johan_sjobjorn 209 Postad 19 Mars , 2019 Hej Jag funderar på vad som blir bäst när det gäller att hålla båten i gott skick. Som jag förstått fördelarna med varmhall så slipper man konservera motorn (inombordare i mitt fall), man behöver inte heller konservera vattensystem eller ta ut dynor m.m. Inte heller täcka båten annat än med kapellet. Dock är kostnaden för varmhall en hel del dyrare än kall förvaring. Finns det några andra fördelar med att förvara båten i varm hall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 Mars , 2019 Börja vårrusta in februari i T-shirt e najs:) Har provat varmhall, men tyvärr som du säger är priserna höga, samt i mitt fall så låg hallen för långt ifrån bostaden.. tröttnade på att köra en massa mil t/r.. Motorer bör man konservera även för varmhall förvaring dock, detta för att rostskydda. Stor skillnad mellan leverantörer vad dom erbjuder, och vad man får göra själv i hallen. En del hallar erbjuder bara nyckelfärdig = superdyrt Annan stor fördel är skydd mot inbrott och skador/skadegörelse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 19 Mars , 2019 Konservera bör du göra oavsett eftersom du rostskyddar motorn i samma veva. Däremot är det lite overkill att blåsa ut alla vattenledningar etc, det går inte jag iaf. Dynor osv kan man lämna men att köra med ett gäng torrbollar är ändå en god idé. Rätt förvarad och hanterad så fungerar nog kallförvaring alldeles utmärkt men jag upplever att det ger en skön trygghet att en misslyckad konservering inte innebär frusen motor och att motorrum etc torkar upp bra i varmhall vilket innebär mindre risk för rost på motorn. För övrigt blir ju båten väldigt lättillgänglig vid inomhusförvaring eftersom man sällan behöver täcka den med mer än kapellet och ibland inte ens med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 000 Postad 19 Mars , 2019 Kör i glykolblandning i kylsystemet. Går runt till en 20 liters dunk. Startar motorn 15 minuter och värmare 1 gång i månaden. Båten står utomhus under täckning. No problems... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 19 Mars , 2019 Nackdelen med en del varmhallar är att man inte har tillträde till båten mer än en månad för sjösättningen. Nackdelen med att stå ute är att de är betydligt mer arbete med tex presenningar som blåser av och som skaver på båten. Bäst är att ligga kvar i sjön, lyfta en varm och trevlig dag i juni för att vaxa mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 000 Postad 19 Mars , 2019 Då måste jag masta av först, ifall jag ska lyfta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 19 Mars , 2019 Just nu skrev Hybro: Då måste jag masta av först, ifall jag ska lyfta. Inte då, de flesta gör inte det, bara lossa akterstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 41 Postad 19 Mars , 2019 Är det någon mening med att starta motorn flera gånger under vintern, det sliter väl en del på grejerna. Jag byter olja innan torrsättningen och kör in glykol i kylsystemet när båten är på land. Det är i slutet på september, sen får den vara ifred till juni året därpå. Verkar inte vara något problem med det. Aqad 40/Luleå 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 000 Postad 19 Mars , 2019 (redigerade) Vår kran med 15 tons kapacitet har en b4alk som går ut över vattnet, så det går tyvärr inte. Och ja, ja, ja Ska skrapa båten till hösten. Sjösättas en vecka. Lyftas igen, torkas och målas nästa sommar. Redigerad 19 Mars , 2019 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 858 Postad 19 Mars , 2019 1 timme sedan skrev Hybro: Vår kran med 15 tons kapacitet har en b4alk som går ut över vattnet, så det går tyvärr inte. Vad är det för tråkig motorbåtshamn. Byt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser