Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mkillen

Går det att chiptrimma en Suzuki DF140?

Rekommendera Poster

En kollega säger att DF140 ska ha samma motorblock som DF150...och att det ska gå att chiptrimma DF140'n.

 

Nån som kan bekräfta detta?

 

Årsmodell 2006.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorblockets storlek har inget med chipstrimning att göra. Motorblocket hyser cylindrarna som hyser kolvarna osv ... "chipstrimning" handlar om att byta ut programvaran som talar om hur många hästkrafter du har betalat för -  till en programvara som struntar i det.

Hur mycket det sedan gör är en annan fråga. Har du inte turbo är ökningen max 15%. Tänk också på att garantin försvinner. I detta fall ointressant.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare så att 140hk är störst i serien och i regel brukar visa lägre siffror i effektmätningar. Sett siffror runt 130hk har jag för mig. 150hk brukar anses som ett alternativ som ger mer än bara 10hk extra. Sen vilka årsmodeller det gäller är jag inte säker på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mange249:

Det är väl snarare så att 140hk är störst i serien och i regel brukar visa lägre siffror i effektmätningar. Sett siffror runt 130hk har jag för mig. 150hk brukar anses som ett alternativ som ger mer än bara 10hk extra. Sen vilka årsmodeller det gäller är jag inte säker på...

Chipstrimmning då? Originalfrågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta kontakt med lundinsmarin.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min poäng är att det nog inte lönar sig på den modellen. Lundin är dock rätt företag att fråga, de har hållit på med detta länge.

 

I fallet med Suzukin finns ingen överladdning eller dyl och cylindervolymen är låg sett till effekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Df 115 från 2017, någon som optimerat en sån? det är väl samma motor som Df140

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...