Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Montera sonarekolodsgivare på segelbåt - HUR?

Rekommendera Poster

Vi köpte en ny plotter som råkar ha sonar-ekolod. I första hand var vi ute efter en större skärm, men nu var det billigaste alternativen en Raymarine Dragonfly 7 med ekolod så nu har vi en ekolodsgivare att montera helt mot vår vilja. NÄ, inte riktigt. Nu när vi har ekolodet vill vi försöka få det att fungera någorlunda bra.

 

Så här föreslås montaget göras i bruksanvisningen.

691183170_Freslagetgivarmontage.jpg.a2f2e3d874d5937a8363a8e2bd511900.jpg

 

Så här ser båten ut.

 

1213111696_Btensutformning.jpg.b8efee272f4c08438352c8de72df22b9.jpg

Snodden som hänger ner vid badstegen visar en möjlig placering, men krafterna kommer nog att bli stora om man har en pinne som sticker ner så långt.

 

Några förslag?

 

Ett förslag kan ju vara att köpa en givare avsedd för montage genom skrovet, men den kostar 12 000:- kronor.

Vi vet ju inte ens om vi vill ha något sonarekolod...

Vill bara prova en säsong till att börja med.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag limmade fast den i botten av skrovet, på insidan. Lite svagare signal än i fritt vatten, men det funkar fint att se bottenväxter, bottentyp och framför allt så klart djup. Billigt och enkelt att testa, om skrovet är homogent och inte alltför tjockt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Några förslag?

 

Självklart. Sätt givaren på en pinne som fälls ned vid behov. Så gjorde jag på förra båten, fungerade hur bra som helst.

Förra året köpte jag en framåtseende givare men hade ingen möjlighet att montera så det fick bli en pinne fast i fram denna gång. Nu ska givaren monteras fast men det är inte lätt, man vill ju inte slå sönder den när man "känner" sig fram i någon grundvik så jag funderar på att fortsätt med pinne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för två bra förslag, trodde inte att sonar funkade genom skrovet.

Nedfällbar pinne är ju rätt vettigt eftersom det är rätt ointressant att se hur botten ser ut när det är djupt. fast kanske spännande att se alla vrak och fiskar...

 

Är det helt idiotiskt att göra ett utanpåmontage under en säsong för att testa vad man tycker?

799659391_Idiotisktgivarmontage.jpg.48331a0a46f575aa555f93446a26095c.jpg

 

Synpunkter på det?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där lösningen kommer inte att funka bra. All turbulens från köl och propeller (även i stoppat läge) kommer att göra mätningen opålitlig eller helt oanvändbar. När jag seglar över propellerbubblorna bakom en motorbåt så får ekolodet spel och visar fel djup eller bara massa brus i ytnivå. Efter en stor och snabb båt kan det dröja sig kvar flera hundra meter efter båten har passerat.

Dessutom kan ljudkonen eventuellt studsa mot roderbladet och ge spökekon.

På en fenkölad segelbåt skulle jag inte vilja ha givaren på annan plats än centrerat en bit framför kölen.

På vår båt är skrovet homogent plastat där, så givaren skjuter igenom utan större bekymmer. Men jag testade med givaren i en vattenfylld plastpåse först, för att se att det skulle funka. Sen limmade jag fast den. Funkade utmärkt hela förra säsongen. Jag kunde se fiskar, fiskstim, bottenvegetation, olika bottenhårdhet (ekots styrka och ibland sekundäreko på dubbla djupet där det var hårt berg) och även vrak när jag styrde rakt över. På ett ställe såg jag tydligt en halvmåneformad skrovsida.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med raol. Insidan, under en bädd i förruffen t.ex är en bra placering. Plastpåsemetoden körde jag också med och nån dm hit eller dit gör faktiskt skillnad så det rekomenderar jag att du testar. 

