Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Leonardo

Polering av skrovsidor

Rekommendera Poster

Nu är det dags att polera våra kära båtar igen. Tänkte höra mig för lite om hur ni ser på polermaskiner. Jag har haft en maskin i många år, och jag måste säga att jag inte riktigt kommer överens med den. Det slutar alltid med att jag polerar för hand, eftersom jag upplever att maskinen klumpar ihop polermedlet.

 

Saken nu är att jag bytte till en lite större båt förra året, och har nu således mer att putsa. Därför skulle jag nu en gång för alla vilja få ordning på polering och vaxning. Så till mina frågor:

 

1. Jag tänkte köpa en ny polermaskin, så vilken anser ni är mest prisvärd?

 

2. Har ni några tips på hur man går tillväga på bästa sätt?

 

3. Vilka polermedel och vax tycker ni lämpar sig bäst för maskinpolering?

 

Fattar att detta är väldigt personligt och mycket tycke och smak, men tycker ändå det vore kul att höra vad ni tänker om denna kära syssla. 😀

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för maskin du haft problem med?

Jag kör, som jag skrivit många gånger, med en vanlig roterande polermaskin med en gul skumgummirondell på. Kör med lågt varv, typ 200 rpm, och med lite vatten på hättan. Jag kör tills det är torrt och ytan blank. Viktigt att köra en avgränsad yta. Detta gör jag på skrovet från vattenlinjen och upp till relingen. Resten är så pass små ytor så det är svårt att komma åt med maskinen så där använder jag LeFants rubbing på en trasa. 

Om man tvättar först och efter poleringen ligger inget gammalt vax och inga rester från poleringen kvar. 

Så...

1. Den man är van vid. 

2. Se ovan. 

3. Vatten som polermedel. Vilket vax som är bäst har jag inte kommit fram till på typ 40 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Körde med maskin några år på min 28 foots Cumulus.

 

Men nu håller jag mig till Biltemas medel och trasor från hemmet.

 

Ett varv med Vax o Clean.

Därefter ytterligare ett varv med Vax.

 

Duger gott åt mig. Och lättarbetat är det.

 

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Leonardo:

Nu är det dags att polera våra kära båtar igen. Tänkte höra mig för lite om hur ni ser på polermaskiner. Jag har haft en maskin i många år, och jag måste säga att jag inte riktigt kommer överens med den. Det slutar alltid med att jag polerar för hand, eftersom jag upplever att maskinen klumpar ihop polermedlet.

 

Saken nu är att jag bytte till en lite större båt förra året, och har nu således mer att putsa. Därför skulle jag nu en gång för alla vilja få ordning på polering och vaxning. Så till mina frågor:

 

1. Jag tänkte köpa en ny polermaskin, så vilken anser ni är mest prisvärd?

 

2. Har ni några tips på hur man går tillväga på bästa sätt?

 

3. Vilka polermedel och vax tycker ni lämpar sig bäst för maskinpolering?

 

Fattar att detta är väldigt personligt och mycket tycke och smak, men tycker ändå det vore kul att höra vad ni tänker om denna kära syssla. 😀

 

 

 

Vilket polermedel använder du? 

Att det klumpar sig brukar betyda att man kör med för hög hastighet och för grov rondell.. vissa medel är för torra för att använda på gelcoat dessa kan behövas blandas ut med ett fetare polermedel..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era svar!

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad är det för maskin du haft problem med?

 

Maskinen är en gammal billig maskin köpt på Jula eller nåt, som dessutom är tung och klumpig, så jag vill verkligen köpa en ny. Därför ville jag ha tips på en bra ny.

 

1 timme sedan skrev sventable:

Vilket polermedel använder du? 

Jag har använt en massa olika polermedel, men inte riktigt hittat hem, så det var därför jag ville ha tips på det också.

