Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst

Installera sugtömning

Rekommendera Poster

Gäst

Ja jag vet att jag borde ha gjort det för flera år sedan men det har inte blivit av, seglar ju också mycket i danskt vatten här nere i Öresund, men nu ska det bli av med att installera sugtömning. 
Båte toa och septitank är under vattennivån. Jag hittade denna förklaring till hur man ska göra men jag har ingen luftslang innan septitanken och inte heller hävertbrytare. 

Vad gör luftslangen för nytta och kommer det inte ut en massa lukt därifrån?

Hävertbrytaren kan jag förstå, för att inte vattnet ska rinna bakåt, men borde jag inte ha en sådan redan idag? 

Annars ser det ut som att det enda jag behöver är att gör en genomföring för suget. 

Men jag tänker passa på att byta ut alla slangar när jag ändå håller på. Det har börjat läcka lite doft. 

Något annat som jag bör tänka på när jag ändå är där och joxar? 

175FBDE8-5470-4C11-9B8B-D148BBD7B136.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på om det inte är bättre att löda ihop ett system i koppar och bara ha korta delar med slang vid vissa anslutningar och för att systemet ska kunna röra sig lite. 

Det blir evigt lukttätt förutom där du har slang.

 

Skippa ventilen vid T-röret och hävertbrytaren, så gjorde vi och det funkar.

Ventilen kanske behövs för att skydda din pump mot undertryck.

Ingen vill väl få sprut av bajs ut genom hävertbrytaren när dess ventil är otät och med stängd ventil vid genomföringen lär inget vatten rinna in bakvägen.

 

Grov (25 mm) och kort avluftning sägs ge mindre dålig lukt på innehållet i tanken.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftning måste du ju ha.

Var skall annars luften ta vägen när du spolar in något från toan in i tanken, eller hur skall du få in luft när du tömmer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
27 minuter sedan skrev Peter_K:

Luftning måste du ju ha.

Var skall annars luften ta vägen när du spolar in något från toan in i tanken, eller hur skall du få in luft när du tömmer..?

Får kolla efter den igen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Skippa ventilen vid T-röret och hävertbrytaren, så gjorde vi och det funkar.

Ventilen kanske behövs för att skydda din pump mot undertryck.

Ventilen är också väldigt bra att ha den dag pumpen behöver plockas isär och tanken är full. Åtminstone om den sitter i samma nivå som tanken, vilket den troligen gör om ingen hävertbrytare finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev speljakt:

Ventilen är också väldigt bra att ha den dag pumpen behöver plockas isär och tanken är full. Åtminstone om den sitter i samma nivå som tanken, vilket den troligen gör om ingen hävertbrytare finns.

Samtidigt måste det vara enormt långt till närmaste sugtömningsanläggning...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver bara ta sig till några av våra grannländer för att det ska bli fallet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tänkt bygga om vår tank i sommar på ett liknande sätt. Men ngn hävertbrytande funktion tänker jag inte peta in. Däremot säkerställa att luftningen får en bättre slang med grövre diameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hävertbrytare är nog bra.

Vet bara att jag haft läck vid pumpanslutningen, i princip som en öppen luftventil. Och det luktade inget vidare.

Så vart kopplar man då ventilen?

Ut genom skrovet kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Fjelie:

Jag har också tänkt bygga om vår tank i sommar på ett liknande sätt. Men ngn hävertbrytande funktion tänker jag inte peta in. Däremot säkerställa att luftningen får en bättre slang med grövre diameter.

samma här och förstår nu att jag får byta luftslangen också .'

undrar dock vad minsta storlek är då för jag vill inte ha lukt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Hybro:

Hävertbrytare är nog bra.

Vet bara att jag haft läck vid pumpanslutningen, i princip som en öppen luftventil. Och det luktade inget vidare.

Så vart kopplar man då ventilen?

Ut genom skrovet kanske?

Sätt en T-koppling på avluftningsslangen från tanken o koppla hävertbrytaren dit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar gör det oavsett diameter på slang.

Det är ju en jäsningdprocess som alstrar gaser.

 

Det finns typ kolkanister att sätta på luftslangen, som absorberar illaluktande gaser.

