Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
heimlaga

Hur bygger jag invändiga förstärkningar i glasfiberbåt?

Rekommendera Poster

Hej

Jag är ny medlem här. Finlandssvensk. Bor i Österbotten.

 

Genom en serie affärer och bytesaffärer blev jag ägare till en "tvåstammad" motorbåt det vill säga vad ni i Sverige kallar för en snipa. Den är 23 fot lång och helt öppen. Motorn, en Volvo Penta MB 10 såldes vidare som ett steg i kedjan av affärer. Jag har en Bukh DV10 årsmodell 1985 som jag tänker montera in i stället. Bukhen har stått här hemma i lidret i 15 år i väntan på en lämplig båt och torde vara i gott skick.

Önskemålet är en extremt sjövärdig båt som är lättskött och oöm och extremt bränslesnål och som kan transportera byggnadsmaterial till sommarstugebyggen i skärgården eller ta familj och/eller vänner på utflykt.

 

Båten är byggd 1980-1981 av en fiskare som använde sin gamla halvruttna träbåt som form. Han klistrade aluminiumpapper utanpå det gamla skrovet och vaxade och laminerade ett nytt skrov utanpå det gamla. Sedan tog han bort den gamla träbåten och sålde den billigt som nöjesbåt och behöll plastbåten.

Träbåten var byggd på ögonmått av Karl Backman i Panike omkring 1955 eller -57. En typisk fiskebåt för den tiden och den byn.

Eftersom fiskaren var van vid träbåtar och byggde båten åt sig själv blev det en del ovanliga lösningar i den nya plastbåten.

 

Båten har stått på land i nästan 15 år eftersom allt trävirket är ruttet. Motorbädden och motorroten (spantet vid motorn) är av trä som är inplastat. Sudbanden (relingarna) är av trä och inplastade. Stamkrafterna är av trä och inplastade. Storbeton (tvärbjälken mitt i båten) är av trä och inplastad. Under farveden (durkarna) av plast finns en rutten skiva av något slag som knappt håller att gå försiktigt på.  Bakom tvärskotten vid bänkarna är också någon rutten skiva.

Själva bänkarna är av trä.

 

Jag är snickare och timmerman till yrket och har ett fullt utrustat snickeri och har tidigare bytt bord och köl och rötter och vränger (spant) i träbåtar så träarbetet är inget problem. Det är plastarbetet som jag inte behärskar.

Därför funderar jag på att helt enkelt kapa bort farveden (durken) av plast och ersätta med traditionell farved av trä som i en träbåt. Laminatet i bottnen är 20 mm tjockt så det håller förmodligen utan stöd av en klen farved av plast.

 

Hur byter man det ruttna inplastade träet på ett bra sätt?

 

Hur undviker man att det ruttnar igen?

 

Kan man använda något annat icke-organiskt material i stället för trä att plasta in? Divinycell?

 

plastbåt1.JPG

plastbåt2.JPG

plastbåt3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kombinationen trä och plast är sällan bra ihop. Plastade träbåtar är oftast ett problem. 

Satsa på att ta bort all plast - eller allt trä - om du vill ha en väl fungerande båt framöver. Kan t ex träet ersättas med divinylcell eller annat skummaterial? Eller kan båten fungera som träbåt igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen träbåt inne i plasten. Träbåten fungerade bara som form vid bygget.

Det är bara vissa förstärkningar som är av inplastat trä.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä håller ju rätt så länge om det är fullständigt inplastat så ingen fukt kommer åt. Fast jag brukar säga att han som påstår att han gjort någonting som är vattentätt står och ljuger :-)

Jag skulle använda divinycell till allt utom motorbädden. I motorbädden behöver du något som går att skruva fast saker i så där är det nog väl torkat trä som gäller med ett par rostfria flatjärn* mellan träet och och glasfibern upptill så du får något att gänga i för motorn.

 

Brukar den där båten ligga i Panike-hamnen förr i tiden,? Tycker att jag har sett någonting liknande där?

 

* Svenskar brukar ställa sig frågande till termen flatjärn, de tror tydligen att det är en stark drink för flator eller dylikt. De föredrar termen plattjärn tydligen. Men nu är vi i Österbotten :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte vad jag vet...... den kom till fastlandet i början på 90-talet och före det låg den såvitt jag vt oftast i en privat hamn i Söderudden och ibland vid Klobbskat.

Kan du ha sett den vid Klobbskat?

 

Jaha...... då siktar jag på divinycell.

I princip borde man ju kunna bygga motorbädden också av divinycell mem man först laminerar ett par varv och så lägger dit flatjärnet och sedan laminerar vidare. Då sitter ju flatjärnet fast inne i laminatet.

Finns det divinycell i skivor utan rutmönster?

 

Hur gör man för att laminera kring såna här former?

Jag har bara laminerat ett par smärre reparationer och det var fruktansvärt svårt nästan omöjligt att få mattan att ligga på plats viken över ett hörn. Det gällde både i innerhörn och ytterhörn.

Skall man bygga upp någon sorts rundning i innerhörnen före man laminerar?

Finns det någon sorts matta som är lättare att forma än den jag använde?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Divinycell finns nog utan rutor också. En del båtbyggare säljer kanske vad du behöver, Rönnqvist, Paro te.x. Det spar en aning på nerverna att runda av hörn och kanter. Divinycell är ju lätt att forma till. Innerhörn går att runda av med glasfiberspackel, billigast kilopris på Motonet senast jag kollade :-) Spackle

Är det mycket vinklar och vrår så går det lättare med 300 gr/m2 matta. Du får ju lägga fler varv för samma styrka men den böjer sig lättare än 450 gr/m2. Hartmans har på rulle, polyester har de också rätt billigt 3,60€/kg mot Biltemas 8;90...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Jag köpte harts och matta på Fantoy till de reparationerna som jag gjorde tidigare och det blev onödigt dyrt.

 

Det skall altså vara 300 grams matta i somliga innerhörn. Jag har en känsla av att jag borde få en chans att vara med då någon som kan laminera laminerar. Då skulle det säkert gå lättare för mig efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har läge nu i helgen får du komma och praktisera på mitt roddbåtsprojekt. Håller på att plasta fast säten och förstärkningar så jag hittar nog på något att göra för dig med :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter väldigt intressant och jag skulle vara väldigt tacksam för litet praktikmöjligheter...... fast jag vet inte om jag hinner den här helgen.

 

Tre traktorlass skårved ligger färdigt vinschat i skogen och väntar på att bli lastat och utkört. Föret håller på att ta slut. Vägen är byggd med granris och snö. Om ryggen tillåter måste jag försöka få ut veden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...