Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
nickenl72

Varvräknare LCD multidisplay Volvo Penta D6 slutar fungera när det blir varmt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev guestsson:

Det borde gå ganska enkelt att kolla om det är LC-elementen eller det polariserade glaset/filmen som tappar sin polarisering vid ökande temperatur.

 

Just det jag menade.

"Suddgummiliknande" avsåg jag de båda mjukare sakerna som displayen vilar på, dessa har flera kolbanor ingjutna i sig, och som då skall ge kontakt till displayens små kontaktpunkter.

Isoprop.alkohol på en tops kan ju vara bra att göra rent med.

 

Annars är det rätt  tänkt att just kondensatorer kan lägga av om det blir varmt runt i kring dem.

Men jag skulle nog gissa att displayen rör sig uppe på de där mjuka grejerna och då hamnar ur läge vilket ger glapp- eller ingen kontakt. Det kan bero på värme/kyla, fukt, oxid eller på vibrationer.

 

Som jag redan skrev, så har jag en multimeter som har samma uppbyggnad, om än med dubbelt så stor display, och den fixade jag... tills den föll ned i ett betonggolv, då visade displayen bara halva siffror efteråt. Om man trycker på displayens kant visar den rätt och riktigt igen...

Sedan åkte detta instrument i golvet en gång till, för att efter det fungera felfritt... tills vidare...

 

Men vad jag förstår av en del diskussioner här och på andra marina forum, är att VPs kvalitet när det gäller dessa varvräknare har något mer att önska.

Även om jag har den äldre modellen, har jag också två varvräknare, en motor med två styrplatser, och displayen i varvräknaren vid den yttre styrplatsen har jag inte åtgärdat, kör ytterst sällan därifrån ändå.

 

Det finns en instrumentmakare i W-län, Leksand. JiGe, tror jag dom heter. Lagar och renoverar instrument främst till bilar, men den firman kanske kan hjälpa dig??? Kolla, skicka ett mail och fråga.

 

Så här står det på deras hemsida:

"Varvräknare, tempmätare, hastighetsmätare, m.m.

Har du trasiga mätare? Vi renoverar – lagar dina instrument! Kalibrering och försäljning av Dräger Alkolås och alkotest!

Vi är ett litet företag som arbetar med att renovera de flesta äldre instrument såsom hastighetsmätare, varvräknare, tankmätare till bil, båt, lastbil och motorcykel då även mekaniska temperaturmätare. Vi har även försäljning av nya instrument, Dräger alkolås och alkotest samt tillverkning och försäljning av vajer.

Vi är ackrediterade av Swedac för installation, kontroll/besiktning och reparation av färdskrivare.  Vi renoverar även elektroniska instrument och har utbytessystem på hastighetsmätare till bl.a Volvo 740 m.fl. Vi lämnar garanti på våra reparationer"

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Det borde gå ganska enkelt att kolla om det är LC-elementen eller det polariserade glaset/filmen som tappar sin polarisering vid ökande temperatur.

 

Om det är filmen/glaset bör det gå att öka kontrasten genom att hålla det ena glaset i ett par polariserande glasögon över displayen och vrida tills man uppnår maximal kontrast. Om kontrasten p.s.s.kan ökas är det filmen/glaset i displayen som tappar sin polarisering, annars LC -elementen.

Hej,

 

Jag provade med ett par polaroid glasögon med displayen urtagen ur instrumentet och det blir svart när man vrider glasögonen, värmde upp displayen med varmluft lite lagom och det blev fortfarande, svart, borde inte det betyda att filmen fungerar?

 

Hade det slutat och bli svart vid värme känns det väl som om det skulle kunna vara filmen??

 

Fast det är klart det är ju inte kontrasten på siffrorna/tecknen som ökar utan displayen blir svart.

Förstår nog vad du menar - Dvs om sifforna kommer fram med hjälp av ett par polaroid glasögon när det är varmt så är det skiktet som är problemet - Blir till att testa i sommar om problemet kvarstår

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Just det jag menade.

"Suddgummiliknande" avsåg jag de båda mjukare sakerna som displayen vilar på, dessa har flera kolbanor ingjutna i sig, och som då skall ge kontakt till displayens små kontaktpunkter.

Isoprop.alkohol på en tops kan ju vara bra att göra rent med.

 

Annars är det rätt  tänkt att just kondensatorer kan lägga av om det blir varmt runt i kring dem.

Men jag skulle nog gissa att displayen rör sig uppe på de där mjuka grejerna och då hamnar ur läge vilket ger glapp- eller ingen kontakt. Det kan bero på värme/kyla, fukt, oxid eller på vibrationer.

 

Som jag redan skrev, så har jag en multimeter som har samma uppbyggnad, om än med dubbelt så stor display, och den fixade jag... tills den föll ned i ett betonggolv, då visade displayen bara halva siffror efteråt. Om man trycker på displayens kant visar den rätt och riktigt igen...

Sedan åkte detta instrument i golvet en gång till, för att efter det fungera felfritt... tills vidare...

