Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
elineks

Undersökning om båtslipar, kandidatexamensarbete på KTH

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt namn är Elin och jag studerar Design och Produktframtagning på Kungliga Tekniska Högskolan. Jag jobbar just nu med mitt kandidatexamensarbete där jag ska designa och utveckla en ny båtslip. Det skulle vara till stor hjälp för mitt arbete om du vill svara på några frågor om ditt båtägande och din syn på båtslipar, oavsett om du äger en båtslip eller ej. Projektet beräknas vara färdigt i slutet av maj och kommer ställas ut på KTH i Stockholm. Om du har tid och lust så klicka på länken nedan och hjälp mig med mitt arbete, där finns även kontaktuppgifter om ni har frågor.

Inga personuppgifter samlas in och enskilda enkätsvar kommer endast granskas av mig och eventuellt mina handledare på KTH.

 

Länk till enkäten: https://goo.gl/forms/XeMIa6SkeVFn4f5o1

 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Elin, välkommen till forumet!

Tyvärr översvämmas forumet av förhoppningsfulla student-enkäter, detta förmodligen till den grad att ingen längre gitter svara. För vi som häckar på detta forum har goda kunskaper om båtlivet, ofta till skillnad mot unga studenter.


Så för oss båtintresserade är student-enkäter tyvärr ofta orealistiska och därmed slöseri med tid.
Mitt tips för att locka svarande är att bums låta ana syftet genom att lägga in ditt "följdfråge-träd".
Alltså undvika att lägga in  obligatoriskt svarstvång typ fråga 1 nedan för att alls kunna se nästa fråga!


Suck, dessa förhoppningsfulla studenter. Visst kan man tänka sig att svara, ambitiösa ungdomar bör väl uppmuntras. Men i mitt fall bara ifall enkäten är öppet utformad där tänkbara följdfrågor syns bums.

enkät.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog bara hålla med Thomas-1, frågorna verkar rikta sig till ägare av små motorbåtar med sjötomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som allmänt tips till studenter, frågorna i denna typ av undersökningar tenderar att vara dåligt genomtänkta.

Det är ofta svårt att förstå syftet och oftast har jag fått avbryta undersökningen för att det inte går att svara på den.

Denna undersökning gick åtminstone att svara på även om jag undrar hur relevant data den kommer att ge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt spricker det för min del när jag anger att jag har flera båtar. Visst just den frågan kan jag svara med flera båttyper men sen kommer frågan om vilken sorts motor jag har där jag bara kan svara för en av båtarna. Samma hur jag förvarar båten.  Suck!

 

För en kandidat eller magisterexamen ska man kunna hantera en enkel undersökning. Fail i detta fall!

Ledsen om jag är negativ här men det är sakligt baserat. Lycka till ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för feedback! Jag håller helt med om att jag är en hoppfull student, om vi slutade vara hoppfulla redan under våra studier skulle ju resten av livet bli lite trist 😉 

 

Att utforma bra enkäter är klurigt och jag hoppas på att med tiden bli bättre på det, men det är ju då kommentarer från sådana som er är som nyttigast! Så tack för både enkätsvar och enkätkommentarer, ni hjälper en liten student att ta ett steg närmre mot att bli industridesigner. 

 

Allt gott! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det trist att dina tidigare kamrater som ställt enkätfrågor här har misskött sig å det grövsta (å här har du också något att lära). De har aldrig (ALDRIG) gett någon som helst återkoppling av vad deras jobb lett fram till. Aldrig minsta sammanfattning. Aldrig en länk till det färdiga arbetet. Vill du, och dina kamrater, få hjälp i fortsättningen så måste ni ge något tillbaka till era medhjälpare.

Med anledning av ovanstående erfarenheter så öppnar jag inte ens era enkäter numera...

(Kan låta som en surgubbe men det är jag normalt inte...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som är osäker på vad som menas med "slip"? Först tänkte jag slipmaskin, men i enkäten verkar det vara en upptagningsmekanism, som gamla tiders "slip" (inlånat från engelskan).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att du söker dig hit! Jag har fått mycket hjälp på detta forum och de flesta brukar vara goa och glada och kommer med tips och idéer. Det var inte alltför många år sedan jag gjorde min kandidatuppsats och vet hur viktigt det är med många svar i undersökningar för att få ett trovärdigt resultat. Vet också hur frustrerande det är när ingen kan lägga någon minut av sitt fullspäckade liv till att hjälpa en student som kämpar hårt! Självklart ska jag göra det jag kan och svara på din enkät. Bra jobbat och fortsätt att kämpa! Lycka till :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittills inte märkt att forumet översvämas av enkäter och fem minuter kan jag lägga några gånger om året även på en mindre väl utformad enkät.

 

Vist har det hänt att jag avbrutit svarandet för att det inte fungerar att svara. Då har jag försökt ge konstruktiv återkoppling och även deltagit i diskusioner om den aktuella enkäten.

 

Det är lite trist att flera av oss verkar kunna lägga tid på att ondgöra sig över enkäter, men inte på att lämna svar.

 

Lintott har en viktig poäng när han "surar" över att vi som svarar aldrig får något tillbaks. Jag förstår om det är lätt att "glömma" att återkoppla, men snälla, "glöm" inte det.

 

För att slippa att komma ihåg så kan man ju lägga ut tydlig information redan från början.

Fullständigt namn

Titel på uppsatsen eller vad det nu är man håller på med.

Lärosäte och institution.

När man planerar att bli färdig.

Så bra information som möjligt för hur man kan hitta alstret när det är färdigt.

 

Mest uppskattat är ändå om ni som frågar återkommer och berättar lite om resultatet av ert arbete.

 

Lycka till!

Mackey

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkäten är nu stängd, stort tack för alla svar och feedback! Den som är intresserad av resultatet från projektet, som beräknas vara färdigt i slutet av maj, får gärna kontakta mig via mejl på elineks@kth.se. 

 

Utöver den slutgiltiga produkten kommer även en rapport samt en projektmapp finnas för den som är nyfiken. Dessa kommer tyvärr vara för stora för att laddas upp på Maringuiden, men kan skickas privat till den som är nyfiken. Om du är boende i Stockholm kommer projektet att ställas ut tillsammans med övriga kandidatarbeten 15e maj på Kungliga Tekniska Högskolan. 

 

Allt gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...