Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
bhemac

Viking Sky - ett norskt fartyg

Rekommendera Poster

Nog är man undrande till vad som hände? Någon som glömt ladda startbatterierna?

Fyra huvudmaskiner som stannar och som man sen inte får igång?

Försökte man köra på havsvatten?

Fram med alla spekulationer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Nog är man undrande till vad som hände? Någon som glömt ladda startbatterierna?

Fyra huvudmaskiner som stannar och som man sen inte får igång?

Försökte man köra på havsvatten?

Fram med alla spekulationer!

Nån komponent, som är tillverkad i en skum stat och kan fjärrstyras, i nån komponent som är till för nån viktig komponent i nån komponent som ingår i en vital enhet.... å nån, kanske på fyllan, visat nån lika mäktig.. vilken cool pryl han har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Caribic410:

å nån, kanske på fyllan, visat nån lika mäktig.. vilken cool pryl han har.

"Den mänskliga faktorn" inte helt otroligt. Fast med all övervakning, larm och separerade system måste vederbörande varit dyngrak!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

"Den mänskliga faktorn" inte helt otroligt. Fast med all övervakning, larm och separerade system måste vederbörande varit dyngrak!

Jag menar tex. Kimjung unh eller vad han heter som säkert har koll på elektronikpryltillverkning i asien, som sett till att plantera små programmaskar i några komponenter som "han" har tillgång att fjärrstyra.

Han å Donald festar till å ska bräcka varandra.. då knäpper Kim... på en hemlig knapp på sin reservoarpenna och vips, stannar några kärnkraftverk, 4 satelliter brinner upp i atmosfären och två fartyg får oförklarliga motorproblem.

Tror inte befälhavare på något av båtarna behövde ha något att göra med händelserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl nästan varit problem med bränslet (innehållet i bränsletankarna) för att få stopp på alla maskiner.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl kanske vara så att man från huvudbränsletanken har en matartank som har ventiler som har fallerat? Eller pumpar som däremellan har brakat sönder. Vet inte hur bränslesystemet på dessa fartyg ser ut, men de går ju inte på tjockolja skulle jag tro? Och gör det de så kan ju uppvärmningen av den för att den ska fungera som brännbar har fallerat? Nån annan som har ett möjligt scenario på lut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också på bränslehypotesen. Kanske stabilisatorer som stoppat eller fungerat dåligt, och sen har rullningen i vågorna ställt till det med bränslecirkulationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Caribic410:

Tror inte befälhavare på något av båtarna behövde ha något att göra med händelserna.

Sant såtillvida att skepparen inte har något med teknik att göra. Han sjökapten dvs nautiker och noll kunskap om teknik (använder bara loafers pga av teknisk okunskap att knyta skosnören).

All teknik ligger under den Tekniska chefens ("chifen"). Att det skulle vara något elektroniks som manipulerats tror jag inte riktigt på, det är separata system och alla säkerhetssytem går att koppla förbi.

 

18 minuter sedan skrev Mackey:

Det måste väl nästan varit problem med bränslet

Låter rimligt. Men hade diesel till hjälpkärrorna (som iofs kan ha egen dagtank)

--

Bränslesystemet består ofta av ett antal bottentankar. Därifrån pumpar man till en Settlingstank. Sen har man separatorer som renar och kör över brännoljan till dagtanken som alltid hålls hålls full (överskottet rinner tillbaka till settlingstanken). Ett ganska idiotsäkert system.

Skulle man köra på tjockolja så måste oljan värmas redan ute i botentankarna och man en separat settlings resp dagtank. Skulle detta krångla så går man över på diesel, det är ju diesel man startar och stoppar på.

 

Men. någon skulle kunna ha sugit brännolja från en ballasttank fast då är det förstås havsvatten. Ett sådant misstag borde ha upptäckts innan vattnet kom in till maskinerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev bhemac:

Sant såtillvida att skepparen inte har något med teknik att göra. Han sjökapten dvs nautiker och noll kunskap om teknik (använder bara loafers pga av teknisk okunskap att knyta skosnören).

