Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
smirre10

Dragning av septislang

Rekommendera Poster

Har någon koll på om det är ok att dra ca 6m slang för tömning av septitanken + spolning av toaletten till tanken ?

Toaletten sitter idag ca 6m från den tilltänkta platsen för septitanken.

Jag har idag en septitank på 28L men vill ha en på minst 60 iaf,  å då är den enda platsen i motorutrymmet.

För att slippa borra nya hål i skrovet för tömningen så blir det en längre dragning än vad det är idag men tycker att det borde inte vara några problem

Det blir raka rör å tanken kommer lite lägre än toaletten.

 

Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det finns en rekommendation om att man ska spola motsvarande volym vatten som slang man har till septiktanken. (Tror jag läst det i manualen till Jabsco toaletten) Jag brukar göra det någon gång då och då för att "spola rent" ledningarna. Det blir ju rätt mycket vatten att spola på 6m. Frågan är dock om det är nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man ha fall hela vägen mellan toa och tank så blir ingen skit stående i slang/rör och behovet att spola blir mindre. I detta fall är nog kopparrör definitivt att föredra framför slang.

En bra variant är nog också att satsa på en eltoa. Allt blir ordentligt malt och slangdimensionen är bara 25mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog tänkt om, och borrat det där hålet i skrovet. Sex meter rör/slangdragning hade jag inte velat ha. 

 

F ö brukar man kunna få in rätt stora

tankar om man låter tillverka en skräddarsydd. Min blev strax under 60 liter, sitter bakom toan under skarndäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev bhemac:

En bra variant är nog också att satsa på en eltoa. Allt blir ordentligt malt och slangdimensionen är bara 25mm.

28 mm kopparrör är 25,6 mm invändigt och går att bocka, om man har verktyg.

Pris cirka 120:- kr/m, rätt överkomligt tycker jag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...