Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MinorOffshore

Skiljerelä för två batterier då bogpropeler/ankarspel används

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag sitter ännu och funderar inför sommaren hur jag skall bygga om min båts elsystem. Som vissa andra här på forum så gillar jag inte att släpa med onödiga batterier(= vikt) i en planande båt så därför blev jag genast intresserad av rådet som jag fick av VP;

 

"Elsystemet:

Volvo Pentas installationskrav är att inget får tillkopplas till startbatteriet som försörjer motorn och EVC systemet.  En ev länspump är inte så allvarligt men stora förbrukare är direkt olämpliga och kan orsak både driftstörningar och skador på EVC systemet.

Orsaken är att motorstyrenhet och EVC systemet kommunicerar på CAN vilket är ett databus system och det är känsligt för spänningsförändringar.  En induktiv last som en elmotor i ankarspel eller synnerhet bogpropeller sänker vid drift spänningen med flera Volt och när lasten släpps av så skjuter den tillbaka en strömspik på uppemot 50-70 volt vilket går rakt in i EVC systemet och förstör bla CAN chipen då dessa inte är byggda för den typen av påfrestning.  (CAN standarden kräver stabil spänning och elektroniktillverkarna av chip har konstruerat därefter)

 

Därav vill jag rekommendera att ni använder en separat batterigrupp till endast motorn, inget annat inkopplat på denna grupp #1.  Detta batteris viktigaste egenskap är hög startström och kravet är minst 750 CCA startström (Cold Cranking Amps)  75Ah batterikapacitet.    Det skall såldes vara konstruerat som rent startbatteri för kunna ge hög momentan ström och behöver inte ha några som helst urladdningsegenskaper.

 

Batterigrupp # 2 bör vara för stora laster såsom ankarspel och bogpropeller samt annan ström som är väldigt o-ren med permanentmagnetmotorer som belastar och ger störning, ex vindrutetorkare, spolpumpar, kylskåp, etc etc.

Batterigrupp # 3 bör vara för övrig känslig elektronik såsom kartplotter, radar, kommunikationsutrustning o dyl.

 

När ni ligger förtöjda så kan batterigrupp 2+3 sammankopplas och förbrukas för det ni använder ström till såsom ex dieselvärmare, belysning, radio-TV, kylskåp osv.

Vår rekommendation är att generatorns sensekabel placeras på förbrukningsbatteriet och inte som ofta sker på laddfördelaren.  Detta då man får med spänningsfall i kablaget då och det är särskilt viktigt i de båtar man har batterierna i fören.

Generatorn laddar endast vid behov och strömstyrkan den producerar och skickar ut anpassas beroende på hur låg spänningen är i mottagande batteriet, vid låg batterispänning har batteri hög mottagningskapacitet och generatorn laddar med hög ström uppemot 115 A.  Vid hög batteispänning sjunker batteriets mottagnigsförmåga och därmed även levererad ström från generatorn.  Detta styrs av generatorns laddsensor."

 

Nu har jag inte tänkt koppla om alla förbrukare så att de delar sig på två olika förbrukningsbatterier, men om jag skulle ha bog och ankarspelbatteriet skillt när någondera/båda av dessa används och sedan skulle batterierna kopplas ihop i hamn. Hur kopplar jag dessa bäst automatiskt ihop ? Sterling har ett belastningskännande relä som isolerar (släpper igenom endast 6 ampere) ena batteriet från det andra såfort reläet känner hög belastning, alltså när ankarspelet/bogpropellern används. https://sterling-power.com/collections/relays/products/pro-con-vsr-voltage-sensitive-relay-12-24-auto-select-plus-fine-adjust

Finns det andra liknande produkter för att bygga det system som VP föreslår så att systemet skulle fungera automatiskt ?

Senaste sommar använde vi ankarspelet en gång och bogpropellern under 10 ggr så det känns lite onödigt att släpa på 95 Ah/32 kg som annars inte gör nån nytta.

Nuvarande laddningen av 3 batteribankar sköts genom en Mastervolt 1-3 diod med sensekabel för att kompensera 0,6 volts spänningsfall. 

Ett framtida alternativ är att laddningen sköts av en Sterling Alt C som bara har två utgångar, ett för det skillda startbatteriet och ett för övrigt. Skulle ovannämda belastningskännande relä också fungera så att förbrukningsbatteriet skulle ladda även bog/ankkar batteriet ? Om man ställer in voltvärdet så lågt att batterierna hela tiden skulle vara kopplade förutom då bog/ankarbatteriet har en stor ström kopplad, alltså bogpropellern eller ankarspelet används ?

