Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
heimlaga

Ny (helst begagnad) packbox. Behöver råd.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det visade sig att packboxen på propellerhylsan behöver bytas på min nyinköpta motorbåt. Någon sorts egendomlig gummistrumpa som är påkrängd på hylsan och börjar se tvivelaktig ut efter nästan 40 år.

 

Nu är jag alltså på jakt efter en begagnad packbox för 25mm axel och flexibel montering med gummislang mot hylsröret. Helst en ordentlig sak av mässing eller brons som går att renovera när den blir sliten. Yttre hylslagret är ett vattensmort plastlager och det vill jag helst återanvända.

Att gjuta nytt babbitslager är inget problem. Jag har 50 kilo babbitstackor i en lada och kan konsten.

 

Vilka typer av packbox är köpvärda och vilka bör jag undvika?

Tips mottages med tacksamhet!

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först - vad är det för båt ?

Sedan - varför begagnad ?  Tror den skulle ge dig samma problem, det finns alltid en anledning till att den du köper av har monterat bort den. Detta är ju inget man byter om det fungerar.

 

Jag bytte till en PSS för många år sedan. Dyr, men ångrar det inte en sekund. https://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/axelsystem-och-kopplingar-1696387

 

(Edit: Är den en "egendomlig gummistrumpa" kan det vara en Volvo Penta "Black jack". Kanske inte den bästa men  prisvärd och finns på många båtar, samt säljs fortfarande ny. Kanske värt att byta till samma så är det enkelt och håller några tiotal år till...)

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev heimlaga:

Det visade sig att packboxen på propellerhylsan behöver bytas på min nyinköpta motorbåt. Någon sorts egendomlig gummistrumpa som är påkrängd på hylsan och börjar se tvivelaktig ut efter nästan 40 år.

 

Nu är jag alltså på jakt efter en begagnad packbox för 25mm axel och flexibel montering med gummislang mot hylsröret. Helst en ordentlig sak av mässing eller brons som går att renovera när den blir sliten. Yttre hylslagret är ett vattensmort plastlager och det vill jag helst återanvända.

Att gjuta nytt babbitslager är inget problem. Jag har 50 kilo babbitstackor i en lada och kan konsten.

 

Vilka typer av packbox är köpvärda och vilka bör jag undvika?

Tips mottages med tacksamhet!

Capella Marin i Stockholm har hylsor i bra kvalitet. Varför en begagnad? På en sådan viktig del.

En båt flyter inte på skrovet, den flyter på genomföringarnas gummislangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja precis det. Gummistrumpan ser ut som en Black Jack.

Båten är en 23 fots snipa som gissnigsvis går 6 knop i medvind. Motorn som skall installeras i den är en Bukh DV10 på 10 hästkrafter. Axeln snurrar ganska långsamt med dagens mått mätt.

 

Orsaken att jag tänker på begagnat är att jag inte tycker om att simma så jag vill satsa på bra genomföringar.

Metalldelarna på bättre sortens packboxar brukar vara mässing eller brons som inte åldras i första taget och resten brukar ju vara standarddelar som går att byta. Jag tänkte att om jag kan hitta en begagnad packbox och byta gummidelarna och/eller fettbanden så skulle pengarna räcka till bättre kvalitet än om jag köper nytt.

Begagnade packboxar brukar gå att få tag på när folk skrotar ruttna plastade träsnipor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp tanken på att köpa något begagnat från en skrotad rutten båt. Det lär nämligen vara ännu sämre än det du har nu. Släpp den tanken omedelbums.

 

En Black Jack kostar hundralappar till den axeln och båten. Du får bara problem om du skall försöka renovera upp något riktigt gammalt skrot, och det lär inte bli billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundproblemet är att jag inte riktigt vet om jag vågar lita på en Black Jack.

En ordentlig fettsmord packbox med talgband är inte billig

https://marinexpress.se/artikel.php?kid=642-775-1150&sok=&id=6253

eller

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/propelleraxlar/propellershylsrorstatningar/propellerhylsrorstatning-fettsmord-25mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte motor, bytte man även ut min proppeleraxeltätning mot en modernare sak.
Håller alltid tätt och eftersom man drog up en luftare behöver jag aldrig tänka på hylsan när jag sjösätter. Tror den var lite dyrare än de "gamla hederliga" hylsorna du länkade till, men inte mycket.

Om jag inte litade på "Black Jack" så skulle jag byta till en ännu modernare och slippa allt jobb med hylsan. Nu har jag segelbåt och har väl bara byt talgfläta 5 ggr på 50 år. Däremot skall man ju dra i en minimal skvätt med "hylsefede" efter varje utfärd/dag. Det missade jag ofta. 

