Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zurdu

Skaka grädde i petflaska.

Rekommendera Poster

8 minuter sedan skrev bhemac:

Det är ingen sjukdom, tvärtom, det är det driver mänskligheten framåt, som ger oss nya viktiga upptäckter och ett bättre liv. Tvärtom är det farliga läget, kallas lathet.

Någon som tror att en kille som Thomas Edison  skulle fått 1093 patent genom att bara ligga och lyssna på vågornas kluckande?

Förresten, vem orkar lyssna på lyssna på vågkluck 24/7? Fast man kan ju ägna lite tid åt att gnälla så klart.

Alltså... jag vet inte riktigt hur många patent du har, och ifall de kan härledas till dina prylar i båten på något vis?

Eller på vilket sätt du anser att din brödrost eller stavmixer i båten driver den mänskliga utvecklingen framåt?

 

Själv har jag inga patent, om det beror på att båten jag har saknar elvisp är jag tveksam till, och jag lyssnar alltför sällan på klucket i båten, men det beror nog på att jag har ett arbete att sköta och lite sådant. 

 

Som sagt; tar till mig tipset i ursprungsinlägget med PET-flaskan. 

Bra tips, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Vetefan om jag hade seglat mer bara för att jag fyllt min båt med stavmixers, lödkolvar, borrmaskiner, glassmaskiner, invertrar, brödrostar osv..? 

Har aldrig saknat något detta då jag är ute. 

 

Försöker förenkla livet när jag är ute på annat sätt. Skaka i PET-flaska var ett bra tips som sagt, men hade jag velat ha en Irish Coffee på sjön hade jag nog fulat mig och kört med spray-grädde. 

Vad enkelt för dej då att "få till" båtkänsla hemma.

Stäng av strömmen å lås in alla prylar, som inte behövs för direkt överlevnad, i en container.. bara seglingen som fattas.

Jag gör tvärt om. Har absolut inga problem med att ha det minst lika bekvämt i båten som hemma.

Så jag behöver inte göra något för att få båtkänsla hemma, bara seglingen som fattas.

Ställde båtratten i vardagsrummet så jag kan okynnes-känna på den när jag går förbi.

Precis likadant fast tvärtom.. 😆😆🖒🖒😭

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Alltså... jag vet inte riktigt hur många patent du har, och ifall de kan härledas till dina prylar i båten på något vis?

Eller på vilket sätt du anser att din brödrost eller stavmixer i båten driver den mänskliga utvecklingen framåt?

 

Själv har jag inga patent, om det beror på att båten jag har saknar elvisp är jag tveksam till, och jag lyssnar alltför sällan på klucket i båten, men det beror nog på att jag har ett arbete att sköta och lite sådant. 

 

Som sagt; tar till mig tipset i ursprungsinlägget med PET-flaskan. 

Bra tips, tack!

Du kan göra likadant i en fryspåse.. då spar du både plats, plast och vikt. 🖒🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Alltså... 

Du 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån gång på åttiotalet passerade vi "peak båt bekvämlighet" (enligt den tidens modesta standard) Skulle träffa bekanta ute i skärgården, satte på autopiloten, Dallas på tv:n och lät båten segla, med uppsikt över havet med ena ögat.

Därefter slog det om helt, så nästa gång lämnade vi bordet och tv:n hemma, back to basics liksom, efter ytterligare ett par år sålde vi båten och köpte kajaker och tält. Nu har vi båt igen med stigande bekvämlighetsstandard. Och kajakerna kvar. Valfrihet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Caribic410:

Vad enkelt för dej då att "få till" båtkänsla hemma.

Stäng av strömmen å lås in alla prylar, som inte behövs för direkt överlevnad, i en container.. bara seglingen som fattas.

Jag gör tvärt om. Har absolut inga problem med att ha det minst lika bekvämt i båten som hemma.

Så jag behöver inte göra något för att få båtkänsla hemma, bara seglingen som fattas.

Ställde båtratten i vardagsrummet så jag kan okynnes-känna på den när jag går förbi.

Precis likadant fast tvärtom.. 😆😆🖒🖒😭

Jag vill varken ha båtkänsla hemma eller hemmakänsla i båten.

Jag gillar omväxling. 🤗

Det är lite det som är grejen, tycker jag. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Gaidin.

Gräddsifon m gaspatroner.

Den slutgiltiga lösningen.

Kyler ner grädden  vid aptering, sprutar ut den mängd man vill ha men bäst av allt , man förvarar den med överbliven grädde i kylen , håller sej i dagar , bara att ta fram när man behöver.

Kör med en sådan här även hemma.

 

D476759F-B376-4B84-B408-BFA7FDBA21DF.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev elektrikarn:

Gräddsifon m gaspatroner.

