Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MLU

Båttrailer

Rekommendera Poster

Hej,

Ska köpa en 80km obromsad båttrailer, någon som har erfarenhet av Neptun eller Respo?

mvh,

Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Fogelsta,Brenderup eller Thule. Kända märke, något lättare att sälja begagnade.

Har haft 500 och 750 obromsade, rullade fint efter bilen.

Har även ägt 1500 och 1800 bromsade av detta märke, inga klagomål.

Har nu årets modell av fogelsta 1300. Ledlyse och ljusanordningar som viks åt sidan vid sjösättning.

Nä, jag säljer ej båtvagnar men är prylbög.

 

Hej på er.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vilken storlek du är ute efter och om du tänker ha den i 10 år eller så... 

 

En trailer för 30 eller 40, som du har i 15 år, gör väldigt liten skillnad i summa, men ska du bara ha den nu i år, så köp den billigaste.

 

Ska du traila 50 ggr per år ,eller bara upp och ner en handfull ggr spelar givetvis också in. Då är det uthållighet och ergonomi som avgör om du trivs med trailern eller ej. 

 

Till slut, så är det bara galvad profil och lite rullar, så det är inte något som jag skulle betala premium för. Att jag hellre köper en BMW, än en Dacia, är något helt annat. Den används dagligen och måste vara bra. Då blir det inte en Dacia. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Det viktiga är att man ställer in trailern så bra det går, då brukar det mesta fungera ok om vi pratar nån enstaka i/upp per år.

 

Jag vill däremot rekommendera att hellre ha lite stor, än på gränsen till för liten trailer. Det blir klart mindre huvudvärk... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 535GT:

Beror lite på vilken storlek du är ute efter och om du tänker ha den i 10 år eller så... 

 

En trailer för 30 eller 40, som du har i 15 år, gör väldigt liten skillnad i summa, men ska du bara ha den nu i år, så köp den billigaste.

 

Ska du traila 50 ggr per år ,eller bara upp och ner en handfull ggr spelar givetvis också in. Då är det uthållighet och ergonomi som avgör om du trivs med trailern eller ej. 

 

Till slut, så är det bara galvad profil och lite rullar, så det är inte något som jag skulle betala premium för. Att jag hellre köper en BMW, än en Dacia, är något helt annat. Den används dagligen och måste vara bra. Då blir det inte en Dacia. 

😆 bmv innehåller massa prylar made in kina-taiwan mm.

Vet inte var dacia tar sina prylar från. Muren föll 1989. Fått för mej dom fortfarande bygger bilar som ska hålla. Motor e väl samma som renault å många andra.

Hade åxå en bmw, med massa extra ljudisolering, förr. No problem med den. Sen har jag kört volvo med ett avbrott ford för den va smidigt 7 sitsig (ford never again)...

Lada.. va väl åxå såna som rullade tills dom vegravdes eller rostade bort?

Balvade 4 kantrör.. e dom bara lika i godstjocklek... vad kan vara den stora skillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev MLU:

Hej,

Ska köpa en 80km obromsad båttrailer, någon som har erfarenhet av Neptun eller Respo?

mvh,

Morgan

Hur ska du använda treilern.

Jag hade en htbåt på treiler. Treilern var skitgammal blå.. noname-ish fast det stod nog bendrup eller nåt i regbeviset. Den va bromsad 80-kärra. Gick å gasa på rejält med.

Vi la i och tog upp båten varje gång vi va ute.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dacia är mer eller mindre delar från Renaultmodeller några år bak i tiden. Jag gillade inte Renault då, inte heller deras kvalitet. Alltså gillar jag de inte nu, under annat namn.

 

BMW har absolut problem med sina bilar, men skillnaden är att de känns tilltalande när man kör. En Dacia är som att betala 80% för att få 50% av resultatet. För mig är det inte ett alternativ. Köper då hellre en 2-3 år gammal Volvo, Audi, BMW osv istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återkomma till ämnet. Jag har en neptun till ekan. Den är enkel, billig, billigt utförande, rätt så klent byggd. Skärmarna sitter på sånt sätt att hjulen inte sitter i centrum av hjulhusen och byggda så. Inget som går att fixa genom justering. Men har ingen praktisk betydelse, ser illa ut däremot. Men den följer fint efter bilen, bättre än förväntat. Ljusrampen lätt borttagbar. Vettigt enkel att justera rullarna. Till ekan fungerar den perfekt, prisvärd. Men absolut inte premium. Så kan nog tycka den kan vara vettig till en liten båt som man tar upp och ner och kanske tar med sig till något annat vatten då och då. Man får räkna med att hjulllagren ger sig i förtid för det gör det på alla obromsade vagnar. Vad det än står på tillverkarskylten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Båten är 480 och totalvikten 540kg. Trailern kommer bara användas max ett par gånger per år.

/Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MLU:

Tack för tipsen!

Båten är 480 och totalvikten 540kg. Trailern kommer bara användas max ett par gånger per år.

/Morgan

Då är det nog tid, ev fukt och annat mer än slitage som gör slut på den.

Spelar nog ingen roll om du betalar för fem och får en av "märke".. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, håller vagnen tio år så har ju det lägre priset lönat sig, och den håller säkert betydligt längre än det. Bara vara beredd byta hjullager några gånger så....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev MLU:

Tack för tipsen!

Båten är 480 och totalvikten 540kg. Trailern kommer bara användas max ett par gånger per år.

/Morgan

Hur långt har du till sjösättning?

Tänkte på detdär med lagerbyten.

Förmodar att kvaliten på hjullager inte skiljer nämnvärr och om det gör det kan du väl sätta i skf eller nåt å fetta in med vattentåligt fett.

När jag köpte min hade den säkert 20 år på nacken. Tror inte några lager va bytta.

Jag hade båten i 7-8 år. Sjösatte minst 20-30ggr/år åkte mellan 1.5 och 3 mil enkel resa var gång.

Öppnade aldrig, rengjorde aldrig, smorde aldrig. Sålde båten 50mil bort och 3 år efter snackade vi om nåt å allt ink kärra hade funkat fint. Dom behövde rullar till trailern. Dom va slut redan när jag köpte men klarade mina år. Så jag visste inte var dom kunde skaffa tyvärr.

Så.. nåt lagerbyte under dina första 10 år skulle inte jag sätta pengar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De efterfågade båtvagnarna har jag ingen uppfattning om vad gäller kvalité.

 

Dock reagerar jag på att det finns en uppfattning att lagerbyte kommer behövas ganska snabbt. Är det så så skulle aldrig jag köpa en sådan vagn. Usch så trist.

Jag tror iofs inte det kommer bli lagerhaveri så snabbt.

Jag är fullständigt övertygad om att lagerfel blir det när man blöter ner lagren vid sjö/torrsättning. Om hjulnavet inte dränks så klarar sig lagren länge, speciellt med så lite användning som TS tänker sig.

 

Om jag skulle köpa vagn skulle jag fundera mer på lysets, vinschtornet och rullarnas utformning.

 

Går rullarna och tornet att justera som jag vill?

Vilken utväxling har vinschen?

Vill jag ha två utväxlingar att välja på?

Ljusrampen, hur är den konstruerad?

Vill jag ha en ramp som skall bort varje gång eller lysen på armar som fälls ut och kan sitta kvar?

Hur är vagnen att gå på när man skall balansera fram och koppla kroken i stävöglan?

 

Jag tror att den stora skillnaden mellan billig och dyr vagn ligger i hur dessa detaljer är konstruerade.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Strosselhuset:

De efterfågade båtvagnarna har jag ingen uppfattning om vad gäller kvalité.

 

Dock reagerar jag på att det finns en uppfattning att lagerbyte kommer behövas ganska snabbt. Är det så så skulle aldrig jag köpa en sådan vagn. Usch så trist.

Jag tror iofs inte det kommer bli lagerhaveri så snabbt.

Jag är fullständigt övertygad om att lagerfel blir det när man blöter ner lagren vid sjö/torrsättning. Om hjulnavet inte dränks så klarar sig lagren länge, speciellt med så lite användning som TS tänker sig.

 

Om jag skulle köpa vagn skulle jag fundera mer på lysets, vinschtornet och rullarnas utformning.

 

Går rullarna och tornet att justera som jag vill?

Vilken utväxling har vinschen?

Vill jag ha två utväxlingar att välja på?

Ljusrampen, hur är den konstruerad?

Vill jag ha en ramp som skall bort varje gång eller lysen på armar som fälls ut och kan sitta kvar?

