Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gäst Petter Naef

V8 har ofta en sådan bränsleförbrukning att det är inte klokt med V6 och direkt oklokt med 4:a

Rekommendera Poster

Gäst Petter Naef

En båt som behöver en V8 kan inte ersätta med en mindre 4: a eller 6:a om man vill bibehålla marchhastigheter över 20 knopsstrecket utan att belasta sin lilla motor betydligt hårdare med en ökad total bränsleförbrukning som följd. En större maskin förbrukar ofta mindre bränsle vid samma hastighet som en mindre maskin. Vid fullt gaspådrag drar en större naturligtvis mer bräsle , men det går betydligt snabbare också. Har själv haft en liten Bayliner 1952 jag byggde in en V8 i.. den drog 60 liter i timmen vid full gas , men den toppade också 55 knop. 30 knop var dock drygt kvarts gaspådrag.. 40 knop drygt halvt pådrag.

post--1394234240,3578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst en som vet ????????

ett ex, bayliner 2155 med 5,7 l V8 drar 1,2l/dist vid 25 knopp, toppar 38 knopp, med 3,0l 4an drar den 1,5l/dist vid 24 knop och toppar 28 knop, vad är slutsatsen av det, att en 4a drar mer än en V8 vid samma marsfart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Snacka om att du har en glädje mätare i din 2155:a om du får upp den i 28knop med en 4:a. (har haft en bayliner 1802, 1952, 2155 samt en 2255 med olika motor alt så jag vet vad jag pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Petter Naef

Min 2655 toppar 33 knop med V8 260hk och en Rochester spreadbore 650. Jag byter nu till en Holley 650, ska bli kul att se hur en ny förgasare påverkar acceleration/ bränsleförbrukning/ toppfart. Hur fort går en 2155 tom med rätt justerad motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

en v8 är alltid en v8 känn vridet å axet =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Glädjemätaren

55 knop med en förbrukning på dryga litern per sjömil ! Knappast !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...