Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
sunne2

Örnvik planar inte

Rekommendera Poster

Hej

en kanske dum fråga men... har en örnvik 460 och fiskar med, motorn är en Yamaha 9.9hk jag får inte båten att plana ens om jag är själv i den, fullt gaspådrag och båten står rätt upp ?? Har nån idé vart jag ska börja eller va som är galet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny motor kanske med 30-40 hk till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag hittar när jag googlar på örnvik 460 är denna.

Är det en sån?

I så fall måste du ha nåt vaj med propellern. den borde plana

 

image.png.4c92d1f8a4200c655f8fc05386dc75a5.png

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Örnvik 460. Du kanske menade 90 hk?

örnvik 460 - Google Search-2019-03-22 19_42_45.png

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sunne2:

Hej

en kanske dum fråga men... har en örnvik 460 och fiskar med, motorn är en Yamaha 9.9hk jag får inte båten att plana ens om jag är själv i den, fullt gaspådrag och båten står rätt upp ?? Har nån idé vart jag ska börja eller va som är galet? 

Hej.

De e en roddbåt så du behöver säkert 50 för o plana, 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sunne2:

Hej

en kanske dum fråga men... har en örnvik 460 och fiskar med, motorn är en Yamaha 9.9hk jag får inte båten att plana ens om jag är själv i den, fullt gaspådrag och båten står rätt upp ?? Har nån idé vart jag ska börja eller va som är galet? 

Hej Sunne !

 Vet vilken båt du har och hur den ser ut. Med 10 hk bör / ska din båt plana ut, har du provat att sänka motorn ner mot akterspegeln det gör du med sprinten som låser backhaken, antar du har en sådan. Finns ett antal hål borrade mitt över varandra, prova flytta sprinten närmare mot aktern, motorns rigg kommer då att luta längre in mot aktern och propellern får att annat grepp. Det andra alternativet kan var fel propeller till din båt, motorn orkar helt enkelt inte varva ur. Min granne har en crescent 460 gulorange båt med en 20hk mercury. Den går som ett skott hans kids åkte tom vattenskidor efter denna då de var i 10 års åldern. Hör gärna av dig hur det går då du testat detta. 

 

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev kossor:

Hej Sunne !

 Vet vilken båt du har och hur den ser ut. Med 10 hk bör / ska din båt plana ut, har du provat att sänka motorn ner mot akterspegeln det gör du med sprinten som låser backhaken, antar du har en sådan. Finns ett antal hål borrade mitt över varandra, prova flytta sprinten närmare mot aktern, motorns rigg kommer då att luta längre in mot aktern och propellern får att annat grepp. Det andra alternativet kan var fel propeller till din båt, motorn orkar helt enkelt inte varva ur. Min granne har en crescent 460 gulorange båt med en 20hk mercury. Den går som ett skott hans kids åkte tom vattenskidor efter denna då de var i 10 års åldern. Hör gärna av dig hur det går då du testat detta. 

 

// Peter

Tack för svar, Ska kolla detta men en annan tanke var om det är fel rigg på det men hur mäter man det? Är det ifrån motorfästet ner till dit kölen börjar eller där kölen slutar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en likadan båt som på Baxlagets bild ovan så behöver du en motor på 30 - 50 hästkrafter för att båten skall fungera som den är tänkt. Och då är 30 hkr i underkant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sunne2:

Tack för svar, Ska kolla detta men en annan tanke var om det är fel rigg på det men hur mäter man det? Är det ifrån motorfästet ner till dit kölen börjar eller där kölen slutar?

Du mäter båtens akterspegelshöjd (se bild). Är den ca: 40 cm = kort rigg, är den runt 55 cm = lång rigg

 

image_70298.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antikavitationsplattan kan och bör vara ca 5 cm högre upp än botten för bättre prestanda

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Antikavitationsplattan kan och bör vara ca 5 cm högre upp än botten för bättre prestanda

 

Har du din Yama så högt monterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Japp. Originalmontage. Kan mäta hur mycket när jag kommer till landet nästa gång.
Hur mycket har du?

Det finns väl ingen som har en utombordare med (anti)kavitationsplattan i linje under botten. Det skapar en massa extra vattenmotstånd till ingen nytta.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte. Skall ta och kolla det i morgon, återkommer.

