Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Montera sonarekolodsgivare på segelbåt - HUR?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev Zwen:
2019-03-25 vid 06:20 skrev Mackey:

En röst för att det funkar och en röst för att det inte funkar...

Det verkar ju inte helt självskrivet enkelt detta.... kanske du ska fundera lite mer på detta först?

2019-03-24 vid 15:41 skrev Mackey:

Vi vet ju inte ens om vi vill ha något sonarekolod...

😁😁

För två år sedan före sjösättning var det inte självskrivet enkelt, men sedan testade vi - vilket framgår av tråden - så nej, det är inte svårt att få det att fungera.

Vi testade med lite olika placeringar med ett flyttbart skaft.

 

image.png.aa1d321d992b01626ac1ec753493e916.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen hade jag missat några inlägg på slutet.. fattade inte ens att ni redan testat. Sorry....😔

Över huvud taget verkar denna dag hittills vara en sådan dag man inte ska spela på Lotto...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, Mackey said:

För två år sedan före sjösättning var det inte självskrivet enkelt, men sedan testade vi - vilket framgår av tråden - så nej, det är inte svårt att få det att fungera.

Vi testade med lite olika placeringar med ett flyttbart skaft.

 

image.png.aa1d321d992b01626ac1ec753493e916.png

Det här är exakt vad jag är ute efter och jag är glad att nån har redan provat och att det funkade 😀 Jag har har inte haft ekolod på båten och kände inte nån store behöv men i år tänkte vi åka Göta Kanal och en sådan temporärt grej tror jag blir perfekt. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Zwen:

Tydligen hade jag missat några inlägg på slutet.. fattade inte ens att ni redan testat. Sorry....😔

Över huvud taget verkar denna dag hittills vara en sådan dag man inte ska spela på Lotto...

Ibland har man dåliga dagar...

Det händer alla.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mackey:

Ibland har man dåliga dagar...

 

5 timmar sedan skrev Krle:

Det här är exakt vad jag är ute efter och jag är glad att nån har redan provat och att det funkade 😀 Jag har har inte haft ekolod på båten och kände inte nån store behöv men i år tänkte vi åka Göta Kanal och en sådan temporärt grej tror jag blir perfekt. Tack för tipset!

På Göta kanal kanske man är mera intresserad av att se djupet före kölen/propellern än efter och då kan man sticka ner sin stång med givare i fören istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har precis nu köpt en ekolodsplotter. Det här var exakt vad jag undrade över, alltså hur sätter man givaren på en segelbåt?
Egentligen tänkte jag bara skaffa nytt sjökort till den gamla GPS:en men det har kommit så mycket ny teknik sedan 2007 så det är bara att hänga med i den nya tekniken och kolla under vattnet 😀.

Den gamla djupmätaren (Silva) får vara kvar som referens.

-: Jag ser inte svaret på frågan men här finns idéer om hur andra försöker lösa detta. Bra!
Fiska!? Ja, kanske bara för att testa nya tekniken på Echomap UHD 92sv.

/Conrad2

E9A848C1-7A00-4B56-AAE3-4F286846A3DD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns onödigt komplicerat när det räcker fint att limma fast rakt mot skrovet (i alla fall om skrovet är av glasfiberplast utan distansmaterial, och skrovvinkeln inte är större än halva ekolodskonens vinkel).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...