Jump to content
Sunday 20 June 2021
nickenl72

Varvräknare LCD multidisplay Volvo Penta D6 slutar fungera när det blir varmt

Recommended Posts

Hej,

 

Har ett problem som jag dragits med sedan jag köpte min Nimbus 30S Nova säsongen 2015.

 

Båten är av årsmodell 2008 och bestyckad med en VP D6 och således EVC som styrsystem.

 

Varvräknaren har en LCD (färddator) display som visar en massa intressant information men så fort det blir varmt ute so tonar displayen bort och det går inte att tyda vad som står i denna.

 

Har funderat på att plocka isär varvräknaren för att se om det är korrosion någon stans på tex en bandkabel eller kall lödingar på kortet.

 

Är det någon som lyckats fixa detta eller måste man köpa en helt ny varvräknare (känns dyrt)

 

 

Tacksam för all input.

 

 

IMAG1642.jpg

Edited by nickenl72

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tar för givet att du har ljusstyrkan/kontrasten på ett högt läge. 

Är den inställt lågt så ser man inte mycket i solljus. 

 

Förmodligen har du full koll på detta & det är något annat problem.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet att du kan köpa displayen till de äldra varvräknare iaf=)

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev SkeppOhoy:

Jag tar för givet att du har ljusstyrkan/kontrasten på ett högt läge. 

Är den inställt lågt så ser man inte mycket i solljus. 

 

Förmodligen har du full koll på detta & det är något annat problem.. 

HEJ,

 

Ja tyvärr inte så enkelt inget av lägena fungerar när det blir varmt, displayen fadar ut.

Ökar man kontrasten då blir det svart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev danzo:

Vet att du kan köpa displayen till de äldra varvräknare iaf=)

Hej Danzo,

 

Ja de har jag hitta men är då bara timräknare.

 

Har inte lyckats hitta någon display till denna.

 

 

Tack i allafall

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev danzo:

Hej,

 

Här kan vara något:

 

https://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-Marine-Tachometer-Hour-Meter-LCD-Display-ribbon-NEW/392236679409?epid=933828792&hash=item5b5320c0f1:g:W5gAAOSw0dFcYfUh

 

Så kolla gärna vad du har för artikel nummer på mätaren så är det lättare att söka på nätet=)

 

MVH

Hej,

 

Denna är tyvärr till en annan typ som bara visar motortimmar.

 

Tror att detta är rätt art nummer: 21628159

 

MVH

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följer! Har samma på mina d4 or, bägge två displayerna blir svarta när solen steker på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

God söndag,

 

ÄR det ingen därute som reparerat eller försökt sig på det hela.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen,

 

Googlat lite, skulle kunna vara den polariesrande filmen framför själva lcd,n.

 

Skall ut och plocka ur instrumentet och undersöka saken.

 

Återkommer 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-18 vid 17:03 skrev nickenl72:

Ökar man kontrasten då blir det svart.

Det tycker jag låter som om din LCD är överhettad. Kan du prova att lägga en handduk med kallt vatten på displayen en stund?
Tror inte att det är något internt fel, typ kallödning eller korrosion. I så fall skulle displayen visa något tokigt. Här är det bara kontrasten som spökar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det tycker jag låter som om din LCD är överhettad. Kan du prova att lägga en handduk med kallt vatten på displayen en stund?
Tror inte att det är något internt fel, typ kallödning eller korrosion. I så fall skulle displayen visa något tokigt. Här är det bara kontrasten som spökar. 

Hej,

 

Jo det händer tex när man kommer ner till båten i soligt väder och man kan inte läsa displayen, när den blir kall fungerar det igen.

 

Är inte helt säker på om om jag kommer i håg rätt om den blev svart, tror det kan vara att siffrorna blir svagare och svagare tills man ej kan läsa men att om man justerar upp kontrasten blir skärmen svart.

 

Räcker egentligen med att solen lyser på instrumentet en stund under färd.

 

Har läst lite på nätet och det verkar som om det polariserande skiktet bör bytas när detta händer.

 

Får se har monterat ur instrumentet och skall se om jag kan få isär det utan att förstöra ngt....

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
46 minuter sedan skrev nickenl72:

Har läst lite på nätet och det verkar som om det polariserande skiktet bör bytas när detta händer.

Tror inte båtinstrument är gjorda för att kunna byta ut "det polariserande skiktet". Var läste du det?

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

För oss som är äldre är problemet med att flytande kristaller inte syns när det blir varmt vardagsmat. Så var det bara. Glömde man armbandsuret i solen så fick man vänta med att kolla tiden...

