Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kenka

Båtbytarfunderingar

Rekommendera Poster

Vi har börjat fundera på att byta upp oss lite grann i storlek på båt inom ett par säsonger.

I dagsläget har vi en Orrskär 27 -74, men skulle vilja upp till runt 36 fot då den kommer fungera som sommarstuga då vi sålt huset.

Listar lite av det vi söker efter nedan så får ni gärna komma med lämpliga förslag utifrån det.

Har kikat på Storebro 36, Sea Line 360, Forbina 9-10000.

 

Enkelmonterad dieselmotor, helst med drev.

Flybridge

Två separat hytter, två bäddar i vardera.

Behöver inte vara någon snabbgående, men marschfart runt 16-20 knop.

Pris upp till 1 000 000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten skulle jag tveklöst överväga en Forbina 10 000 ordentligt. Jag har tittat en del på 9000 och nu det senaste 9002 som är en tidig förlaga till 10 000. Trevliga båtar med enkel motor (i de flesta fall) och lättdrivna skrov. Det är en oerhörd skillnad i finish mellan 9000 och 10 000. Jag upplever det som att man åker minst 10 år framåt i utvecklingen. Från lite "hemmabygge" till något som serietillverkas. Finns verkligen de andra modellerna du nämner ens med enkelmonterad motor? 

 

10 000 är en riktigt intressant kandidat som har en rad fördelar mot 9000 med tex större Flybridge och en riktigt trevlig midkabin samt en mycket modernare layout och finish. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, de andra har jag bara hittat med dubbelmontage.

Däremot har jag gillat layout etc. så om någon har förslag på liknande båtar med enkelmontage mottages de tipsen tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Enda jag kan komma på med fly och singelmontage och drev är Skilsö men den är endast 33 fot.

Du borde kunna få en från mitten 2000 för miljonen.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kickdown:

Hej,

 

Enda jag kan komma på med fly och singelmontage och drev är Skilsö men den är endast 33 fot.

Du borde kunna få en från mitten 2000 för miljonen.

 

Lycka till

"Mitten 2000"?

Typ 1500?, 1950? 1995?, eller juni-juli år 2000?

😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför drev?

Som jag ser det så är axeldrift bättre på mycket, ffa mindre service och bättre gångläge. 

Hade en tråd för flera år sedan där jag i mångt och mycket efterfrågar samma sorts båt som du, men med axeldrift. Hittar den inte just nu men jag fick flera förslag. Skilsö var ett och ett var Viknes (som tagit över tillverkningen av Skilsö men som väl bara har en dyr flybridgebåt). 

Viksund var ett annat märke, också norskt. 360 tror jag en hette. 

 

Idag borde fler båtar kunna göras med en motor tycker jag. Visst, man förlorar en del manövreringsförmåga med en motor men nu finns det ju motorer som räcker som singelmontage även för lite högre farter i storleken 35-40 fot. 

 

Hittade tråden. 

https://www.maringuiden.se/forum/topic/90914-val-av-motorbåt/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Forbina är helt kass på att ta sjö 

Vid lite sjö så funkar det hyfsat med att trimma ner fören max men vid lite mer så är det köra sakta som gäller

 

Säger också som ChristerN. Varför är drev?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Capitan:

Tänk på att Forbina är helt kass på att ta sjö 

Vid lite sjö så funkar det hyfsat med att trimma ner fören max men vid lite mer så är det köra sakta som gäller

 

Säger också som ChristerN. Varför är drev?

Manövreringsförmågan och möjligheten att kunna trimma upp där det är grunt är vanliga argument jag hör. Att dessutom nå den storlek som efterfrågas med axel och dessutom hastigheter vid planing måste vara en tuff kombo - eller?

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ser nu att det kanske gick att misstolka (om man riktigt försöker)!

För att undvika missförstånd så förtydligar jag (kanske):

Mitten 2000 = mitten 2000 tal (2000-2010)

Båtar från 2003-2007, vet ej hur länge dessa tillverkades!

