Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
OceanAnkan

Vad är en motorseglare?

Rekommendera Poster

Vad är en motorseglare?

Är det ett mellanting mellan motorbåt och segelbåt? 

Hur är seglingsförmågan på en sådan? 

Det jag märkt är att en motorseglare verkar ha mer boutrymme, men jag kan ha fel. 

Något som är uppenbart är att motorseglare inte är smala och undernärda båtar.

 

Rätta mig om jag har fel.

En segelbåt drivs av segel och vind, och har ett extra tillval som en motor man använder sig av när man inte kan klara av att angöra sin plats i hamnen.

Motorbåt drivs endast av motorer och har stora boytor. Tar dieseln slut så guppar man i havet.

Motorsegrare vet jag inte hur jag ska beskriva. En motorbåt med stora ytor som har segel om dieseln tar slut?

 

Missförstå mig rätt på denna;) Varför heter det motorseglare när varje segelbåt har en motor och således borde klassas som motorseglare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där med motorseglares seglingsegenskaper varierar. Några går bara att segla med vinden och kryssa fruktansvärt dåligt. Jag har en motorseglare som seglar skapligt för att va motorseglare och  går att kryssa med. Däremot kan den inte jämnföras med en riktig segelbåt. när det gäller seglingsegenskaperna.

Motorn i min motorseglare är inte direkt större än den har varit i mina riktiga segelbåtar. Båten är ju relativt lättdriven och det dår ju inte köra snabbare än deplacements ändå.

I förhållade till sin längd är den lite bredare och det är en aning bättre plats i den och den har en högt placerat däckssalong. Sittbrunnen är stor.

Pga däckssalongens klena konstruktion är det inte en båt jag skulle välja om jag skulle segla jorden runt. För segling runt Sveriges kuster är den helt ok och jag har inte haft på mig regnkläder när jag varit ute sen jag köpte den för 10 år sen. Börjar det regna går jag in och styr.

Pga stigande ålder och ökande kroppsliga svagheter har det blivit allt mer motorgång genom de senaste åren som gått.

thumbnail_20171116_115316_resized.jpg.a23ded49f7da7ab4feb66a0aded3812c.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare sa man lite grovt att om en båt har fler hästkrafter än kvadratmeter segel, är det en motorseglare. 

I övrigt håller jag med toaen. 😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev toaen:

Det där med motorseglares seglingsegenskaper varierar. Några går bara att segla med vinden och kryssa fruktansvärt dåligt. Jag har en motorseglare som seglar skapligt för att va motorseglare och  går att kryssa med. Däremot kan den inte jämnföras med en riktig segelbåt. när det gäller seglingsegenskaperna.

Motorn i min motorseglare är inte direkt större än den har varit i mina riktiga segelbåtar. Båten är ju relativt lättdriven och det dår ju inte köra snabbare än deplacements ändå.

I förhållade till sin längd är den lite bredare och det är en aning bättre plats i den och den har en högt placerat däckssalong. Sittbrunnen är stor.

Pga däckssalongens klena konstruktion är det inte en båt jag skulle välja om jag skulle segla jorden runt. För segling runt Sveriges kuster är den helt ok och jag har inte haft på mig regnkläder när jag varit ute sen jag köpte den för 10 år sen. Börjar det regna går jag in och styr.

Pga stigande ålder och ökande kroppsliga svagheter har det blivit allt mer motorgång genom de senaste åren som gått.

thumbnail_20171116_115316_resized.jpg.a23ded49f7da7ab4feb66a0aded3812c.jpg

 

Wow, va fin hon är! Helt i min smak.

 

Jag förstår att spjutspetsarna seglar bättre och snabbare, men är det verkligen så hemskt att välja denna båttyp till öppna hav? Komfort före hastighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Tidigare sa man lite grovt att om en båt har fler hästkrafter än kvadratmeter segel, är det en motorseglare. 

I övrigt håller jag med toaen. 😁

 

Har oxå hört detta, så därför blev jag nyfiken på seglaregenskaper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Winga Princess, Nya Modellen, är inte så dum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev OceanAnkan:

 

Wow, va fin hon är! Helt i min smak.