Hur är vagnen att gå på när man skall balansera fram och koppla kroken i stävöglan?

 

Jag tror att den stora skillnaden mellan billig och dyr vagn ligger i hur dessa detaljer är konstruerade.

 

/Mathias

lagren på obromsade så kallade EU-släp är generellt tämligen usla och en enhet, ej justerbara (undantag kan säkert finnas): Vet någon som borrade in fettnipplar och pumpande årligen något fett med fettsprutan. Här spelar det ingen roll om de är lågprisvagn eller en från de "fina" tillverkarna. Samma skit fast olika emblem. Så var beredd på lagerbyte. Men man får väga det mot arbete och kostnader med bromsar på bättre vagn och då blir säkert kostnader lägre "för ett lager då och då." Sen kan man fundera på om man kommer köra ofta och mycket och på vilket sätt så man kanske vill ha broms för att hålla bromssträckan så kort som möjligt, det är ju såklart en viktig aspekt mot obromsade vagnar.

Ser till mig själv. Billig vagn som fyller funktionen, minimalt med underhåll. Inga körningar i halka osv. Används fåtal gånger per år och begränsade sträckor. Lagren är en enhet, lätt att byta själv när det behövs, rätt billiga. Tror som sagt det blir både billigare och mindre jobb än hålla ordning på bromsar. Jag har en obromsad flakvagn också, använd mera och den har fått ett nytt lager på tio år men backas ju aldrig ner i vatten å andra sidan. å tredje sidan undviker jag backa ner lagren i vatten även på båtvagnen även om de påstås vara täta.

Tankarna om vagnens användning som Mathias ovan listar är tänkvärda. Min ljusramp är borttagbar men med två vingmuttrar och elkontakt för belysningen. Fungerar men inte så sofistikerat. Den är tämligen usel att gå på om man ska balansera ut och montera stävöglan, jag brukar lägga den på sista rullarna innan jag backar ner. Till min eka är dubbla utväxlingar ingen fråga.

Har en Fogelsta båtupptagningsvagn också med boggi för den andra båten, helt annan kvalité, men likväl svår att gå på när man ska ha dit stävöglan. Man kan ju montera gångbord men de är ju i vägen när man ska skrapa och måla. Löser ett problem, skapar annat.  vinschen har två hastigheter och nödvändigt på den.

Jag hoppas trådskaparen fått lite input i val av vagn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev M__G:

lagren på obromsade så kallade EU-släp är generellt tämligen usla och en enhet, ej justerbara (undantag kan säkert finnas): Vet någon som borrade in fettnipplar och pumpande årligen något fett med fettsprutan. Här spelar det ingen roll om de är lågprisvagn eller en från de "fina" tillverkarna. Samma skit fast olika emblem. Så var beredd på lagerbyte. Men man får väga det mot arbete och kostnader med bromsar på bättre vagn och då blir säkert kostnader lägre "för ett lager då och då." Sen kan man fundera på om man kommer köra ofta och mycket och på vilket sätt så man kanske vill ha broms för att hålla bromssträckan så kort som möjligt, det är ju såklart en viktig aspekt mot obromsade vagnar.

Ser till mig själv. Billig vagn som fyller funktionen, minimalt med underhåll. Inga körningar i halka osv. Används fåtal gånger per år och begränsade sträckor. Lagren är en enhet, lätt att byta själv när det behövs, rätt billiga. Tror som sagt det blir både billigare och mindre jobb än hålla ordning på bromsar. Jag har en obromsad flakvagn också, använd mera och den har fått ett nytt lager på tio år men backas ju aldrig ner i vatten å andra sidan. å tredje sidan undviker jag backa ner lagren i vatten även på båtvagnen även om de påstås vara täta.

Tankarna om vagnens användning som Mathias ovan listar är tänkvärda. Min ljusramp är borttagbar men med två vingmuttrar och elkontakt för belysningen. Fungerar men inte så sofistikerat. Den är tämligen usel att gå på om man ska balansera ut och montera stävöglan, jag brukar lägga den på sista rullarna innan jag backar ner. Till min eka är dubbla utväxlingar ingen fråga.

Har en Fogelsta båtupptagningsvagn också med boggi för den andra båten, helt annan kvalité, men likväl svår att gå på när man ska ha dit stävöglan. Man kan ju montera gångbord men de är ju i vägen när man ska skrapa och måla. Löser ett problem, skapar annat.  vinschen har två hastigheter och nödvändigt på den.