När jag hittat en bra position satte jag ett tjockt plaströr där, typ avloppsrör från bygghandeln. Limmade den med sika mot skrovet och monterade givaren i röret, fyllde sedan röret med glykol/vatten. Funkar helt klockrent fortfarande efter några år å man slipper göra hål i skrovet. Att givaren håller sig ren är en bonus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta lite nu, vi pratar om en Dragonfly CHRIP DownVision eller hur?

Det är något helt annat än ett vanligt, simpelt ekolod. Detta tittar inte bara rakt ner utan åt sidorna så man får en helt annan bild av botten.

Därför måste den monteras horisontellt och kan inte monteras inne i skrovet. Det är också därför genomföringsgivarna är så dyra.

När det gäller Simrads motsvarighet så har jag sett några som sågat hål i botten på en plan yta och sen limmat fast skiten. Själv tycker jag det känns lite obehagligt.

Sätt den på ett kvastskat och surra i badstegen. Prova i sommar så kommer du säkert fixa ett bättre montage i vinter med glädje.

Detta är en helt ny dimension!

Själv ska jag framöver köpa en TotalScan (Navico) givare, jag har varit ute med fiskpojkarna och det är helt otroligt vad mycket det finns att se.

Min kommer, återigen sitta på ett 25mm plaströr, förvillande likt ett snöstake rör men jag har köpt från någon som heter Carbix. Röret hålls på plats med två klammers. Samma fäste finns fö på min roddbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Vänta lite nu, vi pratar om en Dragonfly CHRIP DownVision eller hur?

Japp!

 

5 timmar sedan skrev bhemac:

Det är något helt annat än ett vanligt, simpelt ekolod. Detta tittar inte bara rakt ner utan åt sidorna så man får en helt annan bild av botten.

Därför måste den monteras horisontellt och kan inte monteras inne i skrovet. Det är också därför genomföringsgivarna är så dyra.

 

8 timmar sedan skrev raol:

På vår båt är skrovet homogent plastat där, så givaren skjuter igenom utan större bekymmer...

Jag kunde se fiskar, fiskstim, bottenvegetation, olika bottenhårdhet (ekots styrka och ibland sekundäreko på dubbla djupet där det var hårt berg) och även vrak när jag styrde rakt över.

 

En röst för att det funkar och en röst för att det inte funkar...

 

raol, vilken plotter/ekolodsgivare har du?

 

Bhemac, vilken har du?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Bhemac, vilken har du?

Plotters: Simrad NSS evo2 och  B&G Vulcan.

En genomskrovs givare, ekolod, logg & temp. Ett framåtseende ekolod.

Nästa steg: En Totalscan (CHIRP, StructureScan HD och DownScan Imaging).

Ingen av dessa fungerar med montering inne i skrovet.

 

I förra båten hade jag ett Navman ekolod. Till detta medföljde en akterspegelsgivare men jag köpte till en genomskrovsgivare. Akterspelsgivaren hade logg och temp men genomskrovsgivaren saknade detta. Vilket inte var så bra eftersom loggen styrde hastigheten på visningen. Därför kopplade jag in så jag kunde växla givare och samtidigt enkelt kunna flytta till roddbåten.

 

De morderna och betydligt mer avancerade ekoloden (=sillradar) har avlånga givare som i sig innehåller flera givare för att kunna skanna större områden. Heter då StructureScan, DownScan Imaging, DownVision, ClearVü, SideVü mm. Gemensamt är att de inte bara tittar rakt ner utan även runt omkring.

CHIRP innebär att givaren sänder på många olika frekvenser samtidigt vilket ger en bättre upplösning.

 

De som kan detta bäst är de som är fiskenördarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bäst att börja med en pinne som kan sänkas ner så att vi lär oss var givaren bäst kan montera.

 

Tack så länge raol och Bhemac, och övriga komplettera gärna med mera info om hur ni gjort.

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mackey:

Verkar bäst att börja med en pinne som kan sänkas ner så att vi lär oss var givaren bäst kan montera.

Ett säkert kort.

