Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Daniel_K

Koppling propelleraxel - backslag

Rekommendera Poster

När jag skulle bättra på backslaget med ny färg så noterade jag att 3 av 4 skruvar som håller kopplingen var lösa, det var uppemot en millimeter spel. Konstigt, med tanke på att det var låsmuttrar(!) Eftersom jag inte kommer åt skruvskallarna så blir det till att plocka isär kopplingen från andra hållet först. Är det något jag bör tänka på innan jag sätter igång? Det ser ju inte så svårt ut, men jag har inte haft isär någon sådan förut.

 

797668154_2019-03-2314_16_13.thumb.jpg.be38e9cafcfa75a324ee20c2f63773cb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Daniel_K:

Är det något jag bör tänka på innan jag sätter igång?

Ja, åk inte Göta Kanal eller liknande. Det är några båtar varje år som tappar sina propellrar där, ofta med tillhörande axel. ;)

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva bort insexskruvarna som håller knuten, så kommer du åt att dra skruvarna till adaptern. Lägg i en växel, du får prova dig fram vilken, så behöver du inte hålla emot axeln. Sitter skruvarna hårt, kan du slå på insexnyckeln med en hammare, eller förlänga den med ett rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löste sig, det var ju faktisk inte svårare än det såg ut för en gångs skull...
Nu ska jag bara ha tag i nya skruvar, de hade tagit lite stryk av att inte vara ordentligt dragna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Ja, åk inte Göta Kanal eller liknande. Det är några båtar varje år som tappar sina propellrar där, ofta med tillhörande axel. ;)

Fast Göta Kanal skulle nog kännas ganska tryggt att haverera i, man kan inte driva så långt bort. Värre att vara halvvägs till Danmark.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svarat i fel tråd...

 

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...