Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
AndyTheBest

Använder ni ert ankarspel i aktern vid boj i gästhamn.

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag går i funderingar att installera ankarspel i aktern. Brukar ni även använda ert spel i gästhamn vid bojförtöjning, jag har sett detta emellanåt och det verkar väldigt smidigt om man bara är två personer vid förtöjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar. Nej !

Lite längre svar. Då måste man ju koppla bort ankaret, annars ser det lite konstigt ut vid bojen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev AndyTheBest:

Hej,

 

jag går i funderingar att installera ankarspel i aktern. Brukar ni även använda ert spel i gästhamn vid bojförtöjning, jag har sett detta emellanåt och det verkar väldigt smidigt om man bara är två personer vid förtöjning.

Hur stor båt har du?

"Bara två" låter stort.

Menar du ankarspel med motor på boj?

Det kan kanske va smidigt om du inte har kätting och det är lätt att ta loss från ankaret.

Kanske testar vid tillfälle med ankarlinan.. om jag ligger med nosen emot. Bra tps... kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det går bra, förutsatt att du har lina. Du låter ankaret sitta kvar, spelar ut lite lina som du gör fast i en knap, sätter på ett öppningsbart block på ankarlinan och från blocket en kort lina till bojen. Sedan är det bara att köra ut lina, du får dubbel lina till bojen, det fungerar men är lite mekande.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Min båt är 31 fot. Det jag sett är öppningsbart block med typ Handyduck kopplat som andra haft, ankaret sitter kvar på badbryggan bortkopplat från linan. Det ser smidigt ut att styra linan, bromsa eller justera från en fjärr från var som helst eller från förarplats när man förtöjer fören.

Det är nog krånglig överkurs jag dillar om nu kanske, det har ju funkat bra hittills utan, kanske lite prylgalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Det går bra, förutsatt att du har lina. Du låter ankaret sitta kvar, spelar ut lite lina som du gör fast i en knap, sätter på ett öppningsbart block på ankarlinan och från blocket en kort lina till bojen. Sedan är det bara att köra ut lina, du får dubbel lina till bojen, det fungerar men är lite mekande.

Hälsningar Ove

Aaaa just. Ankart kan ligga kvar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Det går bra, förutsatt att du har lina. Du låter ankaret sitta kvar, spelar ut lite lina som du gör fast i en knap, sätter på ett öppningsbart block på ankarlinan och från blocket en kort lina till bojen. Sedan är det bara att köra ut lina, du får dubbel lina till bojen, det fungerar men är lite mekande.

Hälsningar Ove

Det var ett bra tips! skall ta med detta i övervägande till ankarspel. Jag tycker jag saknat ankarspel många gånger i naturhamn också, men som sagt, det har ju funkat utan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndyTheBest:

Tack för era svar. Min båt är 31 fot. Det jag sett är öppningsbart block med typ Handyduck kopplat som andra haft, ankaret sitter kvar på badbryggan bortkopplat från linan. Det ser smidigt ut att styra linan, bromsa eller justera från en fjärr från var som helst eller från förarplats när man förtöjer fören.

Det är nog krånglig överkurs jag dillar om nu kanske, det har ju funkat bra hittills utan, kanske lite prylgalen.

Prylgalen.. finns så mycket bra prylar. Vissa använder man till allt som dom ska användas till och allt dom inte e till för bara för att det "faller på läppen".

Andra "bra" prylar kan bli dammsamlare. Man vet inte innan man testat. Elankarspel e aldrig fel. Skaffa fjärrkontrollerad. Det är grymt praktiskt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För akterförtöjning i boj med två personer verkar det onödigt komplicerat.

För akterförtöjning med ankare är det dock en höjdare med elektriskt spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iden med att fästa ankaränden av linan i en knap, låta linan löpa ut dubbelvikt med bojkrok eller liknande fäst på ett smidigt sätt å sen ha möjlugheten att bara rulla in... låter smidigare än hålla på med separat snöre till boj-ankan.

Kan helt klart vara värt ett test.

Omständigare känns det inte som... fast det brukar ju alltid vara en massa saker, som "inte kan krångla", som krånglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Caribic410:
14 timmar sedan skrev AndyTheBest:

i funderingar att installera ankarspel i aktern. Brukar ni även använda ert spel i gästhamn vid bojförtöjning, jag har sett detta emellanåt och det verkar väldigt smidigt om man bara är två personer vid förtöjning.

Hur stor båt har du?

"Bara två" låter stort.

Jag har ett Anchormatic bandankarspel som jag använder varje gång jag ska förtöja mot en boj. Jag fäster fast ankaret till ankarrullen med en karbinhake och efter det är det bara att knäppa fast schacklet på bojen. Efter det kan jag enkelt gå fram i fören när vi går in mot bryggan och spänna åt eller släppa ut med hjälp av fjärrkontrollen. Jag kan varmt rekommendera det och jag har aldrig haft några problem. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Austance:

Jag har ett Anchormatic bandankarspel som jag använder varje gång jag ska förtöja mot en boj. Jag fäster fast ankaret till ankarrullen med en karbinhake och efter det är det bara att knäppa fast schacklet på bojen. Efter det kan jag enkelt gå fram i fören när vi går in mot bryggan och spänna åt eller släppa ut med hjälp av fjärrkontrollen. Jag kan varmt rekommendera det och jag har aldrig haft några problem. 

Hah.. kanske anledning att skaffa spel bak. Ankrar 2-10 ggr/sommar med akterankare och akter vid boj lika mycket/lite.. men man vill ju alltid få bra anledningar.. 🖒

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Anchormatic och har nu Lewmar.

