Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
larban

Hur vet jag materialet i mina genomföringar?

Rekommendera Poster

Jag kollar igenom skrovgenomföringarna på vår båt inför sommaren. Det är ny båt för oss, Najad 34, års -76. 

Jag har demonterat ett par skjutventiler och känns på genomföringarna. De ser väldigt fina ut. 

Frågan är om de ändå bör bytas? Räknar med att de suttit sen båten byggdes. Har hört att om de är tillverkade av brons finns det ingen anledning att byta. Stämmer det? Hur tar jag reda på om de är av brons isf?

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du lätt kommer åt dem borde du kunna se det på dem, i alla fall om du skrapar lite lätt så du ser färsk metallyta utan oxid. Mässing är gulaktigt, ibland med en dragning åt kopparrött, ibland mer åt vitare metall, ibland likt guld. Brons är mer brunaktig, ibland med en rödbrun ton, och eventuell gul ton är mindre mättad och blekare, och generellt mörkare än mässing. Aluminiumbrons är ljusare och mer gulröd. Det finns förstås udda varianter som är svårare att skilja åt, men det bör räcka.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar!

Följdfråga: Om det är brons och jag bedömer den felfri, kan jag då montera mässingsventil på den utan att det blir fel med materialen och någon del ger upp i förtid? 

Båten ligger i Östersjön. 

 

 

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lägger in bild på skjutventil demonterad från en genomföring.

Jag slipade på mindre yta på denna och på en mässings ljusstake. Ljusstaken är lite ljusare, men jag tycker att ventilen är väldigt ljus i tonen, så denna skulle kunna vara av mässing tänker jag. 

Håller expertisen med här?

 

/L

Brons_mässing1.jpg

Brons_mässing.jpg

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med, ser ut som mässing.

Tillägg: Ska tilläggas att det inte alltid är så lätt att se skillnad på mässing (koppar med ca. 35 % zink + lite annat) och brons (koppar med ca 10 % tenn + lite annat).

 

Hur ser genomföringen ut?

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska dit nu. Slipar och fotar. De ser som sagt fina ut och håller för tryck av foten. Ser inga porer mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrapa och kolla så att det inte finns porer.

 

Om det är mässing så ska de inte vara rödbrunt material utan bli guldfärgat när du skrapar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev larban:

Lägger in bild på skjutventil demonterad från en genomföring.

Jag slipade på mindre yta på denna och på en mässings ljusstake. Ljusstaken är lite ljusare, men jag tycker att ventilen är väldigt ljus i tonen, så denna skulle kunna vara av mässing tänker jag. 

Håller expertisen med här?

 

/L

 

Brons_mässing.jpg

Jag tror (notera tror) att LBS300 står för mässing (engelska brass).

Om det är en bra eller dålig mässingkvalitét - ingen aning!

 

Brons (bronze) brukar se mer mörkbrun ut i färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag tar med denna till båten som referens då. Är det mässing i de som sitter på båten så byter jag, är det brons får jag fundera ett varv till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev larban:

- - -  är det brons får jag fundera ett varv till. 

Nej, det ska du inte göra om du inte nödvändigtvis vill ha kulventiler. Om det är brons o kranen fungerar så ska du låta den sitta kvar, materialet kommer inte att försvagas under båtens livslängd. Problemet kan vara om det börjar strula med att skruva ner kilen, då kan kranen behöva bytas (men den går även att serva om du delar på den, gör rent o smörjer).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör rent och och smörj skjutventilen så håller den 40 år till. Alla ventiler (utom kikar) ska motioneras dvs öppnas stängas några gånger per år. Passa också på att smörja när båten är på land.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...