Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
AxelT

Renovera Träbåt

Rekommendera Poster

Hejsan Axel heter jag och behöva lite råd och tips från någon som vet mer än jag.

Det är nämligen så att jag hade gärna velat renovera min morfars gamla båt men har inte hållit på med träbåtar något vidare, så min fråga är hur mycket tror ni att det är att göra på denna båten?

Den har legat uppe seden 2012/13 och han som har den nu har tagit av hytten för att få ut motorn.

Skrovet är fint förutom två skarvar i fören som e ruttna, över byggnaden är lite halv dålig så behöver nog bytas det mesta.

 

tuffe.thumb.JPG.aa17f1e63964be8f7371268b8c3df512.JPG

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur mycket som är ruttet i den.

Vi behöver fler bilder....... och någon träkunnig behöver undersöka båten på plats.

 

Traditionellt byggda träbåtar har den stora fördelen att varje enskild bit går att byta. Det finns faktiskt enstaka gamla båtar ute i världen där inte en enda liten bit av originalet finns kvar eftersom allt är bytt minst en gång.

Trä som material har den stora fördelen att det växer i skogen så man är inte beroende av vilka dimensioner som finns att köpa. Jag har själv någon gång valt ut båtvirke på rot i skogen och grävt upp stubbar till spant och då får man exakt det virke man vill ha.

 

Den stora nackdelen med traditionellt byggda träbåtar är att det är en hel del arbete att byta de ruttna delarna och att man vanligtvis behöver byta betydligt fler delar än man trodde när man började. Krasst räknat var bruksbåtar byggda för att hålla i bästa fall 40-50 år och de flesta har ju passerat den gränsen. Vill man förlänga livet på en träbåt efter det så får man räkna med att byta ruttna delar.

Då är det lätt hänt att det blir som med min träbåt. Till slut tvingades jag inse att jag inte hade kapacitet att både slutföra renoveringen och därefter underhålla båten ordentligt varje år så jag sålde träbåten och köpte en nästan likadan plastbåt.

 

Att byta något bord är egentligen inte så svårt. Att byta bord är ju den enda vettiga lösningen när laskarna har ruttnat.

Jag har gjort det och jag är timmerman och någon sorts snickare men absolut inte båtbyggare.

Det tar väldigt mycket tid när man gör det första gången men det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har tagit hand om ett par bortskänkesbåtar och kan säga att det kostar alltid mer än man tror och tär på ekonomi och eventuelll inte lika entusiastisk sambo.

Det behövs en massa bilder för att man skall kunna säga något alls.

om du kan röja upp runt den och ovanpå och ta en massa bilder inne på skrov och spant i bra ljus gör det skillnad.

skriv gärna var i sverige också så alla får möjlighet att tipsa om en bra firma eller person som kan hjälpa till att syna skrov och framför alllt maskinen.

en sak kan jag säga och det är att det är det roligaste jag gjort och jag har haft en vettig och givande hobby + en massa goda vänner :) 

och första sjösättningen behöver man handskar så man inte biter bort naglarna helt :D 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...