Båda vill inte att man skall låta ankarspelet vara en punkt i förtöjningen.

Alltså när du ankrat eller fäst ankarlinan/bandets ände i någon annan förtöjningspunkt så skall du rulla ut en bit lina eller band och förtöja denna/detta i en fast knape eller pollare ombord.

Ankarspelets lina och/eller brytrullar är inte dimensionerade för att tåla ryck som kan uppstå vid förtöjning/ankring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Båda vill inte att man skall låta ankarspelet vara en punkt i förtöjningen.

Vill och vill, de är bara rädda för garantireparationer.

När man som jag ankrar med kätting i fören så gör jag normalt inget om det inte blåser förskräckligt, då säkrar jag kättingen.

Har man ankarspel akter med tamp och drar den från båten till bojöglan och tillbaka så blir kraften hälften, det bör nog ankarspelet tåla. Oftast är det ju ändå ganska små krafter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en "bojpinne" Catchup eller vad dom heter, finns många olika varianter. En meter pinne gör att man inte behöver köra på bojen. Jag lägger emellanåt till själv med vår båt (12 meter) mot bojar i aktern och fören mot brygga. 

 

Förbered alla tampar väl och ta det lugnt så är det inga problem. 

 

Jag skulle inte använda ankarspelet som angäringspunkt. den sida där rullen är håller, men påfrestningarna i ankarrullen där ankaret sitter och är låst med ett schakel - aldrig i livet - endast yttersta nödfall. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ankarolina monterad i sittbrunnen, på vilket det vanligtvis sitter en bojgrip fastsatt.

Krokar bojen när den passera sttbrunnen. Går sakta in mot bryggan. Om möjligt trycker jag förstäven mot bryggan med motorn på tomgång. Lägger tillfälligt fast ankarolinan och går lungt fram på fördäck med två förtöjningstampar. Sätter fast dem på knapen och kliver iland. Helst lägger jag ändarna så jag kan ta med mig baktampen ombord och förtöja på knapen. Stoppar motorn och justerar förtöjningarna.

Jag seglar nästan alltid ensam.

Det finns ett bohuslänskt uttryck som i översättning till Svenska lyder ungefär: "Lungt och sansat, mjukt och fint"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
46 minuter sedan skrev RikardE:

den sida där rullen är håller, men påfrestningarna i ankarrullen där ankaret sitter

Kan du förklara bättre var dina "rullar" sitter? Mitt ankarspel har en rulle där linan löper in/ut.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Kan du förklara bättre var dina "rullar" sitter? Mitt ankarspel har en rulle där linan löper in/ut.

Jag syftar på det beslaget som ankaret löper/ sitter i när det är uppe. 

image.png.0bafce92ce06a465d1ef22751307ab62.png

Bild hittad på nätet. 

 

Alla gör som dom själva vill och tror är bra, jag hade inte använt ankartampen och ankarspelet för bojankring. Personligen har jag avsedda tampar med bojpinne för detta endamål. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Märkligt svar.


"den sida där rullen är håller, men påfrestningarna i ankarrullen"

 

Vad är det som inte håller?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen jäsiken, det blev en bättre tråd än vad jag hade föreställt mig. Alla frågor och inlägg är intressanta i ämnet för mig, jag har ju inte ännu akterspel, oerhört intressanta diskussioner där för/nackdelar kommer upp. Tack för era inlägg men fortsätt gärna med tips och tankar i tråden!

 

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns mycket kunskap i detta forum. Lärde mig själv att låta ankaret vara fast och spola ut linan dubbel till bojen, Provar i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-21 vid 16:35 skrev toaen:

Jag har en Ankarolina monterad i sittbrunnen, på vilket det vanligtvis sitter en bojgrip fastsatt.

Krokar bojen när den passera sttbrunnen. Går sakta in mot bryggan. Om möjligt trycker jag förstäven mot bryggan med motorn på tomgång. Lägger tillfälligt fast ankarolinan och går lungt fram på fördäck med två förtöjningstampar. Sätter fast dem på knapen och kliver iland. Helst lägger jag ändarna så jag kan ta med mig baktampen ombord och förtöja på knapen. Stoppar motorn och justerar förtöjningarna.

Jag seglar nästan alltid ensam.

Det finns ett bohuslänskt uttryck som i översättning till Svenska lyder ungefär: "Lungt och sansat, mjukt och fint"

Eller som det engelska utrycket : slow is pro. Tänk om fler kunde ta åt sig dessa två utryck, då vore mycket vunnet i våra hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev vega1959:

Eller som det engelska utrycket : slow is pro. Tänk om fler kunde ta åt sig dessa två utryck, då vore mycket vunnet i våra hamnar.

Våren när jag precis köpt min första segelbåt å jag va vid bryggan kom en tyskvensamseglare.. minns inte vad han hade för båt.. å jag vet inte vad han hade förtöjt aktern i.. måste kastat ankare för vi har y bommar å inga bojar.. hur som.

Jag gick dit för att möta upp. Han stod i fören. Precis lagom innan kaj, tryckte han till en exenterlåsning som bromsade ankarlina, som han hade på rulle i fören, dragen till aktern.

Båten saktasde in och stannade mjukt å perfekt så han kunde kliva iland med förtöjning. Han kom från början med bra fart, ett par knop, och bromsade in rätt häftigt först och prrfekt avpassat mot slutet. Till det hade han dragit linan genom en fiffig greja han kunde spänna upp linan med med ett litet skaft, dom å pumpa domkraft.

Så skitsmidig lösning. Han bromsade kontrollerat genom att trycka lagom hårt spaken tryckt ända ner var linan låst. 

Det var ett hemmabygge som verkade skitfiffigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...