Jump to content
Thursday 22 August 2019

Recommended Posts

 

En skicklig båtbyggare i USA.

 

Materialet i bastrumman har inte så stor betydelse, jag har basat i spirorör som föreslagits tidigare med bra resultat.

Problemet är att man måste ha upp värmen ordentligt, och hinna få dit biten innan den hunnit kallna.

Med metoden i filmen har han värme på under hela operationen, alltså ingen avsvalning undrt tiden man stökar med att klampa fast biten i den form man önskar att den ska ha..

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jo, den videon har jag sett tidigare. Smart metod.

 

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan även basa mindre delar genom att hälla på linolja och värma med varmluftspistol. Lite spännande...

Egentligen kan man basa i vilken låda som helst - bara man har tillräckligt med värme. Vi hade ett ventilationsrör av eternit men fick aldrig upp tillräckligt med värme men samma "generator" gick bra med en bastrumma av trä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan vi fällde och sågade upp lite trän på sommarstugans tomt så finns det gott om äkta vältorkat granvirke att bygga en låda av. För att öka effekten på de delar av listerna som skall böjas kan lådan göras relativt kort. Det är egentligen bara de första 2,5 metrarna av listerna som behöver böjas lite mer radikalt. Akteröver är böjningen liten så där funkar det utan basning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hälsade på hos Faderullan i dag och fick titta på båtbygget.

 

Jag tycker verkligen om den båten. Önskar mig en likadan.

Skrovformen ser ut att vara både sjöduglig och ovanligt lättrodd och hantverket är mycket snyggt!

Bra gjort!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ute i dagsljus för första gången! Baxade över den från vaggan den stått i under byggtiden till den lilla handtrailern. Vikten är i alla fall något helt annat än den florstunna förlagan. Båten åker snart in i garaget igen. Måste utrymma för att fixa lite med bilen.

dagsljus.JPG.831aa2c45355a015d3dc5437c7e5f995.JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dags att basa trälister.

Baslådan är ihopspikad av lite granbrädor, överraskande tät trots att det bara är sågat råvirke. Det ryktas att ånggeneratorn har tjänat som en del av en hembrygdsanläggning.

En timme skall det få ånga på...

basning.JPG.51300f43320b94613bacd8010468ad0f.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och betvingat!

Biltema i Vasa har lite glest i lådan för små tvingar just nu...

betvingat.JPG.ccd3067879c9928718e9711b90beb968.JPG

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Listerna fick sitta i spänn några dagar och nu besiktigades resultatet. Man kan säga att det lyckades till 50 %. De klenare listerna som skall sitta på insidan lyckades fint. De grövre som sitter på utsidan blev sådär. Jag tog vad som fanns hemma på lager, resultatet blev att virket sprack, lite för kvistigt och inte kärnvirke.

 

I efterklokhetens universitet är vi alla professorer...

 

När nu listerna skall sitta där i åratal och jobbet att göra om och göra rätt bara tar ett par timmar i anspråk så kan man lika gärna göra om jobbet. Det måste vara lite filosofi och tidsperspektiv ibland.

Var till brädgården och plockade, lyfte undan och ställde rentav till med lite oreda i  listhyllan innan jag hittade vad jag skulle ha. Hittade lister som var ur kärnan och så kvistfria som möjligt.

Nu blir det nya tag...

 

PS; En av Biltema-skruvtvingarna klarade inte jobbet, den gick av. Var in och reklamerade i dag, fick en ny utan protester. 2,60€ hade den kostat och kanske kunde man låtit bli att reklamera för en sån obetydlig summa men rätt skall vara rätt :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas det går bra den här gången!

 

Om det ine lyckas nästa gång heller så brukar knepet vara att klyva fram två sudbandsämnen ur en nyhuggen "niegling" (som jag tror heter nigling i din by) det vill säga en senvuxen underväxt smågran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa gång, ett lite större projekt:

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej du Bhemac, jag får lov att hålla mig till vad som ryms i verkstan hemma på gården. Och jag har inte tillgång till så där mycket personal. Fast en himla fin båt blev det. Två sådana skulle man ha! (Man behöver inte hålla igen när man drömmer)

 

Det här blev ett lagom stort projekt när det blev en halvtimme över medan baslådan ångade på: Ett par bockar som är justerbara och går att fälla ihop så de är platta. Lite restvirke, M10 gängstång, lite skruvar, en kedja och en stunds pyssel...

bockar.thumb.JPG.2a14d30b6e469fe0b9cd4b1e0439548d.JPG

 

Basning nummer två lyckades bättre, nu är listerna basade och den ena är fastlimmad med epoxi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Faderullan:

Nej du Bhemac, jag får lov att hålla mig till vad som ryms i verkstan hemma på gården.