 

Jag förstår att spjutspetsarna seglar bättre och snabbare, men är det verkligen så hemskt att välja denna båttyp till öppna hav? Komfort före hastighet. 


Det är nog inte hastigheten som är problemet, utan vekheten på konstruktionen i överbygget. Glas och aluminiumlister. Skulle man få en överbrytande sjö ute på oceanerna, så kan den lätt sopa bort överbygget - och sen sjunker man snabbt.

Att segla i de nordiska farvattnen på sommarhalvåret är inga problem, även ute på öppet hav.

Båten tål mycket vind. Har kryssat (visserligen bara två långa slag) i 16 m/sek med genuan. Man skall inte överdriva farhågor, men däcksalongen är helt klart den svaga punkten på min motorseglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OceanAnkan:

 

Har oxå hört detta, så därför blev jag nyfiken på seglaregenskaper. 

Det är ju jättesvårt att svara på - men en generell motorseglare sglar sämre än en generell segelbåt. Samtidigt kan såklart en specifik motorseglare segla bättre än en specifik segelbåt... 

Det beror ju alltså på vad man har för referensramar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute i blåsväder flera gånger på lilla Dalbosjön...

 

Bl a storm.

 

Då funkar det inte att gå för motor, med en segelbåt. Revade segel!

 

Tvivlar att jag skulle känt mig bekväm i en motorseglare, även om jag skulle vilja ha en.

 

Ett alternativ jag tänkt på är att byta ut sprayhooden mot fast inglasad "sprayhood".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Peter_K:

Det beror ju alltså på vad man har för referensramar. 

Precis och egentligen en ganska onödig uppdelning.

Min båt, Targa 96, betecknas som motorseglare. Vilket jag alltid säger om jag blir omseglad. I övrigt håller jag ungefär samma fart som segelbåtar i samma storleksklass.

Det som gör min båt till motorseglare är att jag har vindruta, något som jag uppskattar mycket. Den går också lite grundare, 1,40m där andra kanske går 1,60m. Även lite starkare motor, 28hk. Men det har ju alla andra också som bytt sina motorer.

I mitt tycke är det bara en lite mer utvecklad segelbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Precis och egentligen en ganska onödig uppdelning.

Min båt, Targa 96, betecknas som motorseglare. Vilket jag alltid säger om jag blir omseglad. I övrigt håller jag ungefär samma fart som segelbåtar i samma storleksklass.

Det som gör min båt till motorseglare är att jag har vindruta, något som jag uppskattar mycket. Den går också lite grundare, 1,40m där andra kanske går 1,60m. Även lite starkare motor, 28hk. Men det har ju alla andra också som bytt sina motorer.

I mitt tycke är det bara en lite mer utvecklad segelbåt.

Jag tycker uppdelningen är mer beroende på den som "seglar".

Seglar då och då om både större- och såna som borde vara snabbare- än min, -båtar som i timmar kör åt samma håll som jag. Dom skulle ha tystare, bekvämare, snabbare fart om dom bara bemödade sig att släppa ut rullgenoan.

Då blir "man" förvånad.

Jag har tänkt att det måste bero på att dom hellre vill ha motorbåt men tycker segelbåtar e snyggare eller nåt.

Skepparen är då en motorseglare.

Sen finns ju hur många arter och avarter som helst såklart.

Undras var begreppet kommer från?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

Har varit ute i blåsväder flera gånger på lilla Dalbosjön...

 

Bl a storm.

 

Då funkar det inte att gå för motor, med en segelbåt. Revade segel!

 

Tvivlar att jag skulle känt mig bekväm i en motorseglare, även om jag skulle vilja ha en.

 

Ett alternativ jag tänkt på är att byta ut sprayhooden mot fast inglasad "sprayhood".


Man skall inte förakta sjömän på en insjö. Många gånger kan det va värre på en insjö än ute på öppet hav. 

När det gäller såna problem som att motorn inte orkar driva båten frammåt pga vind och sjö, får man "laga efter läge". Kommer ihåg en gång när jag komut ur norska  "Blindleja" med min havsfidra. Hade en kuling rakt i stamm. Den trötta motorn orkade inte driva båten mot vind och sjö. Rullade ut en en flik på genuan - i en stormfocks storlek - och motorseglade mig ur situationen.

