Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
dsebbe

Växelhus Honda BF 50 hk, växelföraren

Rekommendera Poster

Hej, råkade ut för saltsprängning i propellerfästet och köpte ett inbytes växelhus. Det är inte samma årsmodell men som jag har förstått det så passar de olika årsmodellerna. När jag monterat växelhuset så är växelföraren för kort så att den når inte upp till växelstaget som kommer från riggen. Min fråga är om det bara räcker att skarva in en bit gängstång med ett mutter lås som blir som en adapter eller är det något annat man behöver tänka på?

mvh Sebbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju uppenbarligen inte lika och passar. Lämna tillbaka och köp rätt hus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan fungera med en förlängning men observera att slaglängden måste vara samma. I annat fall kommer ditt växelreglage att antingen:
1. trycka växeln för långt och då kommer växelarmen inklusive din förlängning att krökas

2. trycka växeln för kort/lite  och då kommer kugghjulen i växellådan inte ha korrekt position vilket kan göra att kugghjulen i växellådan går sönder ("rappar")

Tycker du ska göra som 535GT säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för era tips, jag ska testa att lägga i backen på växelhusets stag och lägga i backen uppe i båten och mäta glappet, jag har fått ett mått från en kompis som har en likadan motor, stämmer måtten överens så gör jag en skarvbit o låser med skarvmutter o lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så talar en riktig båtägare. Berätta gärna resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...