Du vet att man måste vara förberedd ifall lottovinsten trillar in ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Åter har det varit en liten paus i båtbyggeriet. Nu har insidan fått två lager topcoat. Inte utan att man blev lite sugen på choklad när man målade 🙂

Nyss fick relingslisterna ett lager gerbymahogny*, i Sverige heter det visst roslagsmahogny, lika delar tjära, linolja och terpentin. Drar kanske på ett varv till av den. Medan det drar i sig skall jag tillverka lite durkar och säten. De skall tjäras. Skönt att småningom slippa doften av dunstande styren...

gerbymahogny.thumb.JPG.a5a28137fdef00c8ba00704cc09db845.JPG

 

* Avd. för värdelöst vetande: Gerby är en stadsdel av Vasa som är unik på så sätt att den är en förort till både Vasa och Västervik. Gerby är bland annat känd för sin Gerbysik, på andra orter kallad mört.

Edited by Faderullan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är den äntligen sjösatt och provkörd!

 

I går klockan 15:30 lokal tid rullade Nöulon! av trailern och ner i hamnbassängen vid Oravais båthamn. Frun log, måsarna skrek och jag gled andäktigt iväg den dryga sjömilen till sommarstugan. Hejvilt fort gick det    

 

                                                                            -inte.klar1.jpg.da9032b7b6bd8c9decc3692bc2446d0d.jpg

                                                                                    

Efter lite justeringar på motorhöjd och riggvinkel blev toppfarten 3.8 knop vid 36A strömförbrukning. Med tanke på båtens längd är det i princip skrovhastigheten och det vore antagligen slöseri med ström att försöka ta sig över 4 knop.

hemma1.thumb.jpg.fb30e641f11234c65ddae4064c9c96bd.jpg

 

Känner mig nöjd och glad över att det här projektet är klart. Känslan när man gjort något från början till slut och får det att fungera går inte att köpa....

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Faderullan:

Frun log, måsarna skrek

Tur det, kunde varit tvärtom ;)

Grattis till ett väl genomfört projekt och en tjusig båt!

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter dryga två decennier börjar frun vara så pass van vid mina äventyr att hon numera skriker mer sällan än måsarna 😀

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu, efter ett antal timmar i nya båten kan man börja summera hur den fungerat under sommaren. När båten blev klar hade jag ett par veckor kvar av semestern. Den sjösattes vid sommarstugan. Det har blivit flera utflykter i närområdet. Det finns inget trevligare än att ta den här båten på en sväng i solnedgången en stilla kväll. Att tyst glida omkring mellan öarna och grynnorna får en att glömma stickorna i fingrarna från altanbygget, axlarna sjunker och man hinner se sig omkring. Elmotorns långsammare hastighetslägen är som gjorda för att smyga omkring mellan stenar och grynnor i den grunda skärgården närmast sommarstugan. Det enda ljud som hörs är ett lätt hummande från motorn men det mest dominerande är klucket mot skrovet och måsjävlarna.

 

Utflykt i solnedgången

 

En dryg timmes utfärd laddar ur batteriet så lite att om nästa dag är solig så har man 100% laddning nästa eftermiddag.

I dag passerade jag stugan på väg hem från ett jobb. Kunde inte stå emot att svänga in där och ta en kvällstur med båten. Det blev 4,5 nm med ett strandhugg för att kolla blåbärsbeståndet på en ö. Väl tillbaka visade batterimätaren att det fanns 74 % kvar i batteriet. Det borde vara gott och väl fulladdat till veckoslutet.

 

strandhugg.jpg.5c5fa775126642aee9c9294de67eab61.jpg

Under årens lopp har jag byggt och fixat med en massa olika grejer men den här båten är det första jag byggt själv som inte behövt modifieras eller ens justeras det minsta. Nåväl, kanske ändå något. Jag bytte faktiskt ut fyra vanliga muttrar till kupolmuttrar på de aktre beslagen, men det får man nog sätta upp på estetik-kontot...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy