Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Varm hall vs. kall förvaring

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag funderar på vad som blir bäst när det gäller att hålla båten i gott skick.

 

Som jag förstått fördelarna med varmhall så slipper man konservera motorn (inombordare i mitt fall), man behöver inte heller konservera vattensystem eller ta ut dynor m.m. Inte heller täcka båten annat än med kapellet.

 

Dock är kostnaden för varmhall en hel del dyrare än kall förvaring. 

 

Finns det några andra fördelar med att förvara båten i varm hall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja vårrusta in februari i T-shirt e najs:) Har provat varmhall, men tyvärr som du säger är priserna höga, samt i mitt fall så låg hallen för långt ifrån bostaden.. tröttnade på att köra en massa mil t/r.. Motorer bör man konservera även för varmhall förvaring dock, detta för att rostskydda.

Stor skillnad mellan leverantörer vad dom erbjuder, och vad man får göra själv i hallen. En del hallar erbjuder bara nyckelfärdig = superdyrt

Annan stor fördel är skydd mot inbrott och skador/skadegörelse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservera bör du göra oavsett eftersom du rostskyddar motorn i samma veva. Däremot är det lite overkill att blåsa ut alla vattenledningar etc, det går inte jag iaf. Dynor osv kan man lämna men att köra med ett gäng torrbollar är ändå en god idé.

 

Rätt förvarad och hanterad så fungerar nog kallförvaring alldeles utmärkt men jag upplever att det ger en skön trygghet att en misslyckad konservering inte innebär frusen motor och att motorrum etc torkar upp bra i varmhall vilket innebär mindre risk för rost på motorn.

 

För övrigt blir ju båten väldigt lättillgänglig vid inomhusförvaring eftersom man sällan behöver täcka den med mer än kapellet och ibland inte ens med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör i glykolblandning i kylsystemet.

Går runt till en 20 liters dunk.

 

Startar motorn 15 minuter och värmare 1 gång i månaden.

 

Båten står utomhus under täckning.

 

No problems... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med en del varmhallar är att man inte har tillträde till båten mer än en månad för sjösättningen.

Nackdelen med att stå ute är att de är betydligt mer arbete med tex presenningar som blåser av och som skaver på båten.

Bäst är att ligga kvar i sjön, lyfta en varm och trevlig dag i juni för att vaxa mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då måste jag masta av först, ifall jag ska lyfta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Hybro:

Då måste jag masta av först, ifall jag ska lyfta.

Inte då, de flesta gör inte det, bara lossa akterstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon mening med att starta motorn flera gånger under vintern, det sliter väl en del på grejerna. Jag byter olja innan torrsättningen och kör in glykol i kylsystemet när båten är på land. Det är i slutet på september, sen får den vara ifred till juni året därpå. Verkar inte vara något problem med det.

Aqad 40/Luleå

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vår kran med 15 tons kapacitet har en b4alk som går ut över vattnet, så det går tyvärr inte.

 

Och ja, ja, ja  Ska skrapa båten till hösten. Sjösättas en vecka.

Lyftas igen, torkas och målas nästa sommar.

rps20190319_181757.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Vår kran med 15 tons kapacitet har en b4alk som går ut över vattnet, så det går tyvärr inte.

Vad är det för tråkig motorbåtshamn. Byt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...