Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stregnil

Simrad NSS7 evo2 - Navinonics eller C-Map?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

I nya (beg) båten som ska hämtas om några veckor så sitter det en integrerad Simrad NSS7 Evo2.

Om jag förstått det hela rätt så kan man installera antingen Navionics (Navionics Platinum+ XL) eller C Map (CMAP MAX-N+) i denna.

 

Mina funderingar:

- någon av er med erfarenhet av just Simrad NSS7 evo2 som vill ge någon spontan kommentar om vad ni tycker?

- Vilket av sjökorten ovan föredrar ni (gärna med erfarenhet av just nämnda kombination)

- Kan någon av dessa fungera i kombination med iPad (planera rutt hemma och sen överföra...)

 

Tack på förhand!

 

 

Redigerad av Stregnil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan! Kör C-map i den för när jag köpte tyckte jag det var bäst. Men jag har även en B&G Vulcan med Navionics. Har därför växlat kort ibland och tycker nog fortfarande C-map är aningen bättre. Kolla om det finns någon butik som har båda och jämför själv. Det är ganska jämt.

NSS är mycket bra, slår allt i sin klass. Framförallt är den snabb. Vi gick på båtmässan förra året och jämförde snabbheten på in/ut zoomningar på olika plotters. NSS spöade alla. Knappen för zoom är en lysande konstruktion, snabbt kunna zooma ut för att få lite översikt och sen lika snabbt zooma in igen för att se detaljerna. NSS är också väldigt logisk att jobba med.

Har man en router så kan man fjärrstyra den helt från tex en padda.

Då kan man även överföra en rutt från paddan via nätverket till NSSen.

Det jag gjort är att jag låtit paddan spela in ett spår (iSailor) och sen mailat detta till datorn hemma där jag gjort en rutt av spåret i OPENcpn. Sen lagt ner det på ett SD-kort som jag kört in i plottern. Samtidigt har jag tagit en backup av det i plotter och överfört detta till dator/padda.

 

Det finns mycket kul extraprylar, jag har tex ett framåtseende ekolod, himla kul pryl!

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics har mulighet via Gofree for å kjøre "plottersync" det vil si synkronisere ruter, veipunkter og kartoppdateringer med Navionics Mobile appen.  Vi har også de siste årene lagt inn mye nytt fra Hydrographica, Blant annet spesailkart fra Hamnguiden 7 og 8. 

Ta gjerne en tur i en butikk som har begge kartene og sammenlikne.  Se om du ser noen forskjell når du zoomer ut i de forskjellige lagene spesielt.

 

Har du noen spørsmål er det bare å ta kontakt med meg på mailen.

 

Mvh

Hans-Christian Grande, Navionics

hcgrande@navionics.com

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en NSS2 med Navionics. Fungerar fint. 

 

Hittar dock ingen app till iPhone.... @Navionics

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Navionics:

Vi har også de siste årene lagt inn mye nytt fra Hydrographica, Blant annet spesailkart fra Hamnguiden 7 og 8. 

Kommer även info från Hamnguiden 6 att dyka upp? 

 

Ps. Tack för infon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

 

 

Tack för utförlig svar 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...