Fasen, jag har länge tänkt köpa en sådan men det kanske är dags. Vad jag hört är att de, under stundom, används för att spruta grädde på avklädda kvinnor som sedan avlägsnas på något sätt. Känner dock inte till detta så noga. Men det borde gå bra att fixa vipsgrädden till den varma chokladen som man värmt i mikron.

Det här kan bli en härlig sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev elektrikarn:

Håller med Gaidin.

Gräddsifon m gaspatroner.

Den slutgiltiga lösningen.

Kyler ner grädden  vid aptering, sprutar ut den mängd man vill ha men bäst av allt , man förvarar den med överbliven grädde i kylen , håller sej i dagar , bara att ta fram när man behöver.

Kör med en sådan här även hemma.

 

D476759F-B376-4B84-B408-BFA7FDBA21DF.png

Drivs m co2 eller?

En måste pryl. Perfekt att toppa glassen med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gaidin:

Eftersom jag är notoriskt lat och även matlagningsnörd så har jag löst mitt gräddvisparproblem med en sådan här. Den fungerar dessutom utmärkt att skumma upp såser, fixa goda puréer och en massa skoj.

 

bild.png

Såser å puréer? How?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gaidin:

Eftersom jag är notoriskt lat och även matlagningsnörd så har jag löst mitt gräddvisparproblem med en sådan här. Den fungerar dessutom utmärkt att skumma upp såser, fixa goda puréer och en massa skoj.

 

bild.png

Var köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Caribic410:

Var köpa?

Ja visste det!

Bagaren & Kocken tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

Ja visste det!

Bagaren & Kocken tex

Fan va dum jag e. En vän, som jag dessutom åker till fjällen med i morron, e ju fd konditoriägare, bagare, kock. Såklart han vet vad man "ska ha" och var skaffa. TY

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev elektrikarn:

..eller som varuvinst i miljonlotteriet...

 

Okej då finns d kanske anledning att ramla in i lotteri-och-spel-träsket.

Min dotter fick nån sån lott som present. Vet inte vilken typ av alla lotter, trav, tips det var men.. hon fick två fina cyklar som nån slags.. "vi vill och tror att du kommer fastna i det här"- -bonus.

😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Kollade lite bagare å kock igår.

Som vanligt... det finns 100st till synes likadana med prisskillnad från 300-3000kr.

Kan det vara nån skillnad på prylen åxå, på riktigt?

 

Perfekt ämne för husbilresan idag.

Kompisen kan allt om konditoriutrustning. 🖒 bra tajming.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Caribic410:

Såser å puréer? How?

 

Just ISIs sifon kan hantera varma vätskor vilket gör att du kan hälla i smält smör t ex.

Lite brynt smör i sofinen med en tesked soja blir ett härligt smörskum. Smält smör med äggula är ju en bas till många såser (Bea o s v)

 

När jag skummar upp saker har jag en patrun med lustgas men det finns även med kolsyra vilket man kan ha till att kolsyra vatten med, eller vindruvor och annan frukt, det är ganska häftigt att äta kolsyrade vindruvor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser på en försäljarsida:

”En sifon ger den vispade grädden upp till fem gånger så mycket volym jämfört med när den vispas med elvisp.”

Det betyder att det är 80 procent mindre grädde än om man vispar med elvisp. Därmed går det bort för min del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev ChristerN:

Läser på en försäljarsida:

”En sifon ger den vispade grädden upp till fem gånger så mycket volym jämfört med när den vispas med elvisp.”

Det betyder att det är 80 procent mindre grädde än om man vispar med elvisp. Därmed går det bort för min del. 

 

Grädden blir fluffigare och mer voluminös så du får helt enkelt ta lite mer grädde. Skall du ha den i varmt kaffe så smälter den ju ändå när den värms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Läser på en försäljarsida:

”En sifon ger den vispade grädden upp till fem gånger så mycket volym jämfört med när den vispas med elvisp.”

Det betyder att det är 80 procent mindre grädde än om man vispar med elvisp. Därmed går det bort för min del. 

Ännu ett argument för.. då kan man ju ta 5ggr mer.

🖒🖒🖒🖒 em matsked grädde med mer luft smakar nog lika mkt å lika gott som en med mindre luft.

Då kan man köra ner glass-smeten ner i glassmaskinen via sifon istället för bara vispa.

Hmmm tänker persiljesmör... tänker många nya tankar tack gaidin. Beställer när jag haft dialog med mitt kock och bageri-proffs men frågar ändå.

Är det bättre med den dyraste och varför. Man köper ju en.. och den håller nog livet ut så priset i sig spelar inte nån större roll. Det är vad man får.

Har aldrig sett eller använt sifon... så.. vad gör att en sån presterar top of the line resp hyfsat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst recensioner och den som heter ISs (kul namn i dessa tider) verkar få bra kritik.

Kostar 995kr hos KitchenTime, klart överkomligt.

