Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LaQv

Märkning tampar

Rekommendera Poster

I båten har jag en bunt olika tampar. Det är lite blandade längder beroende på vad man behöver för tillfället. Jag gillar när det är lite ordning och reda och att hitta det jag letar efter direkt. Dvs om jag vill ha en tamp på 10 m så vill jag inte tveka vilken av dem det är. Så jag tänkte jag skulle märka dem på något bra hållbart sätt. Är det någon som har ett bra tips på hur man kan göra det? Tejp känns inte hållbart, taglingsgarn kanske men då ska man hålla isär färger istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev LaQv:

I båten har jag en bunt olika tampar. Det är lite blandade längder beroende på vad man behöver för tillfället. Jag gillar när det är lite ordning och reda och att hitta det jag letar efter direkt. Dvs om jag vill ha en tamp på 10 m så vill jag inte tveka vilken av dem det är. Så jag tänkte jag skulle märka dem på något bra hållbart sätt. Är det någon som har ett bra tips på hur man kan göra det? Tejp känns inte hållbart, taglingsgarn kanske men då ska man hålla isär färger istället. 

Nu vet inte jag hur många tampar du har men jag har gjort det lätt för mig genom att alla är på 12 meter. Förvisso har jag en på 40 meter också men den är lätt undanstuvad för den använder jag sällan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att skriva med tuschpenna på rep som är någorlunda ljusa. 

Har tex min ankarlina uppmärkt varje meter för att se hur mycket lina som ligger ute. 

 

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Ja, det borde fungera förstås. Men jag har också bytt det mesta av förtöjningslinorna mot ny fin flätad mörkblå lina. Alla ser exakt likadana ut när de ligger stuvade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
6 minuter sedan skrev LaQv:

Tack!

 

Ja, det borde fungera förstås. Men jag har också bytt det mesta av förtöjningslinorna mot ny fin flätad mörkblå lina. Alla ser exakt likadana ut när de ligger stuvade. 

Aha, jag har olika färg på alla också. Vackert i lådan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buntband kan användas för märkning/särskiljning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns taglingsgarn i olika färger. Svart, vit, röd, grön och blå har jag sett. Gör taglingarna i olika färger. Enkelt och hållbart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krympslang!

Men tagling håller bäst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det finns taglingsgarn i olika färger. Svart, vit, röd, grön och blå har jag sett. Gör taglingarna i olika färger. Enkelt och hållbart.

Du kan ha märkning med samma färg på taglingen om du gör bredder ex 2cm=10m 1cm=5m smala ränder=1m

Så 1st 2cm +1st 1cm + 2st smala=17m

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har modern dymotejp. Då den sitter längst ut i ändarna vid ändtagling eller vid slpisad ögla håller denna märkning förvånansvärt bra. Till och med förre ägarens märkningar finns kvar. Men klart utsätts den för slitage eller blir mer än en gång doppad i vatten så går den sönder.

 

Det finns märkning för elkabel, inte bara med de vanligaste symbolerna för fas, nolla, jord, plus, minus och sådant, utan även med lösa bokstäver och siffror, det finns några olika modeller, en där man sätter fast bokstäver eller siffror på en litet platta som man sedan najar fast med buntband, dels en modell som man trär direkt på buntbandet. Dessa borde vara användbara på linor och tampar.

Denna kanske funkar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en idé om att markera dem med taglingsgarn i varje ände. En ring/markering för varje femmeterslängd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...