en spegel på ytan.

😆

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Till irish "ska" det vara lagom lättflytande grädde så du kan hälla det i en sked hållen precis i kaffeytan så grädden flyter ut som en spegel på ytan.

😆

 

Felfelfel. Vispar man den hårt så lägger den sig och flyter precis lagom och löser upp sig långsamt i Irishen. Vet att vissa drinkskolor lär ut att grädden ska vara rinnande men det är fel (enligt andra drinkskolor - och mig). 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ChristerN:

Felfelfel. Vispar man den hårt så lägger den sig och flyter precis lagom och löser upp sig långsamt i Irishen. Vet att vissa drinkskolor lär ut att grädden ska vara rinnande men det är fel (enligt andra drinkskolor - och mig). 

Inte om du ska använda pet-flask-metoden utan att behöva skära itu den... om du måste få ut all grädde.

Sen är det ju "att förstöra" bra sprit att blanda ex wiskey med kaffe. Finns många mer lämpliga sprit att använda till det. Ex mandellikör, dom.. galliano (cafe nero.. fast den "kräver" att man bränner ur och samtidigt karamelluserar sockerkanten) det gemensamma är lagom, enligt egen smak, vispad grädde och varmt kaffe. Med kaffet släcker du med fördel "utbränningen" (av det lilla bittra i gallianon).

OK. Lös eller hård grädde är en sak.

Något det åxå råder delade meningar om är sugrör..

Sugrör är endast till för barn och kvinnor... (å andra som använder läppstift) hävdar jag..

🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Caribic410:

 

Sugrör är endast till för barn och kvinnor... (å andra som använder läppstift) hävdar jag..

🖒

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har löst dessa båda gräddvispproblem på två andra sätt ombord.

 

Vi har en skakflaska med en propeller/impeller inuti från Tupperwere.

Jag tror det är en sådan här.

 

Sedan hittade jag en bortkastad elvisp i elektronikskrotet, tog vara på visparna.

Sätter nu lämplig visp i min behändiga AEG skruvdragare och kör den en stund på hög hastighet i det som skall vispas.

Ja, det går ju naturligtvis bra med andra skruvdragare också, kanske bättre med det tvåväxlade som kan snurra på med högre varvtal.

 

:)

 

Till Irish Coffe skall det vara orökig irländsk whiskey.

Irländska whiskys är merendels destillerade tre gånger, därav litet mildare. En del är lagrade på brända ekfat, sådana är mindre bra till denna kaffedryck. En irländsk blended whisky tycker jag är bäst.

Skotska whiskyes är i destillerade två gånger och amerikanska i bästa fall bara en gång, därav tveksamt om de skall få kallas för "whiskey" kanske snarare "whiski".

Irländska whiskys är i allmänhet litet billigare än de skotska, och jag brukar använda Paddy old irish whiskey.

 

Den amerikanska Jack Daniels, "rock n´roll whiskyn" är näst intill odrickbar, kan med fördel hällas i dieseltanken för att förebygga algtillväxt därstädes, men det finns billigare alternativ till det, dock ej på Systembolaget.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom jag är notoriskt lat och även matlagningsnörd så har jag löst mitt gräddvisparproblem med en sådan här. Den fungerar dessutom utmärkt att skumma upp såser, fixa goda puréer och en massa skoj.

 

bild.png

Redigerad av Gaidin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har löst dessa båda gräddvispproblem på två andra sätt ombord.

 

Vi har en skakflaska med en propeller/impeller inuti från Tupperwere.

Jag tror det är en sådan här.

 

Sedan hittade jag en bortkastad elvisp i elektronikskrotet, tog vara på visparna.

Sätter nu lämplig visp i min behändiga AEG skruvdragare och kör den en stund på hög hastighet i det som skall vispas.

Ja, det går ju naturligtvis bra med andra skruvdragare också, kanske bättre med det tvåväxlade som kan snurra på med högre varvtal.

 

:)

 

Vi hade först en burk och skakade. Funkade bra men är lite jobbigt och tar lite tid. 

Sedan blev frugan pålurad (ja, det är vi överens om) en sån där Tupperware med ”snörstart” som är värdelös. Åter till burken något år. 

Sedan fick jag en sån där mjuk flaska med flärp i julklapp. Jag blir inte nöjd. 

Börjar då med skruvdragaren vilken jag kört i kanske fem år nu. Det är dock lite långsamt, man är ju väldigt sugen på en Irish ibland, eftersom det bara är en visp så nu i sommar blir det en riktig elvisp på invertern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Gaidin:

Eftersom jag är notoriskt lat och även matlagningsnörd så har jag löst mitt gräddvisparproblem med en sådan här. Den fungerar dessutom utmärkt att skumma upp såser, fixa goda puréer och en massa skoj.

De fungerar utmärkt. Sen finns det faktiskt grädde på sprayburk. Smakar  riktigt hyggligt, i synnhet om man ska förstöra kaffe med något så hemskt som whiskey.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Bättre med en glasburk isf. Där når man ner med en större sked och en slickepott så man får upp all hårt vispad grädde till Irishen. Och behöver inte förstöra returflaskor. 

 

Okey, det går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

 

Jodå och tydligen mer än de flesta om man ser sig om i hamnen.

Troligen beroende på att man har allt ombord redan, allt finns där, det är bara att dra!

Vetefan om jag hade seglat mer bara för att jag fyllt min båt med stavmixers, lödkolvar, borrmaskiner, glassmaskiner, invertrar, brödrostar osv..? 

Har aldrig saknat något detta då jag är ute. 

 

Försöker förenkla livet när jag är ute på annat sätt. Skaka i PET-flaska var ett bra tips som sagt, men hade jag velat ha en Irish Coffee på sjön hade jag nog fulat mig och kört med spray-grädde. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår dig Peter_K. Samtidigt är jag som besatt av en sjukdom (😉) att fixa saker så att de blir bättre och bättre och att livet i båten blir enklare och roligare. Jag tycker också att vissa saker är roliga att göra i och med båten.

Men i slutändan är det alltid det där att ligga helt ensam i en vik och bara höra kluckandet och fåglarna som är den stora dragningskraften för mig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här är rätt bra. Sån har vi ombord.

item_856741_299b5b2ed4.thumb.JPG.57c00df67531bc2504f6a3695cdc92ab.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev ChristerN:

Samtidigt är jag som besatt av en sjukdom (😉) att fixa saker så att de blir bättre

Det är ingen sjukdom, tvärtom, det är det driver mänskligheten framåt, som ger oss nya viktiga upptäckter och ett bättre liv. Tvärtom är det farliga läget, kallas lathet.

Någon som tror att en kille som Thomas Edison  skulle fått 1093 patent genom att bara ligga och lyssna på vågornas kluckande?

Förresten, vem orkar lyssna på lyssna på vågkluck 24/7? Fast man kan ju ägna lite tid åt att gnälla så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...