 

Jag skulle vilja hitta ett koncept, typ det som ChristerN föreslog, som jag kan upprepa varje år utan att fundera på saken. Vatten är ju naturligtvis ett billigt och bra alternativ, så det går in på listan över möjliga polermedel.

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om du har problem med en viss sorts maskin idag kanske det inte beror på maskinen utan på handhavandet?

Min maskin är en tung, billig sak jag köpte för 300 på en båttillbehörsfirma. Funkar bra till skrovsidorna eftersom jag där inte behöver lyfta så högt. 

Hade en oscillerande maskin av känt märke tidigare. Fick dock inte alls lika bra resultat med den men vet att många gillar den typen av maskin bättre. Främst för att risken för rosor är mindre än med en roterande. Har dock råkat slipa sönder en snobbrand på ena båten med min maskin. 

 

Sen beror det ju naturligtvis på hur bra/dåligt skick gelcoaten är i.  

Hade tidigare en riktigt sliten båt. Körde med en lånad roterande proffsmaskin med lite polermedel och skumgummirondell. Blev en fantastisk skillnad! Fast den maskinen var riktigt tung men den höll varvtalet under belastning vilket min egna maskin inte gör. Där gäller det att sätta på maskinen med hättan mot skrovet så att inte varvet hinner gå upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde förut billiga och tunga maskiner men var aldrig nöjd med användandet. Efter att ha läst en massa forum och artiklar om detta kom jag fram till att det enda raka var att skaffa en proffsmaskin. Problemet med de billiga maskinerna är att de inte orkar på låga varv. Maskinen behöver två växlar för detta som bara finns på proffsmaskinerna. Har nu en Rupert. Köpte den enklaste som fanns men ångrar inte köpet någon gång. Lätt, otroligt välbalanserad och stark. Nu är det riktigt kul att polera båten.

 

Polermedel spelar ingen större roll med en bra maskin. Har kört på lite olika, men alla fungerar mer eller mindre lika bra. När jag har kört slut på de polermedel jag har nu skall jag testa 3M. Har bara hört bra saker om dom. Använder en lammullshätta vid polering.

 

Vissa polermedel måste man torka bort efteråt. Viktigt då att man inte använder för mycket medel vid polering då det blir ett hästjobb att ta bort det sedan.

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-24 vid 21:43 skrev ChristerN:

Fast om du har problem med en viss sorts maskin idag kanske det inte beror på maskinen utan på handhavandet?

 

Tack ChristerN! Det här fick mig att börja fundera, och bestämma mig för att ge min maskin en ny chans med bättre handhavande, och det fungerade fint. Dvs. en mjuk rondell, lågt varv på maskinen och start med rondellen mot skrovet.
 

21 timmar sedan skrev rgsson:

Polermedel spelar ingen större roll med en bra maskin. Har kört på lite olika, men alla fungerar mer eller mindre lika bra. När jag har kört slut på de polermedel jag har nu skall jag testa 3M. Har bara hört bra saker om dom. Använder en lammullshätta vid polering.

 

Vissa polermedel måste man torka bort efteråt. Viktigt då att man inte använder för mycket medel vid polering då det blir ett hästjobb att ta bort det sedan.

Hörde mig för bland proffsen, och fick följande rekommendation: Först 3M Grön, gul eller vit kork, beroende på gelcoatens skick. Sedan Autoglym Radiant Wax, som är polering och vax i samma.

 

Körde bara med Radiant Wax eftersom min båt är i väldigt fint skick sedan tidigare (har polerats på varv av proffs). Fick ett superbra resultat! Körde med maskinen en gång, och torkade sedan bort det överflödiga med en microfiberduk. 

 

Enklaste polerjobbet nånsin! Ska försöka testa med en annan maskin nästa gång, och se om det blir skillnad, men produkterna kommer jag fortsätta använda.Köpte 5 liter Radiant Wax, så det lär ju räcka ett tag. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det blev bra och att du slapp köpa ny maskin. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...