 

 

Med vänlig hälsning

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom manövrering och att kunna trimma upp så fick jag höra att hydrauliska backslag kan bli en dyr historia vid reparation/byte.

En fördel med axel som jag dock hört är bättre kursstabilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror (obs!) att backslag håller bättre än drev och den eventuella kostnad man får vid byte av backslag är klart lägre än vad man lagt på service av drev. Speciellt om man räknar in sannolikheten för ras av bägge alternativen. Sen finns ju även stöldrisken för drev som lär vara högre än för axel. 

 

Drev

+ grundkörning

+ högfartsegenskaper

- servicekostnader

- stöldrisk

- lågfartsegenskaper

 

Axel har väl bara omvänt tecken på egenskaperna ovan. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte gör jobbet själv kostar ju lyftet av motorn för att byta backslaget en hel del också. Ett drev byter ju nästan tom jag :) Men att drev är en dyrare konstruktion sett till totalkostnaden inkl service råder det nog ingen tvekan om.

 

Jag har "tinat upp" lite inför drev igen då manöveregenskaperna är betydligt bättre när man bara har en motor. Det är också betydligt enklare att byta drevet under säsong och därmed få ut de sista veckorna än om backslaget går sönder. Slutligen är det frågan om layout också. Båtar med rak axel får ofta motorn i mitten av båten vilket gör att många av dessa inte har midkabin eller en mindre rymlig ditto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Slutligen är det frågan om layout också. Båtar med rak axel får ofta motorn i mitten av båten vilket gör att många av dessa inte har midkabin eller en mindre rymlig ditto.

Lösningen lär heta vinkelväxel. Har det inte själv på båten men har sett dessa i modernare (< 10 år) konstruktioner. Ger möjlighet att placera motorn långt akterut men fortfarande använda axeldrift utan för mycket effektförlust pga att axeln pekar nedåt för mycket. 

Om detta är positivt eller negativt för båtens gångläge lämnar jag därhän just nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både drev och axlar. 

 

En axelbåt går lugnare i sjön, kan tro att det beror på att motorerna ofta är placerade i mitten av båten - man får fram vikten och får en båt som blir mjukare i sjön. Färre delar som stökar, mindre service behov än drev, motorerna lever ett lugnare liv, går rakare i alla farter. Lättare att manövrera, eller förutsägbar att hantera. Man kan vända på sin egen axel, med lite träning med drev så kan man göra nästan samma manövreringar. 

 

Drev, kan man hissa om man vill in i grunda vikar. Drev gör båten mer snabbstyrd. Något lägre förbrukning (dock äter service och rep kostnader troligtvis upp detta). Endå en kostnad som man "ser" Går väl lite snabbare. Känsligare för påfrestningar.

 

 

Om man känner att man gillar drev kan jag tycka att man ska ha det - viktigt är att ha med alla för och nackdelar med de drivsätten - så man inte blir helt överraskad när något händer.  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att rak axel ger en mycket lugnare gång och inte minst rakare gång i deplacementfart är ju ett stort plus men menar du alltså att du upplever rak axel som lättare att manövrera med i trånga utrymmen? Svågern har rak axel och en motor och han är grym på att köra den men nog kan jag göra en rad manövrar som inte han kan tack vare att jag har drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara haft båtar med drev eller utombordare, så har ingen erfarenhet av axel.

Ska se om jag känner någon som har en sådan båt så jag kan testa lite grann i alla fall.

Är ett par månader kvar till sjösättning här uppe i norr... 😞

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom lilla roddbåten med trehästarssnurra har jag bara kört snipa med rak axel........ utom en gång då jag skulle köra grannens stora planande snurrebåt en liten bit och in till bryggan.

