Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
OceanAnkan

Ta sig söderut längs västra Afrika, förbi ekvatorn mot SO Asien

Rekommendera Poster

Har lite slarvigt kollat vindarna söder om Ekvatorn mot Sydafrika. Året runt verkar det blåsa motvind!

Studerat lite på sidan https://earth.nullschool.net/#2019/03/18/1700Z/wind/surface/level/orthographic=-0.07,1.57,447/loc=-12.363,36.225 månad efter månad hur det ligger till. Året runt så blåser det norrut, söder om ekvatorn. 

 

Någon som har tips på när/om man kan segla söderut söder om ekvatorn längs Afrikas västkust?. 

Är piraterna färre nu så man kan våga gå via Sues kanalen? Det vore en stor lättnad och tidsbesparing. 

Vilka är riskerna om man väljer att följa västra kusten om Saudi? Yemen och Oman, för att gå från östraste Oman mot Indien och vidare söderut? Kan man slippa piraterna då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelfartygen gick aldrig sydvart på Västafrikatraden pga vindarna. Västafrika har aldrig varit populärt bland långseglare heller. Många har gått Suez men det har ju också varit lite farligt utanför Afrikas horn.

Piratattackerna verkar ha upphört men detta ska man nog kolla på internationella fora som Cruising World mfl.

Skaffa programmet Digital Wave/Visual Passage Planner. Den kan beräkna lämpliga rutter och där finns alla förhärskande vindriktningar, strömmar mm. Finns HÄR. Helt suverän och mycket underhållande.

Ang båt/rutt så kan det vara vettigt att, som någon skrev, köpa båten i Västindien där priserna är betydligt lägre. Sen segla andra vägen över Stilla Havet. Längre väg men troligen mycket trevligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

Segelfartygen gick aldrig sydvart på Västafrikatraden pga vindarna. Västafrika har aldrig varit populärt bland långseglare heller.

 

Det kan jag förstå efter att studerat hur vindarna blåser månad efter månad i historiken. 

 

Då återstår Suez... Med piraterna. Men om man seglar nära kusten Saudi, Yemen och Oman så borde det inte vara så farligt? Tänker att man håller sig norr om "farleden" där alla fartyg går, men inte längre än att det går att kontakta dessa (fartygen). Det går juh trots allt en hel del båtar här. Varför måla fan på väggen?

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:52.4/centery:11.4/zoom:5

 

Kanske ett klokare alternativ? Måste kolla upp vad kostnaden är jämfört med Panama. Jäklar vilken tidsbesparing!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev OceanAnkan:

Har lite slarvigt kollat vindarna söder om Ekvatorn mot Sydafrika. Året runt verkar det blåsa motvind!

Studerat lite på sidan https://earth.nullschool.net/#2019/03/18/1700Z/wind/surface/level/orthographic=-0.07,1.57,447/loc=-12.363,36.225 månad efter månad hur det ligger till. Året runt så blåser det norrut, söder om ekvatorn. 

 

Någon som har tips på när/om man kan segla söderut söder om ekvatorn längs Afrikas västkust?. 

- - -

Om du tittar på hela södra Atlanten så ser du att du måste gå över från Kanarieöarna mot Brasilien, sedan hålla söderut längs Sydamerika för att sen snedda ner mot Sydafrika. Då kan du få medvind/halvvind hela vägen förutom när du passerar "hästlatituderna" där vindarna ofta är helt obefintliga.

 

Det var den vägen klipperskeppen m.fl. seglade. Lite längre men mycket bekvämare.

 

Om du tittar metorologiskt på de storskaliga vädersystemen så ser du att det finns två likartade vädersnurror på norra resp södra Atlanten med skillnaden att de går medsols på norra Atlanten o motsols på södra. Det är något som heter corioliseffekten som gör att det ser ut så (påverkas av jordrotationen mm). Den effekten är statisk så det blir aldrig några större förändringar från det grundtemat, men det kommer du att lära mer om på din meterologikurs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man har bråttom och ska segla från Europa till Kapstaden så är det Brasilien som man först ska sikta in sig på samt därefter söderut och sedan försöka fånga ett snabbt lågtryck över till Kapstaden. Det kan variera lite beroende på tid på året och rådande vädersystem men oftast är det den routen som går fortast. Numera finns det grib-filer och routingprogtram att ta till som hjälp.

 

Zezo.org har gratis uppdatering av gribfiler 4 ggr/dygn och används främst för virtuella seglingsrace men kan vara lite kul att se hur vädersystemen spelar in på vägvalet om man vill komma fort fram till målet. Ange start och slutpunkt och erhåll ett förslag till routing utifrån några olika båttyper. Här visas en video från första etappen 2011 i Volvo Ocean Race Game där tusentals virtuella seglare försökte komma först till Kapstaden.

Volvlo Ocean Race har under flera år haft en etapp från Alicante till Kapstaden och det brukar oftast bli så att det blir friska akterliga vindar på slutet när båtarna styr långt ner söderut för att fånga lågtrycken.   