På en motorbåt blir det väl lite känsligare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev heimlaga:

 

Fråga dig själv varför du har båt. Vad består din båt av?  Billiga och trasiga produkter som du konstant behöver byta ut eller ordentliga saker som du kan lita på i ur och skur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev heimlaga:

Grundproblemet är att jag inte riktigt vet om jag vågar lita på en Black Jack.

En ordentlig fettsmord packbox med talgband är inte billig

https://marinexpress.se/artikel.php?kid=642-775-1150&sok=&id=6253

eller

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/propelleraxlar/propellershylsrorstatningar/propellerhylsrorstatning-fettsmord-25mm

 

På den båten lär du ha hundra andra saker som är mindre pålitliga än en ny Black Jack.

Men jag kan hålla med om att ett par tusen för en tätning med 100 år gammal teknik (talgsnöre) inte är billigt. Därför köpte jag PSS.

 

Som nämnts - fundera på varför du köpt båten och var du vill lägga krutet. Och varför bygga om istället för att bara byta något som funkat i kanske 40 år ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

 

Fråga dig själv varför du har båt. Vad består din båt av?  Billiga och trasiga produkter som du konstant behöver byta ut eller ordentliga saker som du kan lita på i ur och skur?

 

Nästan allt jag äger är gamla kvalitetsvaror som enligt andra borde ha blivit kasserade och oftast också har blivit kasserade och som jag sedan har renoverat och förbättrat så de fungerar i ur och skur.

 

Min tanke är att en Black Jack som spricker till sjöss är nästan omöjlig att täta så man kan köra hem. Slangstumpen mellan hylsröret och en klassisk mässingspackbox går alltid att täta nödtorftigt så man kan köra hem.

Det går enkelt att dra upp båten med aktern på en strand och byta talgband men att byta en stefapackning eller Black Jack kräver att man tar loss både rodret och propelleraxeln.

 

Är jag på fel spår?

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker du är på fel spår. Tycker lite du silar mygg och sväljer kameler. T ex hur många genomföringar har du som kan gå av på denna gamla båten, eller andra saker på den gamla motorn som kan haverera ?

Mig veterligen räcker det f.ö. nästan alltid att lossa propelleraxeln ur flänsen på backslaget, släppa ut axeln en aning  och där trä på en ny tätning. Inte behöver man ta bort roder och trä ur propelleraxeln !

 

Jag hade istället lagt 500:- om året på Trossen/SRSS och om olyckan är framme tejpat/tätat så gott det går och ringt efter bärgning. Du drar knappast upp båten på land i detta läget, och först skall du ju dessutom ta dig till lämpligt ställe med den havererade båten.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela min tanke på att byta till en mer pålitlig tätning kom av om man skall dra ut axeln så långt att man kan dra av axelflänsen och trä på en ny tätning måste rodret loss och rodret löper i en hylsa i akterstäven. Jag vet av tidigare erfarenhet att axelflänsen som hör till Bukh motorn är så gott som omöjlig att få loss hel utan en rejäl utdragare när den har suttit på plats några år.

 

Nå... det blir väl två genomföringar totalt som kan sänka båten. Kylvattenintaget och packboxen. Hade tänkt idiotsäkra båda så gott det går. Avgasröret mynnar ut högt ovanför vattenytan så det är ofarligt.

 

Jag har en gång efter ett motorhaveri med en annan båt tagit mig iland på en holme och fällt en ganska stor al med täljkniv och riggat den som mast och segel på båten och så slörade jag hem.

Små haverier behöver inte bli dramatiska....... men det underlättar om man är litet förberedd.....

Fast jag erkänner att jag kanske gick till överdrift den här gången.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har nog inte Black Jack funnits så länge som 40 år, men att byta den till någon äldre modell tycker jag är idiotiskt!

Black Jack är ett utmärkt val för den som inte har plånbok till att köpa PSS tätning.

 

Någon tätning med babbitlager känner jag inte till i fritidsflottan, men jag noterar att du har babbit på lager för andra applikationer.

 

🛠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oh jo då....   Babbits eller annan grå lagermetall utgör lager i de bilder som jag publicerade 4 mars -19 i tråden:

 

  "Flexkoppling till propelleraxel eller inte"  

 

Går fint att söka med sökfunktionen på första sidan du kommer till när du gpr in på maringuiden.  

 

Detta lager / tätning har funkat utmärk i 30 år. Bytte packboxar för 8 år sedan...   Finns säkert på båtskrotar, t ex båtskroten i Skåre. Enkel renovering, tre packboxar köpta på t ex Momentum, med rostfria fjädrar. Lagret är endast till för att det inte ska bli snedbelastning på tätningarna.

 

Oljeförbrukningen har varit ca 1 dl på 8 år. Det kan jag leva med.

 

.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-23 vid 09:52 skrev vega1959:

Capella Marin i Stockholm har packboxar i bra kvalitet. Varför en begagnad? På en sådan viktig del.