 

Fast nu talar vi 70-/80-tal så problemet borde ju vara löst år 2008 kan man tycka, eller så har man valt fel teknik.

 

Apropå fel teknik hade en arbetskamrat en Renault årsmodell 2005 eller så som inte kunde stå i solen för då började den prata franska och gick inte att köra innan den svalnat. Den pratade nog inte, men den skrev en massa på franska på displayn.

 

Kunde som vanligt inte låta bli att skriva lite kuriosa... 😞

 

Hoppas det löser sig.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Mackey:

Renault årsmodell 2005 eller så som inte kunde stå i solen för då började den prata franska och gick inte att köra innan den svalnat

Undrar hur den modellen fungerar i sitt ursprungsland ... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Baxlaget:

Undrar hur den modellen fungerar i sitt ursprungsland ... :(

Lite som franska bilar i stort kan man tro.

 

"Har man Renault, så får man gå" hörde jag första gången som barn på 60-talet.

Inget nytt under solen.

Tror tyvärr inte Peugeot och Citroën har nåra större avvikelser i kvalitet jämfört med Renault.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu kom vi på ett sidospår men jag kör Peugeot och har haft flera. Just på grund av att de är prisvärda och fungerar. Hur Renault och Citroën uppför sig vet jag inte.

 

Skulle vilja ha en kommentar från nicken angående att byta ut det polariserande skiktet.

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nu kom vi på ett sidospår men jag kör Peugeot och har haft flera. Just på grund av att de är prisvärda och fungerar. Hur Renault och Citroën uppför sig vet jag inte.

 

Skulle vilja ha en kommentar från nicken angående att byta ut det polariserade skiktet.

Hej,

 

Nej den är inte gjord för att göra det men om man har polariserande självhäftande film så kan man skrapa av det med ett rakblad och fästa ny film på i stort sett alla lcd vad det verkar som.

 

Har plockat isär instrumentet och står med dsiplayen framför mig och det går nog.

 

Har dock ingen film så startar med att göra rent kontaktytor, skruvar i hop och avvaktar till nästa vinter om det inte funkar.

 

Man blir ju som vanligt lite trött när det inte går att köpa reservdelar då ett nytt kombiinstrument går lös på 6000:-

 

Måste inte vara det polariserande skiktet men eftersom båten har kapell blir det både varmt och uv ljus och då kan de ge sig tydligen.

IMAG2633-20190324-124636460.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev nickenl72:

polariserande självhäftande film så kan man skrapa av det med ett rakblad och fästa ny film

Det är inte där problemet ligger. Som Mackey skriver har du troligen en gammal konstruktion. Din display klarar inte höga temperaturer. Att klistra på något som förändrar polariseringen förändrar inte den egenskap din display har att visa siffror. Din display klarar bara av att visa siffror under en viss temperatur. Som jag skrev tidigare kan du verifiera detta genom att kyla ner displayen med en våt kall handduk. Prova det i sommar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok,

 

Ja kyla ner fungerar det vet jag.

 

Det finns ju fler som har detta problem med instrumentet som man kan läsa ovan men ändå VP EVC och med den prislappen så borde rätt teknik ändå vara där kan man tycka. årsmodellen är 2008.

 

Japp finns större problem i världen men irriterande när man skall lägga till i naturhamn och inte kan se djupet tex.

 

Skall ringa penta så får vi se vad de säger.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du

5 minuter sedan skrev nickenl72:

Ja kyla ner fungerar det vet jag.

Då förstår du ju redan problemet. Varför blanda in polariserande självhäftande film?

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du

Då förstår du ju redan problemet. Varför blanda in polariserande självhäftande film?

 

Jo då detta dök upp som lösningar för diverse LCD displayer som används utomhus när de tappar kraft i värme och solljus

 

Ett annat exempel handlade om en LCD instrumentpanel till Corvette bilar där detta är ett problem.

 

De säljer kit för för att fixa detta.

 

Samtidigt så är det lite för känsligt på ett sånt här instrument från VP så jag tror ej att detta har varit ett problem från början när det var nytt för i så fall hade det nog inte gått igenom testerna efter utvecklingen av systemet. Eller jag hade inte släppt igenom det om detta varit en egenskap på ett instrument för användning i båt om jag jobbat med Q på Penta eller hos tillverkaren VDO.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev nickenl72:

Eller jag hade inte släppt igenom det

Du jobbar på Volvo Penta?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Baxlaget:

Du jobbar på Volvo Penta?

 

Öhh Nej, då hade jag kanske haft personalpris och bara köpt ett nytt instrument:-)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synd. Då hade du kunnat kolla via serienumret allt om den serien. Värmetålighet, bristfälligheter mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev nickenl72:

God söndag,

 

ÄR det ingen därute som reparerat eller försökt sig på det hela.