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som säges så är vägen från Kanarieöarna till Brasilien, Kapstaden osv. Titta tex på ostindiefararen Götheborgs resa. Troligen hade Panama varit snabbare men den fanns inte då och Kap Horn undvek man gärna.

 

GRIB filer finns det många ställen ställen att få tag på. Men man ska komma ihåg detta är rå-filer, direkt ur datorerna och inte bearbetade av meteorologer. För att ha riktig nytta av de så behöver man ha en viss meteorologisk kunskap.

 

Via saildoc.com kan man få precis den information man vill ha och för ett visst område. Detta kommer sen dagligen via mail. Det blir då mycket små datamängder och passar därför bra för satellituppkoppling eller HF-radio (via SailMail).

GRIB-filen kan man föra över till en plotter eller dator med tex OpenCPN. PC, Linux och Mac.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-18 vid 22:32 skrev Lintott:

Lite längre men mycket bekvämare.

 

Det är min melodi:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jo det verkar vettigare att faktist ta sig över till Sydamerika för att sedan ta sig österut. Hoppas ni förstår jag jag inte ristar ngt i sten nu, utan grovt försöker få en översyn på läget;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du till Thailand är nog en vanligare väg att åka genom Panama och sedan ta sig vidare västerut.
 

Köpa båt på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Gaidin:

Skall du till Thailand är nog en vanligare väg att åka genom Panama och sedan ta sig vidare västerut.
 

Köpa båt på plats?

 

Men jag är juh inte som "alla andra"😜. Jag säger inte att det blir så, men jag vill ta vägen via Kap Horn.

 

Båtar på plats (i Thailand) är snuskigt dyra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev OceanAnkan:

men jag vill ta vägen via Kap Horn.

Verkligen?

--

Pratade med en kille som bor/jobbar i Hong Kong men har båten i Thailand. Tycket han hade betalt väl mycket men han sa också att båtar var dyra i Thailand. Fast resan dit kostar ju också en slant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev bhemac:

Verkligen?

--

Pratade med en kille som bor/jobbar i Hong Kong men har båten i Thailand. Tycket han hade betalt väl mycket men han sa också att båtar var dyra i Thailand. Fast resan dit kostar ju också en slant.

 

Hoppades att slippa gå in i den diskussionen;)

Resan dit stämmer att den kostar. Inga pengar man får tbx om man vill göra det som en business (kanske), men jag är övertygad om att om jag har en segelbåt (inte i lyx-klassen) som är köpt i Sverige och utrustats så får jag iallafall tbx pengarna jag lagt ut och lite till.

 

Båtarna som ligger i marinorna är oftast sådana som en vanlig människa inte har råd att ens titta på. Samtidigt finns det en växande medelklass och västerlänningar med så där mycket pengar men med intresse för segling. Gissar att vi här på forumet är "vanliga" människor som inte kan köpa den senaste 55 fotaren från handlaren. 

 

En +-28 fot segelbåt (70/80-talet) finns det en marknad för (men det är bara jag som tycker så, och jag kommer inte att försvara mitt uttalande).

 

Kap Horn är inte så illa (när man väl lyckas komma dit) och förstår vädersystemen. Det är strömmarna i öster som går söderut (världens starkaste?) som när de möter ett lågtryck där vinden möter strömmen som gör området notoriskt farligt. Samtidigt så är dessa lågtryck ganska förutsägbara. Medvind och strömmen söderut kan ge en snabb passage söderut i det området. Notoriskt farligt, men helt harmlöst om man läser vädret rätt (beroende vilket håll man vill gå)

 

Jäklar vilken expert jag blivit hahaha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är säkert bara ont förtal att Kap Horn skulle vara en besvärlig väg. Med goda meteorologiska data så kan man ju t.o.m. få ett par timmars förvarning innan stormarna kommer och med en rejäl motor så klarar man säkert 15 meters vågor. Dessutom klarar man lätt veckovis med kryss vilket ju kan vara jobbigt i det kyliga klimatet.

Enda nackdelen är väl att det tar 180dagar + ev hamndagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev bhemac:

Ja det är säkert bara ont förtal att Kap Horn skulle vara en besvärlig väg. Med goda meteorologiska data så kan man ju t.o.m. få ett par timmars förvarning innan stormarna kommer och med en rejäl motor så klarar man säkert 15 meters vågor. Dessutom klarar man lätt veckovis med kryss vilket ju kan vara jobbigt i det kyliga klimatet.

Enda nackdelen är väl att det tar 180dagar + ev hamndagar.

 

Vill inte förringa hornet, särskilt inte när man rundar "udden" på östra sidan. En av världens starkaste strömmar möter ett lågtryck som blåser i motsatt riktning. Jo det blir vågor av det;)

Många fartyg har gått under/förlist där. 

Men faktum är att det trafikerar en massa handelsfartyg där idag och även fritidsbåtar som klarar sig bra idag tack vare modern information.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...