Jag höll på att skrämma skiten ur honom eftersom jag körde som jag är van. I en snipa med rak axel och lång köl måste man ha styrfart på båten om den skall gå att manövrera. Ju mer fart ju bättre styr den. Man glider in till bryggan med motorn frikopplad och slår i backen och bromsar när båten skall stanna. Båtägaren som på den tiden bara körde snurrebåt var tydligen van med ett annat sätt att manövrera.

Själv tyckte jag snurrbåten var svårkörd för den vinglade fram som en försupen hembrännare på midsommar. Ingen kursstabilitet alls. Dessutom hade den ingen roderverkan när motorn var frikopplad.

Det handlar om två olika körtekniker. Tycker att min upplevelse illustrerar skillnaden väl.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen har en Saga 370 med vinkelväxel och rak axel. Han säger utan häckpropellern skulle han ha svårt att styra i låga farter. 8hk bak samt fram köpte han extra. Supernöjd. Men jag undrar om skiten pajar, är det så svårt att lägga till?

Har kört både rak axel och drev, man måste ändå planera för avdrift mm. vid landning mellan y-bommarna oavsett axel eller drev.

Kan man göra service själv så kostar det inget att ha drev. Ingen raketforskning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med rak axel kan man utnyttja propeller effekten för att dra båten i sidled. Fast när man kollar så verkar få kunna detta.

Den raka axeln ger också en bättre viktfördelning och man slipper en massa onödig bärkraft i häcken. Detta brukar märkas genom att det är enklare att hålla en rak kurs om man kör lite saktare när det är lite sjö.

Den största nackdelen jag upplevde var avsaknaden av roder. Men motor gjorde 5 knop  på tomgång. Stopp i maskin så gick det inte styra,

Min tro är att drev passar bra med lite mindre motorer där man då inte får så mycket vikt i häcken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel behöver inte alls vara lika känsligt för grundstötning som....rak axel.

Det beror på utförandet. Både min och t ex ChristerN:s båt har ett kraftigt rör under propellern som är det första som går i botten. Har smugit in många gånger tills jag fått bottenkänning utan skador.

 

Sedan går det nog bara en hydraulisk backslagsskada på minst hundra drevskador, och jag vill nog påstå att delarna inte behöver bli dyra. Ett helt backslag kostar f.ö. inte skjortan det heller.

 

Manövrerbarheten med axel - ja, den är kass vid backning och i låga farter (<1-2 knop) men ljuvligt stabil däröver. Manövreringsproblematiken har jag därför löst med bog- och akterpropeller. Om man inte kan utnyttja andra fenomen, vilket jag i och för sig tycker är kul att klara. Med rätt tänk och lite tid samt framförallt  utan alltför mycket vind kan man faktiskt vrida en rak axelbåt på stället, bara med huvudpropellern.

 

Nästan enda nackdelen med rak axel som jag ser det är framförallt i planingsfart, då konstruktionen med ev. lite köl, roder och axelattiraljer aldrig kommer upp ur vattnet, och ger därmed båten lite sämre fart och ekonomi jämfört med en drevbåt med samma motorisering. Vissa skrov med lite köl kan också börja bete sig oroligt i farter över 20 knop, ungefär som att de balanserar på en knivsegg (=kölen). Men t ex min (NB870) och många av de större Viknes (1030) har skrov som fungerar bra med rak axel och lite köl upp till 25-30 knop. Med rätt motor, förstås....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Detta brukar märkas genom att det är enklare att hålla en rak kurs om man kör lite saktare när det är lite sjö.

Nu har jag en tung 454 (Mercrusier 7.4L) och bravo drev med 4 bladig rostfri propeller och extremt v-format skrov. ALLT är bak också, batterier, tankar mm.

Har inga jätte problem i lägre farter typ 7 knop med slingrande gång men självklart så får man ratta lite. Kan bero på att många inte trimmar drevet och trimplan.

Jag själv använder dessa hela tiden.

Vid 25 knop så reser sig båten och går som på räls i grov sjö.

