Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
speljakt

JFB och dvärgbrytare – spelar ordningen någon roll?

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

jag håller på att modernisera min gamla landströmscentral och ska bland annat byta ut jordfelsbrytaren (till en 10mA) och den tvåpoliga dvärgbrytaren.

I min befintliga central sitter jordfelsbrytaren som första komponent på inkommande ledning, därefter följer dvärgbrytaren.

Men i de typscheman jag sett är ordningen den omvända, alltså dvärgbrytare först och JFB därpå. Gäller bland annat denna från Kryssarklubben:

https://www.sxk.se/artiklar/teknik-saker-landstrom

Min fråga: Har ordningen någon som helst betydelse?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en vanlig villa/lgh-installation sitter JFB normalt före gruppsäkringarna. Den skyddas då av huvudsäkringarna och måste vara dimensionerad att klara huvudsäkringarnas märkström. Om du säkert vet att landströmmen är avsäkrad på motsvarande sätt så kan du koppla in den innan dvärgbrytaren. De JFB jag sett har varit på 25 A 2-pol resp. 40 A 4-pol. Med någon av dessa skulle jag vilja påstå att det är OK.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,

i båten finns ju ingen huvudsäkring, utan landströmscentralens dubbelpoliga brytare är den säkring som finns (jag tror den är på 16A). Jag bortser då från vad som finns på bryggan.

Är det fortfarande OK att sätta JFB som första komponent?

I Kryssarklubbens skiss sitter säkringen först...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill selektera lite och ha flera grupper måste ju JFB sitta först. Annars blir det många JFB....

Jag har t ex lagt VVB på en separat dvärg för att kunna ha den frånslagen vintertid då båten är uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för input.

Min landströmsinstallation är enkel och kapslingen liten – den har bara plats för fyra dubbelmoduler. Så med JFB plus tvåpolig brytare är det fullt hus (skulle jag vilja ha flera grupper i framtiden får jag byta central).

Med båda alternativen sitter alltså komponenterna i serie, antingen JFB + brytare eller brytare + JFB.

Spelar ordningsföljden någon roll? Någon som vet?

 

Förtydligande: Kapslingen har fyra modulplatser, alltså två dubbelmoduler.

Redigerad av speljakt
förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv vill jag ha säkringen så nära strömkällan som möjligt, om du bara skall ha en grupp hade jag satt säkring först och sedan dimensionerat jfb så säkringen löser om strömstyrkan blir högre än vad jfb klarar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev speljakt:

Tack för svar,

i båten finns ju ingen huvudsäkring, utan landströmscentralens dubbelpoliga brytare är den säkring som finns (jag tror den är på 16A). Jag bortser då från vad som finns på bryggan.

Är det fortfarande OK att sätta JFB som första komponent?

I Kryssarklubbens skiss sitter säkringen först...

Ja.

Om jordfelsbrytaren tål 16A vilket de flesta gör.

Antar att din båt är ansluten med en gummisladd i ett  CEE uttag a antingen 16A eller 10 A

Om den mot förmodan är ansluten till ett högre avsäkrat uttag bör man ta sej en funderare.

Ordningen på jfb resp säkring i gemensam kapsling anser jag gör mindre.

Överlast : säkringen löser , krets utanför kapsling blir spänningslös.

Kortslutning : säkringen löser, krets utanför kapsling blir spänningslös.

Överledning till jord : jfb löser, krets utanför kapsling blir spänningslös.

 

Fördel med jfb först är som tidigare nämts att man kan ha fler säkringar som förgrening för att bryta delar av systemet utan att behöva stänga ned allt.

 

Men har man som du bara plats för 4 moduler så har det i min värld ingen betydelse vilken ordning de sitter i .

Finns säkert någon som har andra (nördigare ?) åsikter.

lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Slutsatsen får bli att det åtminstone i mitt fall inte har någon avgörande betydelse i vilken ordning de sitter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är ju att använda ett personskydd i stället, då har du säkring och JFB i samma modul.

tex en sån här https://www.selga.se/sel/Produktkatalog/Säkringar%2C-centraler%2C-skåp%2C-elfördelning-(20-29)/21---Dvärgbrytarsystem/Personskyddsbrytare/Personskyddsbrytare/PERS-SK-BR-2P-10MA-10A-KAR-C/p/2162123

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-polig brytning är en fördel vilket diskuterats tidigare och det verkar inte finnas någon personskyddsautomat med 2-polig brytning. Samt 10 mA utlösningsström bör man ha ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag missupfattat beskrivningen på den jag länkade till i inlägget ovan?

PERS SK BR 2P 10MA 10A KAR C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Bernte-AQ:

Har jag missupfattat beskrivningen på den jag länkade till

Kanske läst lite för snabbt, det står "2-polig jordfelsbrytare i kombination med 1-polig dvärgbrytare".

Tvåpolig dvärgbrytare är inte bara ett utan önskemål uta ett krav!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där får man lära sig något nytt, tog för givet att samma tvåpoliga brytare reagerar både på överström och felström men uppenbarligen är det separata delar i en modul.

 

Tack /Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart att den ska vara tvåpolig i en båt där man inte vet vilken ledare fasen kommer på. /B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk att tappa ursprunsspåret, Brytarelen måste ju vara densamma vid ulösnig av överström eller felström, det sitter ju bara en sak på fronten som man kan återställa den ser väldigt tvåpolig ut. JFB känner ju av felström på både fas och nolla, dvärgbrytaren bara på ena ledningen. Men spelar det någon roll vilken? Om strömmen inte går mellan fas och nolla eller blir för hög så löser den ju ut och då måste den ju bryta bägge. 

 

Tänker jag fel?

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...