Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Snick

Bygga om HT.

Rekommendera Poster

Hej! 

Har köpt en HT båt som jag har funderingar på att bygga om. Förstör man stabileten i båten på nåt vis om man kapar bort hard topp delen o gör den mer som en styrpulpetare. Eller är stabiliteten i själva skrovet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Snick:

Hej! 

Har köpt en HT båt som jag har funderingar på att bygga om. Förstör man stabileten i båten på nåt vis om man kapar bort hard topp delen o gör den mer som en styrpulpetare. Eller är stabiliteten i själva skrovet?

Jag skulle tro att det beror på båttypen, eller vad det är för fabrikat.

Vissa tillverkare gjorde ju olika båtar men med samma skrov, här kan jag tänka mig att skrovet kanske blir fortsatt stabilt när man lyfter bort toppen. Men om nu det inte finns olika varianter på samma skrov, kan det vara så att man räknat med att toppen har en förstyvande eller bärande del i hela konstruktionen.

 

Flervariantsbåtarna som jag sett, hade toppen (liksom styrpulpeten) fastskruvad i skrovet. jag mekade litet med en Terhi HT-båt förra våren och här var toppen plastat i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att HTn vanligtvis tillför styrka till skrovet. Men man kan säkert ordna med förstyvningar i skrovet istället. Borde inte vara så svårt. Men om båten är typad för en viss motorstorlek kan försäkringsbolagen bli lite kinkiga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Snick:

Hej! 

Har köpt en HT båt som jag har funderingar på att bygga om. Förstör man stabileten i båten på nåt vis om man kapar bort hard topp delen o gör den mer som en styrpulpetare. Eller är stabiliteten i själva skrovet?

Kan ju tillägga att det är en Sjöstedt cavelier 85. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att det är en Sjöstedt cavelier 85. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...