Jag tror att tyngde på båten är mycket avgörande när man kör drev. Min tidigare båt vägde lättare och hade värre slingrande gång än min nya båt.

Den dagen jag väljer rak axel så blir det dubbla maskiner som går åt olika håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsleekonomi då? Räknas det in? Verkningsgrad. Ett drev har två knutar, en vinkelväxel har en, en rak axel har ingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Baxlaget:

Bränsleekonomi då? Räknas det in? Verkningsgrad. Ett drev har två knutar, en vinkelväxel har en, en rak axel har ingen. 

Är bränsleekonomin bättre på en båt med rak axel jämfört med drev?

 

Vilken verkningsgrad är det på ett drev?

Hr mycket effekt förlorar man på att en propeller på en fast axel driver i fel vinkel?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Vinglandet" kommer nog mest fram med stor motor och ett mindre skrov.

En djup V-botten är också mycket stabilt, men mera tungdrivet. Som vanligt, smakar det så kostar det.

21 timmar sedan skrev patrikflink:

Den dagen jag väljer rak axel så blir det dubbla maskiner som går åt olika håll.

Jo det är mumma!

Någon gång i framtiden får vi troligen se elektriska propellermotorer som drivs av ett genratoraggregat som kan placeras varsomhelst. Om propellermotorerna har raka axlar blir nedväxlingen effektiv och den totala verkningsgraden bra, troligen bättre än tex drev.

 

Det skulle vara intressant att göra en ordentlig jämförelse av kostnader mella drev/rak axel inkl serviceskostnader. Även rak axel+häckpropeller jämfört drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev bhemac:

Det skulle vara intressant att göra en ordentlig jämförelse av kostnader mella drev/rak axel inkl serviceskostnader. Även rak axel+häckpropeller jämfört drev.

Min kostnad i höstas:

3 liter olja original Mercrusier 750kr

Anodsats aluminium 500kr

Oring till oljeplugg 0kr

Totalt 1250kr

 

Om jag måste byta stödlager och bälgar landar det så här:

Bälgsats med stödlager och packningar, 2499kr (finns billigare satser att köpa via Ebay).

Jobbet gör jag själv och har alla verktygen som behövs sedan tidigare.

Men marina hos oss tar 18.000kr/inkl delarna. Alla kan/vill inte själv och då rinner pengar iväg.

Att renovera ett drev skulle jag ALDRIG göra då ett nytt kostar ca 15.000kr i staterna. Man kan köpa bara underdel eller överdel om man vill för mindre pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inget bravo3 låter det som? Ett nytt bravo3 kostar runt 55k från usa.  10k mer här hemma.

 

När det gäller bälgar verkar det minst lika enkelt (och billigt) att byta på vp 290dp tex. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Olleman82:

Du har inget bravo3 låter det som? Ett nytt bravo3 kostar runt 55k från usa.  10k mer här hemma.

 

När det gäller bälgar verkar det minst lika enkelt (och billigt) att byta på vp 290dp tex. 

Exakt, Bravo One!

Valde faktiskt denna båt med omsorg. Nyrenoverad Mercrusier 454 med förgasare som inte strular med en massa givare och är lättmekad. Billigare drev än Bravo 2 och 3 osv. 

Har vänner som importerar mycket amerikanska bilar och delar så bra priser är inget problem.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja  det låter genomtänkt:) bravo3 har dock galet bra grepp i vattnet, en fröjd att backa med eller tvinga upp aktern mot bryggan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Olleman82:

Ja  det låter genomtänkt:) bravo3 har dock galet bra grepp i vattnet, en fröjd att backa med eller tvinga upp aktern mot bryggan.  

Sant. Duopropp är grymt men kostar lite mer. Byte från 3 till 4 blad och rostfritt gjorde en jäkla skillnad på acceleration och styrning i min båt iallafall. Nu håller jag på med bogpropeller så några problem att backa blir inget bekymmer. Även om jag klarade det utan innan så blir det lättare för min fru.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...