Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Slowrider

Propeller till VP QL450 finns inte längre

Rekommendera Poster

Hej, 

Eller jo den till styrbord RH finns men inte den till babord LH. Överallt jag söker så står det att den inte längre är tillgänglig. 

Har hittat 2 olika artikelnummer till den som verkar vara samma del. 

I min manual står det 41100470 Propeller LH

På nätet har jag också hittat 41100689 för samma del, kanske blev en ersättningsdel efter några år med annan spec. 

Ett blad har gått av på den jag har och det vore väl faan om jag måste byta bogpropeller för det. 

Någon som har ett tips, mottages i så fall mycket tacksamt! 

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar tyvärr vara så, finns en annan tråd om det.

Kanske kan du få ett nytt blad tillverkat och ditsvetsat?

 

God jakt!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Varför ringer du inte Volvo Penta och frågar?
https://www.volvopenta.se/marineleisure/sv-se/for-owners/parts/propellers.html

 

 

För att de är just Volvo Penta som säger att den inte tillverkas längre. Har kollat med vår lokala och de säger att det är hopplöst att få tag i men någon kan ju ha liggandes, men jag kan/hinner inte ringa alla så det var därför jag skickade ut en fråga.

 

Har hittat en kille i Spanien som 3D printar ut för 2300kr, men är osäker på om det verkligen fungerar...

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Slowrider:

Har hittat en kille i Spanien som 3D printar ut för 2300kr, men är osäker på om det verkligen fungerar...

Intressant men det skulle jag inte lita på. Mackeys tips att svetsa verkar mer verklighetsförankrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Baxlaget:

Intressant men det skulle jag inte lita på. Mackeys tips att svetsa verkar mer verklighetsförankrat.

 

Nu är ju propellern i ett kompositmaterial (någon slags plast säkert) så det blir svårsvetsat. Men jag har inte gett upp, har bara lite ont om tid att ringa runt under arbetsveckan.

 

Vad använder man för material när man 3D printar, eller kan man använda vad man vill bara det går att smälta ihop?

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Är din propeller tillverkad i plast? Tror jag inte

Ja inte är det någon metall i alla fall. Den är väldigt lätt men stenhård så jag gissar på någon hårdare plasttyp eller annan gjutbar ickemetall. 

Det var en kille på ett Engelskt forum som köpt en höger och lämnat till en som jobbade med plast och han byggde om den, låter inte så enkelt. 

 

Så jag tror den är i plast men du vet kanske annat? 

 

Mvh

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Slowrider:

- - -

Har hittat en kille i Spanien som 3D printar ut för 2300kr, men är osäker på om det verkligen fungerar...

 

Mvh

Jocke

Plastmaterialet som används i 3D-printrar är ofta inte så starkt o elastiskt. Det är rätt mycket kraft som ska passera propellern från motorn till vattnet. Risken är att bladen bryts av rätt snart.

 

Har du kollat med företag som jobbar med att laga propellrar? En sådan firma är t.ex. Propellertrim i Stockholm. De lär kunna göra underverk på rätt illa åtgångna propellrar så de kan kanske fixa till ett nytt blad till dig. Har du tur så har de kanske t.o.m.en begagnad propeller liggande i någon hylla.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Lintott:

 

En sådan firma är t.ex. Propellertrim i Stockholm. De lär kunna göra underverk på rätt illa åtgångna propellrar så de kan kanske fixa till ett nytt blad till dig. Har du tur så har de kanske t.o.m.en begagnad propeller liggande i någon hylla.

Det grabbarna på Propellertrim inte kan fixa med proppar finns inte. Bra förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkoppling!

 

Har haft lite fullt upp så jag hann inte kolla med vår lokala VP verkstad förrän nu och på ca en vecka lyckades de rota fram en propeller av rätt typ till min bogpropeller, fantastiskt! 😁

 

Det besparade mig en massa krångel, dyra printade spanska propellrar eller helt enkelt byta hela klabbet så jag är otroligt nöjd, och de tog inte mer än en femhundring för besväret inklusive propellern.

 

Vill bara säga att i iver att köpa billiga piratdelar, importerade fantastiskt prisvärda Asien mojänger och annat för att spara lite stålar glöm inte den lokala båthandlaren, mekaren eller nasaren de är otroligt värdefulla den dan man behöver dem.

 

Tack för alla era tips och idéer och för ordningens skull, propellern är i komposit inget annat.

 

Mvh

Jocke

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...