 

Tack igen i förväg för era tankar och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

är det helt hopplöst att fösöka koppla som Volvo Penta föreslog ? Hur kan jag förvärkliga iden ?

 

Tack igen i förväg för era tankar och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, det låter bra men lite väl överambitiöst, tex att koppla vindrutetorkaren på bog/ankarspelsbatteriet. 99% av alla båtar klarar att ha den på husbatteriet.

Att ha separata batterier till star, hus och bog/ankarspel är vettigt. Vare sig start eller bog/ankarspel tar speciellt mycket energi, en start tar högst några Ah. Därför kan man ofta gå ner i storlek och i nöd ta hjälp av husbatteriet.

Satsar du på Sterling ProAltC så får du bästa och snabbaste laddning av husbatterierna som ju är de som behöver mest ström.

Start och bog/ankarspel kopplas ihop med en ganska tunn kabel, 4-6mm2.  När tex bogen körs så handlar det om riktigt stora strömmar så späningfallet blir så stort att det blir inga stora strömmar i "utjämningskabeln". Alternativet är ett relä som bryter strömmen i utjämningskabeln, den laddning man förlorar kan man vara utan.

Ett mera elegant system är att ha en DC/DC-omvandlare som laddar bog/ankarspelsbatteriet med tex max 10A.

Själv har jag bara bara ett ankarspel. Dess batteri laddas med en 20W solpanel men jag har även en DC/DC-omvandlare som jag dock aldrig behövt använda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för grundligt svar ! 

Jag håller med om att det är helt för överambitiöst och vill inte koppla om halva båten...

Det jag däremot tycker om i VP:s förslag är att koppla ihop husbatteriet med bog/ankarspelsbatteriet i hamn och vid laddning, men så att batterierna separeras när bog eller /och ankarspel används för att inte orsaka strömspikar ? på husbatteriet som skulle störa t.ex. navigations elektroniken.

Då skulle ju husbatteriets kapacitet i mitt fall dubblas (2 x 95 Ah) och jag skulle inte släpa omkring på ett bog/ankarspelsbatteri för under 10 ggr. användning per sommar.

Så det är bara att koppla ihop husbatteriet med bog/ankarspel batteriet  med en ganska tunn kabel, 4-6mm2, och den hindrar strömspikar, men annars går laddning och förbrukning på båda batterierna om laddningen är kopplad till husbatteriet ? Eller blir kabeln för klen för att generatorns kapacitet 115 Ah (via Sterlingen ?) skall effektivt kunna även komma effektivt till bog/ankarspelsbatteriet ?

Sterlingens andra utgång går ju till det skillda startbatteriet.

Eller skall laddningen av batterierna ske skillt men att de skulle kunna utnyttjas som en gemensam bank i t.ex. hamn ?

 

Tack igen i förväg för tankar och råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser det VP skrivit så kommer jag osökt att tänka på att det verkar vara ett arbete av någon praktikant.

Rent teoretiskt är det korrekt men någon större koppling till verkligheten saknas. Tex

2019-03-17 vid 10:55 skrev MinorOffshore:

med permanentmagnetmotorer som belastar och ger störning, ex vindrutetorkare, spolpumpar, kylskåp, etc etc.

Vilka av dessa har permanentmagnetmotorer och skulle dessa ge större upphov till störningar än en konventionell DC-motor. Betr kylskåp så är det totalt fel. Kylkompressorer drivs nästan enbart av AC-motorer via en växelriktare. Dessa är dessutom "mjukstartande" med en maximal ström på runt 3A.

--

44 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Eller blir kabeln för klen för att generatorns kapacitet 115 Ah (via Sterlingen ?)

Nejdå, blir laddströmmen stor så blir också spänningsfallet över kabeln stor och då blir stömmen automatiskt lägre. Men det ska sitta en automatsäkring på kabeln. Ännu hellre ett överströmsskydd. Blir strömmen så stor att kabeln blir för varm så löser säkringen och måste återställas. Överströmsskyddet återställer sig självt när det (och kabeln) svalnat.

Annars kommer det att fungera utmärkt. Man får testa lite.

Möjligen kan man dra ur bog/ankarspelsbatteriet efter några dagars partande i en naturhamn, så mycket att man inte kan köra bogen. Ankarspelet fungerar nog ändå. Lite koll på batterispänningarna kan vara bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...