Såg i manualen att det står att det skall vara i nivå med båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är teoretiskt korrekt. Vill man minska bränslekostnaden och öka hastigheten så lyfter man upp det som finns i vattnet och bromsar. Tävlingsbåtar har bara halva propellern i vattnet. Lite extremt för oss vanliga kanske ...

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sunne2: Kan du skicka en bild på din båt så vi alla vet vad som gäller? Det finns en hel mängd Örnvik 460. Hur ser din ut?

Alternativt sitter du nu och skrattar åt oss. Vi köpte din fråga.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Baxlaget:

Sunne2: Kan du skicka en bild på din båt så vi alla vet vad som gäller? Det finns en hel mängd Örnvik 460. Hur ser din ut?

Har inte tagit ut den än men ska se om jag kan ta en bild imorrn eller om jag finner nån gammal i telefon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inga bilder i telefon förutom denna vet om det kan ge er en ledtråd 😂 ska se om jag hinner ta en annan bil imorrn

C1BF97B8-BBA7-4E25-BEBD-E3B273823A63.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte planar med en 9-hästars har du garanterat fel riggvinkel.  Se tidigare svar hur du åtgärdar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en bild på regplåt som yttligare pusselbit i vad det är för båt.

5B6A08D2-175C-4B28-92A0-CEB7D561AE8B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roddbåtar planar inte, oberoende av motorstorlek och riggvinkel då dom inte har den bottenform som krävs. Planande båtar är mycket flatare i aktre delen av botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Roddbåtar planar inte, oberoende av motorstorlek och riggvinkel då dom inte har den bottenform som krävs. Planande båtar är mycket flatare i aktre delen av botten.

Om roddbåtar inte planar så borde snipor göra det än mindre. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev guestsson:

Om roddbåtar inte planar så borde snipor göra det än mindre. 

 

Snipor planar inte heller om dom har snipform under vattenlinjen men det har inte Fanny. Om man tittar noga syns utbyggnaderna i sprutet kring aktern. Det finns andra filmer där det syns ännu tydligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev guestsson:

Så snipor kan plana, men är det verkligen så att det inte finns roddbåtar som plana? 

https://www.blocket.se/vi/46019585.htm

 

Bra bild som visar hur en båt bör se ut för att kunna plana.

 

Om det är en roddbåt kan man ha olika uppfattning om.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-23 vid 14:35 skrev Baxlaget:

Japp. Originalmontage. Kan mäta hur mycket när jag kommer till landet nästa gång.
Hur mycket har du?

Det finns väl ingen som har en utombordare med (anti)kavitationsplattan i linje under botten. Det skapar en massa extra vattenmotstånd till ingen nytta.

Kollade båten idag. Inga batterier i så jag kunde inte trimma ner motorn till lägsta läget. Ser onekligen ut som antikavitationsplattan sitter en bit över botten.

 

Motorhöjd.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från minnet så ser motormontaget på min båt likadant ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog så att din båt inte är gjort för att plana, nästan oavsett motorstyrka. Vi hade en Ryds Västkust på 70-talet. Ungefär samma mått som din. Det köptes in en 9.9 för att få fart på den. Jo, det gick om jag hissade motorn ett par cm och lutade mig framåt. Men det var mest en obehaglig upplevelse. Det blev båtbyte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jänkarsnack: With enough power even a brick can fly :D

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en sådan här roddbåt du har.

20180410_144103_resize.thumb.jpg.6192d5714bdb4be2a14627a96836566c.jpg

Den typen av båtar brukar gräva ner sig och "sätta sig på aktern" när man försöker "gasa på".

Prova att låsa styrningen (det brukar sitta en friktionsskruv på fästet) så att båten går rakt fram. Sedan flyttar du dig framåt i båten så att du trycker ner fören. Med lite tur så kan du då få upp båten i plan. Styr gör du genom att luta dig mot styrbord/babord. Men var beredd på att hoppa tillbaka o dra av på farten om det styr åt farligt håll...

Min gummijolle (förvisso planare i botten) går att få att plana med en 3,5hk på det viset. Sitter jag kvar i aktern så pekar fören rakt upp i himlen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...