Jag hoppas trådskaparen fått lite input i val av vagn.  

Aaa.. obromsad. Min dyxeli gör att jag endast såg "80km". (Tolkade det automatiskt som bromsad eftersom jag "vetat" att det är broms som ger 80km istället för 30km, fel tydligen. Läste första inlägg flera ggr innan jag så "obromsad".

Det är nog en annan sak men förstår egentligen inte varför dom lagren ska ta slut snabbare. Har ifs inte öppnat och jämfört skillnaden. Uppenbarligen är det ju så.

Min va ju en bromsad typ kördes ner så jag dränkte hjulen helt varje gång förutom i den närmaste sjön då bara drygt halva navet var under.

4-kantrör e ju inga höjdare att gå omkring på. Man kan san säker tillverka losstagbara plattor som plattformar vid behov.

Hade åxå en ramp med regskylt å belysning med vingskruvar. Inget problem egentligen mer än att jag glömde den på ett par ställen.

Skullevjag ha haft nån mkt smidigare lösning och sedan varit tvungen att byta till lossskruvbart hade det såklart blivit ett skitgöra.

Öppna lagerhusen å kläm in fett, typ lithium eller liknande, vår-höst eller ännu bättre dit med smörjnippel.

Min vinch.. det var nog bara en utväxling vad ja minns och frihjul.

Vet inte vad min vägde men jofa winth 555. Inga problem ens i branta ramper. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nya lager är generellt kapslade och anses(själv är jag lite skeptisk) tåla vatten bättre än förr, men det finns oftast ingen anledning att bada dessa.

 

Sedan behöver det inte vara någon katastrof att byta lager. Bytte hela axeltapparna som en enhet på min Laxå och det tog under 30 min att byta på båda sidor. För ca 2500kr(minns jag det som) blev trailern som ny. Trailern var minst 15år, så om det var första bytet blir det inte direkt dyrt sett över tid.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båtvagn (30-vagn) har jag behövt byta lager på flera gånger. Ca vart tredje år. 

Anledningen är nog att jag behöver komma ner med vagnen så långt att naven är under vatten samt att jag bara har 100 m från rampen och till tomten. Hade jag haft längre hade nog naven gått torrare och byten behövt ske mer sällan. 

Fett har jag klämt in i naven varje år, dock utan nippel så den kanske inte kommit så långt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Respo, verkar helt ok. Ska hämta båten på Torsdag så då får vi se hur den är att dra lastad.

 

 

Tack för tipsen!

Båten är 480 och totalvikten 540kg. Trailern kommer bara användas max ett par gånger per år.

/Morgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎04‎-‎16 vid 21:51 skrev MLU:

Det blev en Respo, verkar helt ok. Ska hämta båten på Torsdag så då får vi se hur den är att dra lastad.

 

 

Tack för tipsen!

Båten är 480 och totalvikten 540kg. Trailern kommer bara användas max ett par gånger per år.

/Morgan

Hade aldrig hört talas om så jag kollade på Google. Ser ju seriös ut, blir säkert bra för ändamålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter i denna tråd, letar bromsad 80km/h båttrailer 3500kg, (båten väger ca 2300kg, 23 fots motorbåt med inombordare). Hittat en massa olika alternativ nedan. I mitt fall kommer båten läggas i på våren och tas upp på hösten. Samt transporteras ca 30 mil enkelt väg varje gång. Samt jag tänkte vinterförvara båten på trailern om möjligt. Läst att det ska funka bra? Någon som har input på listan eller bara köpa billigaste man kan komma över? :) Försöker givetvis hitta begagnad men finns inte många 3500 kg till salu.

 

TK trailer, BT3500B, 74000:-

Tikitrailer, BP3500-DRB, 75000:-

Bålstasläpet, REG3500, 87000:-

Wttrailer, Båttrailer 3500 kg, 50000:-

Variant, 3502BB, 65000:-

Variant, 3500 TD, 59900:-

Fogelsta/Brenderup/Thule, 263500TB, 84000:-

Respo, 3500, 72700:-

REKO trailer, fel på hemsidan just nu verkar det som.

Redigerad av frankdaycruiser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...