 

Men vad jag förstår av en del diskussioner här och på andra marina forum, är att VPs kvalitet när det gäller dessa varvräknare har något mer att önska.

Även om jag har den äldre modellen, har jag också två varvräknare, en motor med två styrplatser, och displayen i varvräknaren vid den yttre styrplatsen har jag inte åtgärdat, kör ytterst sällan därifrån ändå.

 

Det finns en instrumentmakare i W-län, Leksand. JiGe, tror jag dom heter. Lagar och renoverar instrument främst till bilar, men den firman kanske kan hjälpa dig??? Kolla, skicka ett mail och fråga.

 

Så här står det på deras hemsida:

"Varvräknare, tempmätare, hastighetsmätare, m.m.

Har du trasiga mätare? Vi renoverar – lagar dina instrument! Kalibrering och försäljning av Dräger Alkolås och alkotest!

Vi är ett litet företag som arbetar med att renovera de flesta äldre instrument såsom hastighetsmätare, varvräknare, tankmätare till bil, båt, lastbil och motorcykel då även mekaniska temperaturmätare. Vi har även försäljning av nya instrument, Dräger alkolås och alkotest samt tillverkning och försäljning av vajer.

Vi är ackrediterade av Swedac för installation, kontroll/besiktning och reparation av färdskrivare.  Vi renoverar även elektroniska instrument och har utbytessystem på hastighetsmätare till bl.a Volvo 740 m.fl. Vi lämnar garanti på våra reparationer"

Tackar för tipsen Georg,

 

Denna LCD har dock inga gummikuddar med kolbanor, (har sett denna lösning i andra sammanhang) Utan bandkabeln är tejpad ner direkt i änden på glaset.

 

Kondingen är spräckt som sagt så den är utbytt, vi får se hur det hela spelar ut när det blir varmt och soligt ute helt enkelt då instrumentet nu är monterat i båten och fungerar som det skall i kylan:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev nickenl72:

Jag provade med ett par polaroid glasögon med displayen urtagen ur instrumentet och det blir svart när man vrider glasögonen, värmde upp displayen med varmluft lite lagom och det blev fortfarande, svart, borde inte det betyda att filmen fungerar?

 

Jo, det kan ju tyckas att även ett test i "spänningslöst" tillstånd skulle kunna ge besked om det det polariserande skiktets funktion, men annars tänkte jag mig att testen med glasögon skulle genomföras då displayen visar något som börjar fejda ut pga värme. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bortsett från var själva felet sitter i detta fall bör man alltid  täcka samtliga instrument med handdukar eller motsvarande när de är exponerade för solen. Även om instrumenten tål värmen så åldras de fortare i högre temperatur. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-26 vid 16:11 skrev Baxlaget:

Bortsett från var själva felet sitter i detta fall bör man alltid  täcka samtliga instrument med handdukar eller motsvarande när de är exponerade för solen. Även om instrumenten tål värmen så åldras de fortare i högre temperatur. 

 

Japp det är riktigt.

 

Oavsett skall jag börja med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering,

 

Tyvärr så kvarstår problemet och så här långt har jag testat med ett par billiga polaris glas men inte fått ngn effekt.

 

Med övertäckt instrument panel fungerar det hela ända tills solen värmt upp instrumentet i 10 minuter.

 

Om ngn har en lösning på vår displayen står att finna mottages tacksamt tips.

 

Annars har det varit en super båt sommar. 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev nickenl72:

Tyvärr så kvarstår problemet och så här långt har jag testat med ett par billiga polaris glas men inte fått ngn effekt.

Det innebär att det med stor säkerhet är de underliggande elektriskt styrbara LC-elementen och inte det polariserande skicktet ovan dessa som förlorar sin polariserande funktion med varme. Därmed skulle det även kunna vara någon annan komponenter än själva displayen som inte tål värme och t.ex. sänker matningsspänningen till displayen. Jämf. t.ex. med när batteriet börjar bli dåligt i den  digitala utomhustermometern. Det kan ev. gå att konstarera var felet sitter med värme och kylspray, men om det som fallerar inte är en standardkomponent så kan man ändå inte lösa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev guestsson:

Det innebär att det med stor säkerhet är de underliggande elektriskt styrbara LC-elementen och inte det polariserande skicktet ovan dessa som förlorar sin polariserande funktion med varme. Därmed skulle det även kunna vara någon annan komponenter än själva displayen som inte tål värme och t.ex. sänker matningsspänningen till displayen. Jämf. t.ex. med när batteriet börjar bli dåligt i den  digitala utomhustermometern. Det kan ev. gå att konstarera var felet sitter med värme och kylspray, men om det som fallerar inte är en standardkomponent så kan man ändå inte lösa problemet.

Hej,

 

Troligen är det så att kristallerna tappar i detta fal. Irriterande vilket fall och tydligen inte möjligt att köpa den som reservdel.

 

Får nog försöka leva med det ngt år till då jag inte är intresserad av att punga 6 000 på ett komplett nytt kombiinstrument.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...