Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Searaymannen350

Garmin 7410 7408

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar om någon här har erfarenhet av garmin 7410 sxv finns det några fördelar, nackdelar? Jag har använt garmin i alla mina båtar och har aldrig haft några bekymmer med dom och den jag varit mest nöjd med var en garmin 720s. Jag undrar om användarvänligheten på 7410 är lika bra eller börjar dom krångla till saker? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 7410xsv i båten. Har dock bara använt den 5-6 timmar än så behöver egentligen mer tid på den innan skarp recension kan avläggas.

Hade 1020xs innan och båda är 10" men på 1020'n kändes skärmen större än 7410'n av någon anledning.

Tycker än så länge att knappar är att föredra framför pekskärm......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Kane:

Jag har en 7410xsv i båten. Har dock bara använt den 5-6 timmar än så behöver egentligen mer tid på den innan skarp recension kan avläggas.

Hade 1020xs innan och båda är 10" men på 1020'n kändes skärmen större än 7410'n av någon anledning.

Tycker än så länge att knappar är att föredra framför pekskärm......

Varför tycker du knappar är bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid föredragit Garmin, men min känsla är att de vilat på gamla meriter och blivit omsprungna. 

Skulle jag byta idag skulle jag göra en ordentlig utvärdering hos en handlare först med tanke på priset.

Pekskärm är hopplöst när båten är i rörelse, iallafall på de jag testat.

En intressant sak som utvecklats mycket de senaste åren är möjligheten till att skriva in en destination och så lägger GPS in rutten så man undviker grund etc. Här upplever jag att det är stor skillnad i användbarhet och funktion mellan de olika märkena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Searaymannen350:

Varför tycker du knappar är bättre?

Svårt (eller svårare kanske man skall skriva) med pekskärm när man marschar 25-30 knop.

Och en inbillning att man hittar funktionerna lättare med knappar. Kan vara en vanesak än så länge eftersom jag använt 7410 så lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte välja det bästa av två olika alternativ? Välj båda!

Jag har Garminplotter med pekskärm.

Till den köpte jag en fjärrkontroll så jag har både möjligheten med pekskärm o knapparna på fjärrkontrollen.

 

Gillar också autorouting som t.o.m. fungerar att köra med autopiloten (självklart under överinseende av skepparen.). Notera dock att du måste ha Visionvarianten av sjökortet och att autorouting inte fungerar när du är inne i Hydrographica-korten o kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Till den köpte jag en fjärrkontroll så jag har både möjligheten med pekskärm o knapparna på fjärrkontrollen.

Det är också på g till min båt inför sommaren....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...