 

Rekommenterat är att använda minst 19 mm innerdiameter på luftslang, gör att det inte ska bli för stort undertryck o septiktanken när man sugtömmer.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Luktar gör det oavsett diameter på slang.

Det är ju en jäsningdprocess som alstrar gaser.

Med grov och kort slang så får tanken syre och då luktar det inte lika illa.

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Det finns typ kolkanister att sätta på luftslangen, som absorberar illaluktande gaser.

Har inte riktigt förstått hur det ska funka i verkligheten. Vi överfyller någon gång per säsong och kolfilter med bajs borde funka dåligt...

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Rekommenterat är att använda minst 19 mm innerdiameter på luftslang, gör att det inte ska bli för stort undertryck o septiktanken när man sugtömmer.


Vi har en 3 m lång 10 mm slang och det funkar bra med en 40 l rostfri tank vad gäller undertryck vid tömning, men luktar skit. Det är ju rimligt eftersom det är just skit...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem med båtbranchen är att mycket görs "som det alltid har gjorts".

 

Hur många septictankavluftningar är det som avslutas med en tankavluftning - med galler på insidan - och som monteras strax under relingen. Dessa utstickande avluftningar är perfekta för att fånga t.ex. skot som råkar hänga ner på fribordet. Dessutom blir de igensatta av gojs från tanken om man råkar överfylla. Luftutsläppet strax under relingen o ofta rätt nära sittbrunn garanterar att det kommer en doftstöt när någon pumpar in kiss/bajs/vatten i tanken.

 

Jag har min avluftning monterad nere i snobblinjen en bit ovanför vattenlinjen (den ligger garanterat ovanför vattenytan så ingen risk för vatteninträngning vid stillaliggande). Det är ytterst sällan det kommer någon doftstöt till sittbrunnen vid toaanvändning. Minns inte diameter på avluftningsslangen men den är rätt nymonterad o anpassad för toasug så dimension är enligt "modern standard". Genomföringen är en "vanlig rak genomföring med kullrig utsida" så ingen risk att den blir igenproppad. Dessutom en kulventil på insidan så om det blir stopp i slangarna så går det att stänga avluftningen o pressa ut ev stopp med toapumpen. Avluftningsslangen är rätt kort, gissar på drygt en meter (högt monterad tank i stuvfacket).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Lintott:

Ett problem med båtbranchen är att mycket görs "som det alltid har gjorts".

Ett annat och kanske ännu större problem är alla myter och tro som existerar.

Ta det här med avluftning. All vetenskap säger att det inte blir någon lukt om det finns tillräckligt med syre.

Ett studiebesök på ett kommunalt reningsverk kanske skulle vara på plats? Där pumpas allt avloppsvatten upp i jättelika bassänger. Inte luktar det got vid kanten men några meter bort känns ingen lukt. Då pratar vi flera hundra kvadratmeter öppna bassänger. Därefter separeras en del och går in i en täckt bassäng med en bakteriekultur och där jäser det. Detta ger metangas (som luktar) men det använder man till att elda i sina pannor.

--

Hävertbrytaren är onödig. Pumpen används sällan och självklart håller man överbordventilen normalt stängd.

Ventiler är aldrig fel. Titta på alla stora enläggningar, där har man ett nästan överdrivet antal ventiler för att kunna isolera ett ev problem och åtgärda det.

Men varför suga ur tanken i botten? En modern, riktig avloppstank i polyeten har väl alla anslutningar på ovan sidan?

 

Sen det här med kopparrör. Varför håller man på med något så dumt som slangar? Kopparrör kommer aldrig att lukta och bevhöer aldrig bytas. Man kan löda eller använda klämkopplingar, oftast enklast med en kombination. Dessutom oftast billigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som talar emot kopparrör är priset, att det finns risk för galvanisk korrossion i tanken (om man inte har plasttank), att båtar rör på sig men inte kopparrör, att de är raka och oflexibla, att du får fler skarvar jämfört med en heldragen slang och att koppar vibrationshärdar och blir sprött (båtar vibrerar när de går för motor). 