 

 

Jo jag har gjort det. Litet pilligt men inte svårt.

Men även det på den äldre modellen som bara visade motortimmar.

Det bör finnas någon tråd du kan hitta beskrivningen till detta jobb, någonstans här.

Det är inte bandkabeln som är problemet, utan överföringen mellan de båda "suddegummiliknade" kuddarna som displayen vilar på och de ytterst små kontaktpunkterna på displayen.

 

Det fanns eller finns en tillbehörsfirma som har/hade dessa på lager, Boatstuff.se, det var en kille här på detta forum som ägde den firman, men vad jag läst här, så har det tydligen blivit si och så med leveranserna efter försäljningen, förra året hade Boatstuff iallafall en sommarbutik på Styrsö.

Boatstuff hade i alla fall displayen hemma för snabb leverans, hur det är nu, och/eller om din display finns vågar jag inte yttra mig om.

 

Jag har en gammal digital multimeter med i princip samma uppbyggnad, dar slocknade delar av displayen, tog isär och tvättade med isopropanolalkohol (=bromsskivespray) och det funkade i alla fall några år, sedan samma problem igen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är imponerad George. Du vet saker mer än de flesta.
I detta fall kan det faktiskt finnas en annan orsak, något som jag tipsat om högre upp i denna tråd. Det är temperaturtoleransen som kanske spelar in här:
https://physics.stackexchange.com/questions/277646/what-happens-when-a-colour-lcd-screen-gets-hot

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-03-24 vid 15:52 skrev Georg_Ohm:

Jo jag har gjort det. Litet pilligt men inte svårt.

Men även det på den äldre modellen som bara visade motortimmar.

Det bör finnas någon tråd du kan hitta beskrivningen till detta jobb, någonstans här.

Det är inte bandkabeln som är problemet, utan överföringen mellan de båda "suddegummiliknade" kuddarna som displayen vilar på och de ytterst små kontaktpunkterna på displayen.

 

Det fanns eller finns en tillbehörsfirma som har/hade dessa på lager, Boatstuff.se, det var en kille här på detta forum som ägde den firman, men vad jag läst här, så har det tydligen blivit si och så med leveranserna efter försäljningen, förra året hade Boatstuff iallafall en sommarbutik på Styrsö.

Boatstuff hade i alla fall displayen hemma för snabb leverans, hur det är nu, och/eller om din display finns vågar jag inte yttra mig om.

 

Jag har en gammal digital multimeter med i princip samma uppbyggnad, dar slocknade delar av displayen, tog isär och tvättade med isopropanolalkohol (=bromsskivespray) och det funkade i alla fall några år, sedan samma problem igen.

Hej,

 

Tackar och det stämmer som du säger att för den äldre varianten som bara visar motor timmar finns det en reservdel. Tyvärr inte för denna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Lägesrapport i detta lilla problem, om det är löst eller ej vet jag inte förrän båten ligger i vänern och temperaturen ute börjar stiga:-)

 

Hursom Bandkabel och kontaktstycke till display är rengjord med suddgummi och isopropylalkohol och återmonterat. Dock fick jag ett tips att titta på en ytmonterad elektrolyt konding från ett en intressegrupp för elektronik på facebook efter att ha postat en bild. Detta då båten är en 2008 och ja elytar blir gamla och kan tappa sin kapacitans. Efter studier med lupp hittar jag en spricka i basen på elyten vilket innebär att oavsett så är den på upphällningen så jag har bytt den och återmonterat det hela i båten och instrumentet fungerar fint.

 

Bara att vänta på värmen för att se resultatet.

 

Bifogar bild på elyten (kolla in sprickan i basen) nedan innan byte men vill varna för att det är besvärligt att löda loss den och jag skadade kortets ledningsbanor som släppte från laminatet. Lyckades få i hop det hela till slut och limmade fast den nya kondingen liggande så var försiktiga om ni ger er på denna grej.

 

Tack för alla tips så här långt så återkommer jag med en rapport i sommar.

 

 

IMAG2634.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det borde gå ganska enkelt att kolla om det är LC-elementen eller det polariserade glaset/filmen som tappar sin polarisering vid ökande temperatur.

 

Om det är filmen/glaset bör det gå att öka kontrasten genom att hålla det ena glaset i ett par polariserande glasögon över displayen och vrida tills man uppnår maximal kontrast. Om kontrasten p.s.s.kan ökas är det filmen/glaset i displayen som tappar sin polarisering, annars LC -elementen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy