Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Hybro

Gnerkande Toapump

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Som avslöjar för grannarna vad som nyss hänt...

 

Och som dessutom gick mycket trögt.

 

Smörjde med vattenfast vasselin.

 

Kommer att fixa nån smörjnippel eller hål med plugg, för framtida smörjningar.

 

Lämplig placering av en eller flera bör vara intill handtaget, på ovansidan. Så att vasselinet droppar med på "pumpkolven" och på pumpcylinderns väggar.

rps20190319_110743.jpg

rps20190319_110829.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har försökt, men det varar inte så länge.

 

Förmodligen för att oljan hamnar på undersidan av kolvtätningen och spolas bort, rätt omgående.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intaget för spolvattnet har jag alltid haft ihopkopplat med handfatets avlopp. Då stänger man överbordventilen slår i lite matolja och pumpar. Sen samma med "holken".

Men allra först lite vatten och ut med glykolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och på det viset, fick jag lukt i skutan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har smort med exikatorfett som är ett väldigt segt silikonfett, dådant har väl alla hemma?

 

Fördelen är att det sitter kvar lääääääääänge, räcker att smörja vart annat, vart tredje år. Sedan gäller det ju att undvika att pumpa rengöringsmedel genom toan, då tvättas ju fettet bort...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Och på det viset, fick jag lukt i skutan...

Inte då. Ska lukten komma från själva holken, genom två backventiler via vattenfylld slang  till ett T-rör som är under vattenytan och sen upp i handfatet?

Noway!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

- - -

Kommer att fixa nån smörjnippel eller hål med plugg, för framtida smörjningar.

 

Lämplig placering av en eller flera bör vara intill handtaget, på ovansidan. Så att vasselinet droppar med på "pumpkolven" och på pumpcylinderns väggar.

rps20190319_110743.jpg

rps20190319_110829.jpg

Det är bara att krångla till det att montera smörjnipplar.

Under pumphandtaget ser du en rund ring. Det är en urskruvbar del av locket. Om du vrider pumphandtaget motsols eller använder en skiftnyckel på sexkanten under pumphandtaget så får du upp pumpkolven utan att behöva skruva av hela pumphuvudet.

 

Sedan är det lätt att smörja o-ringen med lite vaselin.Stryk lite på pumpstången också så det glider lätt i packboxen som tätar mellan pumpstång o nyss nämnda lock (det urskruvbara).

 

Jag smörjer min pump på det sättet 1-2 ggr/ år. Det tar bara någon minut och jag behöver inte ens verktyg...

 

"Lukten i skutan" kan ju komma av härsket matfett. Jag använder vaselin för att slippa den risken.

 

@Mackey: Vad är exikatorfett? Var får man tag på det? (Vilken branch används det inom?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Lintott:

"Lukten i skutan" kan ju komma av härsket matfett. Jag använder vaselin för att slippa den risken.

Fast risken är nog liten, häll upp lite rapsolja i en burk och låt det stå framme. Det tar flera månader innan det luktar och under tiden har nog mycket annan skit passerat pumpen.

En ozongenerator som går några minuter per dygn håller all dålig lukt borta, mycket effektivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lintott:

@Mackey: Vad är exikatorfett? Var får man tag på det? (Vilken branch används det inom?)

En exikator är en vakuumkammare i glas som används på laboratorier, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Exsickator

 

Sådant här fett har vi, http://www.heraco.se/groups.aspx?arID=2&filter=E&gID=5789

 

Ser att det är rätt dyrt för att pilla ner i toan...

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...