I övrigt finns en del positivt med kopparrör i toainstallationer 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Det som talar emot kopparrör är priset, att det finns risk för galvanisk korrossion i tanken (om man inte har plasttank), att båtar rör på sig men inte kopparrör, att de är raka och oflexibla, att du får fler skarvar jämfört med en heldragen slang och att koppar vibrationshärdar och blir sprött (båtar vibrerar när de går för motor). 

I övrigt finns en del positivt med kopparrör i toainstallationer 👍

Fast sådär hemskt är det inte med koppar...

 

Priset på kopparrör är ungefär detsamma som priset för bra toaslang.

35 mm kopparrör (32 mm inv.) kostar 180:- kr/m och 42 mm (39 mm inv.) kostar 240:- kr/m.

Dessutom har koppar ett skrotvärde som vida äverstiger värdet på en använd toaslang. 😁

 

Koppar och rostfritt går troligen bra ihop även om jag inte känner till den galvaniska spänningsserien för metaller i en blandning av urin, fekalier och sjövatten...

Sätter man en bit toaslang mellan tanken och röret är ev. problem med galvanisk korrosion ur världen.

 

Mycket riktigt måste man skarva med slang på lämpliga ställen för att få lite flexibilitet. Sedan vet jag inte om man ska påstå att toaslang är särskilt flexibel.

 

Rör är raka, men det finns rördelar som har andra former, rätt listigt...

En stor fördel är att rör är klena jämfört med toaslangar, bara 1,5 mm godstjocklek.

Rör 42 mm, toaslang 50 mm.

 

Lödda eller pressade skarvar bör inte räknas som skarvar med avseende på läckagerisk.

 

Deformatioshärdning är knappast ett problem. Det är ju inte så att koppar blir som glas och det är inte vibrationer som gör koppar hårt. Det är om vibrationerna leder rill att kopparn böjs (väldigt lite) som gör att kopparn hårdnar riktigt mycket och fort.

Vårt 40 år gamla kopparrör till gasolen är inte hårt ännu.

 

Som vanligt väljer man det man själv tycker är bäst för den egna tillämpningen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priskontroll idag: Koppar 35mm=177kr/m, toaslang 38mm=267kr/m och en bra slang 435kr/m.

Ska man jämföra så är det den dyrare slangen man ska göra det med. Hur länge håller den och hur kul är det?

Skarven mellan toalett och kopparrör brukar innebära 10cm slang. Samma med rostfria tankar om man inte löder dit en mässingsmuff vilket går alldeles utmärkt.

Polyetentankarna brukar ha gängor där man kan sätta en klämringskoppling.

Vibrationshärdning av kopparrör är ett problem för tex dåligt klammade 8mm gasolrör eller bränslerör. Men inte för lite grövre rör som tex de kylvattenrör som sitter på motorn.

Någon flexibilitet behövs inte, tvärtom.

 

Dessutom är det ganska enkelt. Kapa till kopparrör och sätt ihop med krökar. Markera med blyertspenna och fixera ev med tejp.Sen plockar man hut hela paket så att man vet att man kan få dit det igen.

Ta hem och löd eller anlita någon som kan, tar inte en halvtimma.

Sen är det bara att slipa, polera och lacka! (detta steg kan man hoppa över...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ännu enklare med slang. 

Några slangklämmor, sedan klart!

Inga skarvar alls annat än mot toa och tank, blir minst dubbelt så många med kopparrör. 

 

Till priset för ditt raka kopparrör tillkommer böjar, muffar, lod, slangstump och åtta slangklämmor (minst) mm.

Till slangen tillkommer fyra slangklämmor. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Några slangklämmor, sedan klart!

Eller hur?

Visst är det enkelt med den superflexibla slangen?

Och eftersom man får byta med några års mellanrum så blir man ju en fena på att just byta.

Och vem fan sätter dubbla slangklämmor på en toaslang?

Totalkostnaden brukar vara jämförbar men även om det blir lite dyrare med koppar så behöver man aldrig göra om det och det kommer aldrig att lukta.

 

Tips: De slangstumpar man behöver får man enkelt tag på eftersom alla som byter slang verkar få en meter över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Och vem fan sätter dubbla slangklämmor på en toaslang?

 

Jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Hybro:

 

Jag.

Jag också. 

Men oavsett så är det en slang från toa till tank, och en slang från tank till tömning. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Men oavsett så är det en slang från toa till tank, och en slang från tank till tömning. 

Nej det handlar bara om den slangen som det kan stå skitvatten i. Är sugtömningen riktigt gjord så sitter den på tankens ovansida.

Har man lågt placerad tank så finns inga slangar där det kan stå skit och då kan man ha slang.

Men ur kvalitetssynpunkt är alltid kopparrör bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-17 vid 19:11 skrev Silverfox59:

Men jag tänker passa på att byta ut alla slangar när jag ändå håller på. Det har börjat läcka lite doft.

Om det är en rostfri tank:

Inspektera svetsfogarna, det är inte ovanligt att de rostat. Fyll också tanken med vatten och linda in den med dasspapper för se att det inte finns något läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en septitank helt i koppar? Polerad och fin gör den toabesöket "lyxigt". Kanske kustbevakningen tror att det är en hembränningsapparat.  

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
12 minuter sedan skrev bhemac:

Om det är en rostfri tank:

Inspektera svetsfogarna, det är inte ovanligt att de rostat. Fyll också tanken med vatten och linda in den med dasspapper för se att det inte finns något läckage.

Seriöst?? Shit, det ger jag mig inte in på. 

Vi ligger ovanpå den i förpiken och ibland drar det förbi en aningens odör. Jag tänker mig att det är början på mera och att det är dags att byta slangar och kopplingar. Börjar med det innan jag gör en djupdykning i tanken om det inte försvinner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

59 minuter sedan skrev bhemac:

Nej det handlar bara om den slangen som det kan stå skitvatten i. Är sugtömningen riktigt gjord så sitter den på tankens ovansida.

Har man lågt placerad tank så finns inga slangar där det kan stå skit och då kan man ha slang.

Men ur kvalitetssynpunkt är alltid kopparrör bättre.

Ja du... alla blir saliga på sin tro 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Ja du... alla blir saliga på sin tro 😇

Vist är det bra, då blir alla också nöjda.

 

Delarna är inte så väldigt dyra, 50 till 100:- kr/st.

Hjälp att löda ihop grejorna är kanske det dyraste om man inte har någon bra kontakt.

 

Nu har ju vi ett blandsystem (slang och koppar) så jag kan se fördelar med båda varianterna och använder det som är bäst där rör/slang går fram.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Seriöst?? Shit, det ger jag mig inte in på. 

 

Seriöst ja. Varvet byter ett antal rostfria tankar varje år så passa på och kolla när det går.

 

2 timmar sedan skrev segelbagaren:

Kanske en septitank helt i koppar? Polerad och fin gör den toabesöket "lyxigt". Kanske kustbevakningen tror att det är en hembränningsapparat.

Visst skulle det funka, förr hade man ju ofta bränsletankar i koppar men då fanns det ju gott om kopparplåtslagare. 

Men det bästa materialet för skittankar vi har idag är polyeten.

1 timme sedan skrev Mackey:

Nu har ju vi ett blandsystem (slang och koppar) så jag kan se fördelar med båda varianterna och använder det som är bäst där rör/slang går fram.

Låter vettigt och hållbart. Man skulle säkert kunna jobba med limmade avloppsrör också. Men koppar är enkelt och vi vet att det kommer att hålla mer eller mindre i evigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu har jag varit nere i båten och lyft på dynerna och kollat runt bland tank och slangar. 


Jo men visst är det så Peter_K att jag hittade en luftslang ut också. Så klart.  😊

Men det här med toapumpen, är den ett minne blott nu eller ska den finnas med i utslangen på en T-koppling? Det känns som att allt blir lättare om jag inte kopplar in den. Allt är frid-å-fröjd så länge jag kommer till en hamn som har sug.  Jag som bor i Öresundsområdet, har de sug i danska hamnar? 

 

Odören som jag talade om kommer inte från septitanken. Den är hel och ren. Men under toapumpen låg en liten brun pöl på ett par matskedar och troligtvis är det ett läckage på kopplingen mellan septitanken och motorn. Sitter två slangklämmor där. 

1E511F28-650A-4724-97DF-E45B1DFE54A1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...