Man kan ju även maila Raymarine.

Jag sökte lite, bla på Raymarines forum där de (Raymarine) skrev ungefär "Not recommend, nor supported for inside mounting".

Sökstrålen slår 60° åt sidan och 25° i långskeppsled. Givaren ska absolut inte luta mer än 25° mot horisontalplanet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Lowrance Hook 4 med en relativt modern typ av givare som har ett par lägen med en bred och en lite mindre bred kon med relativt låga frekvenser (83 och 200 kHz, med "chirp" om man slår på det), och sen ett läge med en kraftigt oval kon som ser mycket i sidled men lite i längsled, och det arbetar på antingen 455 eller 800 kHz, för högupplöst undervattensvy med viss begränsning i hur djupt den kan se (men det handlar om många tiotals meter i alla fall). "Downscan" kallar Lowrance/Navionics den här tekniken hos givare.

Här är en länk till en produktbeskrivning av exakt den modell givare jag har.
https://www.thornebros.com/products/lowrance-hdi-downscan-transducer

Och den har jag alltså monterat direkt mot rengjord insida skrov, i bakre änden av förpiken, ungefär en meter framför kölen. Fäst med akrylfog, om jag minns rätt. Ville inte använda epoxy eftersom det kan vara ett helsike att få loss. Fogen tog ett par dygn för att genomhärda, men sen satt givaren som berget.

Har man en givare som kollar åt sidorna på riktigt, så är nog en insidesmontering mindre lyckad, även om jag ju tror att man kan använda de vertikalseende lägena utan problem. De fungerar ju precis som de i givaren jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lowrance/B&G/Simrad har en version av givare som heter DownScan Imaging. Den är bättre än ett traditionell givare men långt ifrån lika avancerad som Mackeys "Down Vision" som tittar långt åt sidorna.

Kollade du skillnaden mellan skrov resp fritt montage?

"According to Lowrance, a "shoot-thru" hull installation will "severely degrade" the performance and reading of the DSI units"
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev bhemac:

Lowrance/B&G/Simrad har en version av givare som heter DownScan Imaging. Den är bättre än ett traditionell givare men långt ifrån lika avancerad som Mackeys "Down Vision" som tittar långt åt sidorna.

Kollade du skillnaden mellan skrov resp fritt montage?

"According to Lowrance, a "shoot-thru" hull installation will "severely degrade" the performance and reading of the DSI units"
 

Frågan man då skall ställa sig (eller, jag hade gjort i alla fall) är om ett inombordsmontage som alltid finns på plats men som är sämre prestanda på, eller om ett montage med bättre prestanda som skall sänkas ner osv innan det används är bästa kompromissen..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Frågan man då skall ställa sig

Jag tycker nog att man först ska prova och titta på skillnaderna, det är enkelt att göra. En gissning är att man vill ha den höga upplösningen.

En sak är säker är att om inte monteringsytan inne i båten är horisontell så lär prestanda bli avsert mycket sämre. Se tex Lowrance säger för en betydligt enklare givare.

Sen finns det inget som säger att man måste ta givaren, jag gjorde det nästan bara i hamn och då för att den satt på den södra sidan där det växer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Sen finns det inget som säger att man måste ta givaren, jag gjorde det nästan bara i hamn och då för att den satt på den södra sidan där det växer. 

Jag tänker också såhär; min båt har en lite liknande IOR-inspirerad akter, och jag vet hur vattnet beter sig där beroende på stillaliggande, fart genom vattnet eller seglandes med 10-20 graders lutning och det är stor skillnad och det påverkar såklart hur ett montage skulle se ut, och jag kan se behov av att få undan en givare monterad i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-26 vid 06:49 skrev bhemac:

Lowrance/B&G/Simrad har en version av givare som heter DownScan Imaging. Den är bättre än ett traditionell givare men långt ifrån lika avancerad som Mackeys "Down Vision" som tittar långt åt sidorna

Garmins down vision är likvärdig Navicos downscan, Garmins givare som ser åt sidan heter sidevu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev snilsson:

Garmins givare som ser åt sidan heter sidevu

Och som motsvaras av Lowrance/B&G/Simrad's StrutureScan.