Ett dooghause göe ju inget för sjösäkerheten - kanske i viss mån tvärt om. Det blir större yta som vinden kan ta tag i. Fast det är ganska skönt att krypa in under. Byggde ett dooghause på min havsfidra.

dogghause_50.jpg.a9d1d75d927c8cd4eef46ab68fa8708d.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:


Man skall inte förakta sjömän på en insjö. Många gånger kan det va värre på en insjö än ute på öppet hav. 

När det gäller såna problem som att motorn inte orkar driva båten frammåt pga vind och sjö, får man "laga efter läge". Kommer ihåg en gång när jag komut ur norska  "Blindleja" med min havsfidra. Hade en kuling rakt i stamm. Den trötta motorn orkade inte driva båten mot vind och sjö. Rullade ut en en flik på genuan - i en stormfocks storlek - och motorseglade mig ur situationen.

Ett dooghause göe ju inget för sjösäkerheten - kanske i viss mån tvärt om. Det blir större yta som vinden kan ta tag i. Fast det är ganska skönt att krypa in under. Byggde ett dooghause på min havsfidra.

dogghause_50.jpg.a9d1d75d927c8cd4eef46ab68fa8708d.jpg

Å jag som trodde doghouse var en liten Morris

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Caribic410:

Å jag som trodde doghouse var en liten Morris

En sk "hundkoja"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de eviga frågorna :) Min bild är att om man sätter vindrutor eller doghouse på en segelbåt så har man just en segelbåt med vindrutor eller doghouse. T ex HR 352, Najad 39 eller Malö 106 som vissa betraktar som motorseglare men som jag vill hävda är strålande cruisers med förträffliga seglingsegenskaper för just det de är tänkta till.

Bilden av en motorseglare är ju ofta en lite gammaldags båt med dito gammaldags skeppare. Malö 50, Rasmus 35 osv. Fina båtar båda två men som man kanske inte ger sig in på slagdueller i skärgården med. 

Jag undrar om det finns moderna motorseglare? Jag tänker att en motorseglare måste vara en båt där man har kompromissat bort segelegenskaper för att göra den till bättre motorbåtar och då borde det främst handla om bärighet i aktern för att inte sätta sig på aktern med en lite starkare motor. I dag kan man dock fråga sig om det är nödvändigt, moderna segelbåtar har ju stor bärighet i aktern och borde klara rätt rejäla maskiner utan att de gräver ner sig. Det finns ju motorseglare som dragit kompromissen rätt långt, MacGregor 26 t ex som tydligen kan göra över 25 knop med en rejäl snurra och ändå seglar någorlunda hyggligt. Men finns det motorstarka moderna segelbåtar som kan gå hyggligt fort, bekvämt och skyddat för motor? Typ en Arcona 340 med 150 hkr diesel och en betydligt mer skyddad styrplats? Som fortfarande kan kryssa i sju knop och göra tvåsiffrigt på slören?

Det vore väl nåt? (för den som har råd...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorseglare är en motorbåt som inte går att segla, eller en segelbåt som fungerar dåligt med motor...

 

Däremot finns det fina motorseglare som är trevliga båtar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man klassa en modern 40-fotare, segelbåt, med 45 hk då? En sån motor puttar på rätt bra, föreställer jag mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev toaen:

Å jag som trodde doghouse var en liten Morris

Nej det  handlar om en liten söt bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev raol:

Hur ska man klassa en modern 40-fotare, segelbåt, med 45 hk då? En sån motor puttar på rätt bra, föreställer jag mig.

 

Har båten mindre än 45 kvadratmeter segel när den seglar för fullt ställ tycker jag man kan se den som en motorseglare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja därom tvisra de lärde. Jag vill nog hävda att vas gäller båt är det ät en båt som är rimligt seglingsbar men är mer en motorbåt.