All teknik ligger under den Tekniska chefens ("chifen"). Att det skulle vara något elektroniks som manipulerats tror jag inte riktigt på, det är separata system och alla säkerhetssytem går att koppla förbi.

 

Låter rimligt. Men hade diesel till hjälpkärrorna (som iofs kan ha egen dagtank)

--

Bränslesystemet består ofta av ett antal bottentankar. Därifrån pumpar man till en Settlingstank. Sen har man separatorer som renar och kör över brännoljan till dagtanken som alltid hålls hålls full (överskottet rinner tillbaka till settlingstanken). Ett ganska idiotsäkert system.

Skulle man köra på tjockolja så måste oljan värmas redan ute i botentankarna och man en separat settlings resp dagtank. Skulle detta krångla så går man över på diesel, det är ju diesel man startar och stoppar på.

 

Men. någon skulle kunna ha sugit brännolja från en ballasttank fast då är det förstås havsvatten. Ett sådant misstag borde ha upptäckts innan vattnet kom in till maskinerna.

Dom har sofistikerade separatorer... spekulerar jag åxå i... även till bränslet. Det har dom iaf till andra oljor som motorolja mm. Dessa byts inte utan renas... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Caribic410:

Dom har sofistikerade separatorer... spekulerar jag åxå i... även till bränslet. Det har dom iaf till andra oljor som motorolja mm. Dessa byts inte utan renas... 

Ja minst två smörjolja, en diesel en tjockolja. Sofistikerade vet jag inte de är ganska enkla egentligen.

Förr körde man ner vatten i tomma brännoljetankar som ballast. Det blev en hel del vatten för separatorn att ta hand om men inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Jag tror också på bränslehypotesen. Kanske stabilisatorer som stoppat eller fungerat dåligt, och sen har rullningen i vågorna ställt till det med bränslecirkulationen.

Kan ligga något i det.

Om de tappat framdrivnig så lägger sig båten, som alla, tvärs i sjön och blir det rulla av. Utan fart så fungerar inte stabilisatorna. Men att det skulle rulla så mycket att de fick bränsleproblem tror jag inte. Dagtanken finns där av en anledning.

Men om de tappat framdrivningen, varför droppade de inte ett ankare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev bhemac:

Kan ligga något i det.

Om de tappat framdrivnig så lägger sig båten, som alla, tvärs i sjön och blir det rulla av. Utan fart så fungerar inte stabilisatorna. Men att det skulle rulla så mycket att de fick bränsleproblem tror jag inte. Dagtanken finns där av en anledning.

Men om de tappat framdrivningen, varför droppade de inte ett ankare?

Enligt vad dom sa på norsk tv hade dom lyckats få stopp på drivandet mot grund mha ankare. Förmodligen ett droppat.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartyget hade ju droppat ett ankare men djupet och våghöjden gjorde ju att de draggade tills de kom in på grundare vatten vilket då blev med ännu högre våghöjd. Fartyget sticker visst 6,7 meter och de var stundtals inne på såpass grunt vatten som runt 10 meter, och med den signifikanta våghöjden kan de kanske ha varit mycket nära grundstötning. De har haft en otrolig tur att de återfick motorkraften även om det bara var med en motor till en början. Att koppla bogserare med de vågorna hade nog varit en omöjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Caribic410:

Enligt vad dom sa på norsk tv hade dom lyckats få stopp på drivandet mot grund mha ankare. Förmodligen ett droppat.

Ja men det tog lång tid tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg nivå i smöroljatankarna så at smörjeoljepumparna sög luft.

Låter lite konstigt. Det normala är väl  att ska man gå ut i hög sjö så är den första åtgärden att man fyller mera smörjolja. De skruvpumpar man brukar ha är inte helt lätta att få att suga igen.

Verkar också märkligt att man bara har en smörjoljetank, med två eller fler maskiner så brukar det väl var minst två helt separerade system?

Är man som jag lite konspiratoriskt lagd så ligger det nära till hands att misstänka att någon gjort en generaltabbe. Men går man ut med det så får man nog inte en enda passagerare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är problem med smöroljan på det sätt som skrivs så tycker jag att det låter som en helt idiotisk konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...