Slår man ihop den med DownScan och StrutureScan så får man en TotalScan och en sådan ska jag ha!

Lite djungel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-24 vid 15:52 skrev bhemac:

Självklart. Sätt givaren på en pinne som fälls ned vid behov. Så gjorde jag på förra båten, fungerade hur bra som helst.

Har du något foto eller en skiss på ditt pinnmontage?

Jag kommer inte på något bra sätt att lösa detta på. ☹

 

Även andra får givetvis bidra med idéer, inget förslag är för dåligt.

Ups, vad skrev jag nu... 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googla på pelagiskt givarfäste och du hittar antingen färdiga fällbara lösningar, eller så bygger du själv med diverse delar från biltema (cykelstyreshållare, aluminiumskaft till nånting osv). Fästes på lämpligt pulpitrör och kan vinklas hur du vill. 

 

Exempel:http://esoxhunting.blogspot.com/2012/06/vertikalgivarfaste.html?m=1

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Har du något foto eller en skiss på ditt pinnmontage?

 

Ska kolla. Ett plaströr, en klump nertill (givaren ville ha en gaffel). Inget mer sånär som på två klammers som man har till båtshakar mm.

Hade funkat med ett kvastskaft också men jag råkade ha glasfiberrör på lager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger expertisen om givarplacering.

 

Till höger visas en placering och till vänster en annan.

Jag tycker resultaten är rätt lika.

 

Är någon placering bättre än någon annan tycker ni?

Screenshot_20190519-201337_Gallery.thumb.jpg.b775aa0792f18901361ec17f91389f42.jpg

 

Ja, jag vet att man kan plocka upp bilden i telefonen så att man slipper fota skärmen på plottern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut att vara lite starkare signal på högra sidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är placeringen enligt högra delen bäst alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur löste ni det? Jag har bytt båt, har haft magnetfästet till min Dragonfly 4PRO sika -limmat i aktern På min segelbåt och ”snäppt” på sonargivaren, funkade jättebra. Bara lite trist med sladden som hänger. På den nya båten funderar jag om det finns smartare sätt? Så hur gjorde ni?


 

A63A924B-5D2E-4DB4-B721-A59E431B8134.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ett provisoriskt utanpåmontage med sladd som hänger.

Planen är att permanenta infästningen och limma fast sladden så snyggt som möjligt direkt mot gelcoaten före sjösättning.

 

Var har du hittat ditt fäste? Tror det skulle funka bra för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 4/6/2020 at 5:33 PM, Mackey said:

Det blev ett provisoriskt utanpåmontage med sladd som hänger.

Planen är att permanenta infästningen och limma fast sladden så snyggt som möjligt direkt mot gelcoaten före sjösättning.

 

Var har du hittat ditt fäste? Tror det skulle funka bra för oss.

Hej Mackey, har du bild på hur det blev med provisoriskt utanpåmontage? Var du nöjd med resultatet? Jag funderar på samma lösningen på min Comfort 30 😀

Redigerad av Krle
felstavat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkade bra att ha givaren på ett "spröt" som stack ned i vattnet lite vid sidan om propellerströmmed. Det blev aldrig något riktigt fäste.

Jag har inga foton vad jag vet.

 

Nu behöver vi en givare till för att kunna "sjömäta" med jollen så då blir det en ny genomskrovsgivare med montage i fören på segelbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-25 vid 06:20 skrev Mackey:

En röst för att det funkar och en röst för att det inte funkar...

 

Det verkar ju inte helt självskrivet enkelt detta.... kanske du ska fundera lite mer på detta först?

 

2019-03-24 vid 15:41 skrev Mackey:

Vi vet ju inte ens om vi vill ha något sonarekolod...

😁😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...