En båt flyter inte på skrovet, den flyter på genomföringarnas gummislangar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-23 vid 20:56 skrev heimlaga:

Nästan allt jag äger är gamla kvalitetsvaror som enligt andra borde ha blivit kasserade och oftast också har blivit kasserade och som jag sedan har renoverat och förbättrat så de fungerar i ur och skur.

Det är bara att konstatera: heimlaga ska använda begagnade och av honom själv renoverade grejer.
Vi får respektera det. Däremot förstår jag inte varför heimlaga ber om råd. Han vet ju allt och kan allt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han kanske har e skarpa kärling...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha.......

Nej jag kan väldigt litet och vet väldigt litet om sånt här......... men jag försöker alltid skaffa mig de bästa möjliga grejorna som jag på något vis har råd med. Det är precis samma slutmål som de flesta av er har men jag går min egen väg för att nå dit. Av orsaker som var och en är fullt logiska och hänger ihop i fullt logiska samband men som skulle kräva flera långa inlägg för att förklara.

 

Skulle jag idka båtägande på "normalt" vis med nya köpevaror skulle min ekonomi i bästa fall räcka till en kajak av billigaste slag........ och eventuellt en paddel;-)

 

Jag har fortfarande ingen aning om jag skall leta efter en oljesmord packbox med gummitätningar eller en fettsmord med talgband. Vilken typ är bättre?

Finns det andra typer av kvalitetspackboxar på begagnatmarknaden?

Det är sådana frågor som jag vill diskutera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev heimlaga:

Haha.......

Nej jag kan väldigt litet och vet väldigt litet om sånt här......... men jag försöker alltid skaffa mig de bästa möjliga grejorna som jag på något vis har råd med. Det är precis samma slutmål som de flesta av er har men jag går min egen väg för att nå dit. Av orsaker som var och en är fullt logiska och hänger ihop i fullt logiska samband men som skulle kräva flera långa inlägg för att förklara.

 

Skulle jag idka båtägande på "normalt" vis med nya köpevaror skulle min ekonomi i bästa fall räcka till en kajak av billigaste slag........ och eventuellt en paddel;-)

 

 

Vad menar du med "normalt vis" ?  Visst finns de som du antagligen syftar på, men de flesta båtägare vänder på slantarna för att ha råd med sitt båtliv. Jag har byggt min båt till stor del själv (se min hemsida) och de moment jag gjort har jag sparat många hundra per nedlagd arbetstimme på.

Men mycket har köpts helt färdigt, bara att montera dit. Varför ?  Jo, dels för att få moderna, underhållsfriare saker (i vissa fall dessutom med godkännande), dels för att jag då kunde koncentrera mig, pengar och tid på det som verkligen var vettigt att göra själv.

 

Vad jag tror du missar i din nybörjariver att spara pengar är det som populärt kallas dumsnålt. Att köpa en gammal, begagnad och utdömd sak och renovera kommer kosta dig tid och pengar. Tid och pengar som skulle gjort bättre nytta någon annanstans. Och när du är färdig efter att ha lagt tid och pengar har du fortfarande en gammal pryl. I bästa fall med något bättre funktion än när den var trasig, men fortfarande gammal och underhållskrävande.

 

Edit: Ibland kan det vara värt att sitta några extra timmar på jobbet, tjäna lite extra och köpa en färdig, ny pryl än att lägga femdubbla tiden på att fixa en trasig och begagnad. Ok, har man bara någon enstaka sak att fixa (=gott om tid) och det har ett värde att lära sig kan det vara förnuftigt. Men annars bör man tänka så, det är helt enkelt sunt förnuft.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Kvalitet kan bl a bestömmas i hur många år en pryl funkar och fortfarande utan anmärkning fyller sin funktion.

 

- Den tätning jag skrev om och länkade till, har funkat felfritt i 30 år...

 

Efter min renovering, så går det förmodligen 30 år till.

 

Nämn gärna nåt annat kriterie för kvalitet, förutom högt pris, för de behöver nödvändigtvis inte vara beroende av varandra.

 

 

.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte nödvändigtvis nåt fel på en klassisk talgtätning heller. Gammal som 1000an blir den som ny med nytt talgband.

Jag övervägde att byta till nån modern tätning på båten förra våren, då jag bytte propelleraxel, men beslöt att byta band i den gamla packboxen istället. Heimlaga har ju rätt i sak, talgboxen är den enda som går att byta utan att trä något över ändan på propelleraxeln.

Jag skulle inte ha nåt emot att ha en begagnad packbox med nya talgband i min båt. Förresten, det är ju det jag har!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en begagnad packbox med talgband. Nya ägaren till min gamla båt skulle tydligen inte ha packboxen så jag bytte den till mig för överblivna båtgrejor värderade till 20 euro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...