Lite dyrare än visp & inverter men mycket häftigare pryl, inte lika no-no som elprylar heller för den delen.

Fler kul tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Caribic410:

Ännu ett argument för.. då kan man ju ta 5ggr mer.

🖒🖒🖒🖒 em matsked grädde med mer luft smakar nog lika mkt å lika gott som en med mindre luft.

Då kan man köra ner glass-smeten ner i glassmaskinen via sifon istället för bara vispa.

Hmmm tänker persiljesmör... tänker många nya tankar tack gaidin. Beställer när jag haft dialog med mitt kock och bageri-proffs men frågar ändå.

Är det bättre med den dyraste och varför. Man köper ju en.. och den håller nog livet ut så priset i sig spelar inte nån större roll. Det är vad man får.

Har aldrig sett eller använt sifon... så.. vad gör att en sån presterar top of the line resp hyfsat?

 

En sak att tänka på är att det inte går att ha för stora ingredienser, de måste kunna passera genom ventilen så persiljesmör med persiljan kvar i kan nog bli knepigt. Jag brukar alltid sila det jag häller i sifonen, annars är det lätt att det täpper till sig. Själv brukar jag, när jag gör smaksatt smör, låta smöret ligga kvar på svag värme i kastrullen ett tag så alla smaker sprider sig. Sedan kan man hälla det i sifonen genom en sil, skumma upp smöret och sedan hälla tillbaka det man silat bort.

 

Köp inte den stora (1 liter) om du inte verkligen behöver den, det går åt två patroner (Ca 8kr/st) för att få upp trycket i den, den jag har på en halvliter klarar sig med en patron.

 

Några av godsakerna jag gjort i den är:

Grädde som jag infuserat champinjoner i, Stek champisar, häll på grädde och låt stå ett tag, sila ner grädden i sifonen och spruta sedan tillbaka på champinjonerna.

 

Grädde med smält Chevré, sila och skumma, ett jättegott chevréskum, om man nu tycker om yllekofta i maten. ;)

 

Jag är inte mycket för desserter men det finns ju hur mycket som helst man kan göra med grädde och diverse frukter. Eller skum på annat än grädde såklart. Det mesta med fett eller proteiner går att skumma med lustgas. Äggula och buljong, bara äggvita (Smidigt när man gör ostsufflé)...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak som slog mig. Trycket i sifonen gör att marinering och infusioner går snabbare. T ex kan man göra egen Limoncello på under en timme. Då sprutar man ju inte ut vätskan genom ventilen utan tömmer och öppnar sifonen för att hälla ut innehållet.

 

Med tanke på att patronerna innehåller lustgas kan man ju alltid ha lite skojigt när man ändå skal tömma ut gasen 😄

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gaidin:

Ytterligare en sak som slog mig. Trycket i sifonen gör att marinering och infusioner går snabbare. T ex kan man göra egen Limoncello på under en timme. Då sprutar man ju inte ut vätskan genom ventilen utan tömmer och öppnar sifonen för att hälla ut innehållet.

 

Med tanke på att patronerna innehåller lustgas kan man ju alltid ha lite skojigt när man ändå skal tömma ut gasen 😄

 

Ahaa man häller i det man ska kunna spruta ut.. sen trycksätts behållaren med joxet i?

Å när man släpper ut genom utloppsventil så kommer både jox och gas blandat.. så när gasen expanderar blir det bubblor.. eller?

Känns logiskt att det borde funka så. Hur annars få till "visp"grädde.

Smart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Caribic410:

Ahaa man häller i det man ska kunna spruta ut.. sen trycksätts behållaren med joxet i?

Å när man släpper ut genom utloppsventil så kommer både jox och gas blandat.. så när gasen expanderar blir det bubblor.. eller?

Känns logiskt att det borde funka så. Hur annars få till "visp"grädde.

Smart.

Ps. Gaidin... vilken är typ bäst och varför? Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gaidin:

 

Grädden blir fluffigare och mer voluminös så du får helt enkelt ta lite mer grädde. Skall du ha den i varmt kaffe så smälter den ju ändå när den värms.

Men det är ju det som är grejen med hårdvispad grädde! Den smälter inte ut i kaffet lika lätt. 

Blir en riktig visp för mig iaf. Man vill ju ha riktig grädde och inte bara luft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova vetja!

Min petiga chef/hustru har övergått helt till gräddsifon även hemma.

 

....Det är dessutom mycket roligare att spruta ut grädden än att fippla på med skedar o petflaskor , bara det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Man vill ju ha riktig grädde

Prova osaltat smör, det är ju verkligen hårdvispad grädde! ;)

Glassmaskin kan vara ett annat alternativ!

 

20 minuter sedan skrev elektrikarn:

....Det är dessutom mycket roligare att spruta ut grädden än att fippla på med skedar o petflaskor , bara det!

Exakt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...