Om man ser till användande så gäller det de flesta segelbåtar man ser på västkusten en sommardag, inget ont o detta men under 5 och mer än 8 m/s i juli ser jag många som kanske hellre skulle haft en motorseglare. Jag är medveten om att jag sticker ut hakan men välkomnar en diskussion i ämnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar högst ogärna i mer än 7-8 m/s vindstyrka. Obehagligt, kraftig lutning och svårkontrollerat. Men under det är det trevlig segling. Jag vill inte ha en motorseglare för det. Bästa seglingen är vid 3-5 m/s.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar i princip alltid, men latheten har börjat ta över.

Rätt skönt att gå för motor när vinden blåsre åt fel håll, tyvärr...

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Vi seglar i princip alltid, men latheten har börjat ta över.

Men du har ju investerat i en ny motor och sina investeringar utnyttja.

Skulle ju vara ganska korkat att köpa en ny motor och sen inte använda.

 

26 minuter sedan skrev Peter_K:

Har båten mindre än 45 kvadratmeter segel när den seglar för fullt ställ tycker jag man kan se den som en motorseglare. 

Tack, där blev min motorseglare en segelbåt. Trots vindruta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev bhemac:

 

Tack, där blev min motorseglare en segelbåt. Trots vindruta.

Ja, men så måste det ju vara? 

I vår båtklubb har vi t ex ett par-tre Maxi 95:or. Inte de vassaste segelbåtarna, men definitivt en segelbåt. En av ägarna har monterat en vindruta på sin båt - är den då en motorseglare, men inte de andra, trots att de i övrigt är samma båt..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Peter_K:

är den då en motorseglare, men inte de andra, trots att de i övrigt är samma båt..?

Bara om vidrutan är högre än 29 cm! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-23 vid 08:12 skrev Peter_K:

Ja, men så måste det ju vara? 

I vår båtklubb har vi t ex ett par-tre Maxi 95:or. Inte de vassaste segelbåtarna, men definitivt en segelbåt. En av ägarna har monterat en vindruta på sin båt - är den då en motorseglare, men inte de andra, trots att de i övrigt är samma båt..?

Är då Maxi 100PS en segelbåt eller motorseglare? Det är ju en Maxi 95 med doghouse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev SE2517:

Är då Maxi 100PS en segelbåt eller motorseglare? Det är ju en Maxi 95 med doghouse.

Det är ju en glidande skala det där... men eftersom 100PS levererades med en väldigt liten självslående fock som standard till skillnad mot bauta-genuan man hade på Maxi 95:an för att den skulle flytta på sig i annat än kuling så har man inte direkt premierat och designat båten för aktiv segling.

 

Jag hade nog personligen kallat den motorseglare, men inte enbart pga korvkiosken den levererades med, utan också för att den inte är ritad för att främst vara en segelbåt, utan mer en motorbåt man kan segla med under rätt förhållanden.

Vad hade du kallat den?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Peter_K:

Det är ju en glidande skala det där... men eftersom 100PS levererades med en väldigt liten självslående fock som standard till skillnad mot bauta-genuan man hade på Maxi 95:an för att den skulle flytta på sig i annat än kuling så har man inte direkt premierat och designat båten för aktiv segling.

 

Jag hade nog personligen kallat den motorseglare, men inte enbart pga korvkiosken den levererades med, utan också för att den inte är ritad för att främst vara en segelbåt, utan mer en motorbåt man kan segla med under rätt förhållanden.

Vad hade du kallat den?

En bekant hade en maxi 95.

Han tog sig, på pin ki, fram med segel men han hävdar att det inte var en segelbåt.

Många säger vega inte går att segla med men den jag hade upplevde jag seglade helt ok. Seglade alltid ikapp maxi 77 som väl är ungefär lika i storlek och påstås segla ok.

Så det beror väl mest på om man jämför och i såfall med vad. Mest beror det väl på den/de som ska ta sig fram med flytetyget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Caribic410:

Seglade alltid ikapp maxi 77 som väl är ungefär lika i storlek och påstås segla ok.

 

Nej; Maxi 77 och Maxi 95 är inte ungefär lika stora vågar jag påstå.
Den ena är 7,7 meter, den andra är 9,5 meter - dvs den senare är två nummer större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...