Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mackey

Modernisering av båtspråket

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det finns de som tycker att båt-/seglingstermer är fåniga, exkluderande, snobbiga och elitistiska så jag tänkte att vi kan hjälpas åt att hitta på nya bättre termer.

Jag tänker att vi kan utgå från http://www.rorgangare.se/3_seglingstermer.html

 

Jag börjar med A.

 

  • Akterrunda
    Bågformen på ett segels akterlik. (enl. Rorgängaren = Kursivt)
    Bågform på ett segels bakkant. (Mina förslag = Fett)
     
  • Akterstag
    Stagar masttoppen akteröver.
    Vajer eller snöre av speciell kvalitet från aktern upp till masttoppen.
     
  • Akterstagad
    En mast som har en viss lutning akteröver.
    Bakåtlutande mast.
     
  • Akterstagslatta
    Förlänger mastens toppbeslag akterut för att tillåta större akterrunda på storseglet.
    Fjädrande grej som pekar bakåt i mastens topp för att tillåta större bågform på ett segels bakkant på de segel som sitter monterade på en mast.
     
  • Anfallsvinkeln
    Är vinkeln mellan luftströmmens riktning och segelprofilens korda.
    Vinkeln mellan luftströmmens riktning och den räta linje som sammanbinder seglets bakkant och framkant.
     
  • Ansätta
    Spänna den stående riggen.
    Spänna vajer och/eller snöre av speciell kvalitet som är monterade mellan båtens utvändiga golv och masten.
     
  • Avdrift
    Den avvikelse från den styrda kursen som orsakas av vind och ström.
    Den störning man får jämfört med den riktning man styr i som orsakas av vind och/eller vattnets rörelse.
     
  • Avlastare
    Ett beslag som låser fast skot och fall.
    En grej som låser fast snören som man drar i seglets nedersta del i seglets bakkant med eller som man hissar upp seglet med.

 

Det blir ett rätt otympligt språkbruk.

 

Någon som orkar ge sig på bokstaven B?

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns de som tycker att båt-/seglingstermer är fåniga, exkluderande, snobbiga och elitistiska så jag tänkte att vi kan hjälpas åt att hitta på nya bättre termer.

Jag tänker att vi kan utgå från http://www.rorgangare.se/3_seglingstermer.html

 

Jag börjar med A.

 

  • Akterrunda
    Bågformen på ett segels akterlik. (enl. Rorgängaren = Kursivt)
    Bågform på ett segels bakkant. (Mina förslag = Fett)
    förslag=bakkant
     
  • Akterstag
    Stagar masttoppen akteröver.
    Vajer eller snöre av speciell kvalitet från aktern upp till masttoppen.
    förslag= bak-stag

     
  • Akterstagad
    En mast som har en viss lutning akteröver.
    Bakåtlutande mast.
    förslag= Bakåtstagad/ bakåtlutad
     
  • Akterstagslatta
    Förlänger mastens toppbeslag akterut för att tillåta större akterrunda på storseglet.
    Fjädrande grej som pekar bakåt i mastens topp för att tillåta större bågform på ett segels bakkant på de segel som sitter monterade på en mast.
    förslag= Bakstagshållare/ fäste/ uthållare
     
  • Anfallsvinkeln
    Är vinkeln mellan luftströmmens riktning och segelprofilens korda.
    Vinkeln mellan luftströmmens riktning och den räta linje som sammanbinder seglets bakkant och framkant.

     
  • Ansätta
    Spänna den stående riggen.
    Spänna vajer och/eller snöre av speciell kvalitet som är monterade mellan båtens utvändiga golv och masten.
    förslag= Spänna (om du säger kan du ansätta till någon, kommer du förmodligen i alla fall behöva beskriva vad som ska spännas)
     
  • Avdrift
    Den avvikelse från den styrda kursen som orsakas av vind och ström.
    Den störning man får jämfört med den riktning man styr i som orsakas av vind och/eller vattnets rörelse.

     
  • Avlastare
    Ett beslag som låser fast skot och fall.
    En grej som låser fast snören som man drar i seglets nedersta del i seglets bakkant med eller som man hissar upp seglet med.
    Förslag= ihållare

    Nu var ju inte dessa ord några jätteoförståeliga, ens för en invandrare, så orden fungerar ju rätt bra. kan du dra den blå linan/snöret (förstår dom flesta)

    Kan du dra det blå fallet/ storfallet mm. (kräver för icke båtfolk en förklaring)

Det blir ett rätt otympligt språkbruk.

 

Någon som orkar ge sig på bokstaven B?

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite förbättringar med hjälp av Caribic 410 och modifieringar av mig.

  • Akterrunda = bakkantsform
  • Akterstag = bakstag, men vad ska vi då kalla backstagen för? Kan ju lätt bli förvirring om man har både bakstag och backstag.
  • Akterstagslatta = bakstagsuthållare
  • Anfallsvinkel = vindmotsegelvinkel
  • Ansätta = spänna
  • Avdrift = ???
  • Avlastare = snörihållare, men vad ska en cam-cleat heta då? Det är ju en helt annan typ av snörihållare.

En bra början på bokstaven A tycker jag...

även om det krävs lite förbättringar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bord skulle ju kunna heta båtsida eller nåt. Sen kan man ju säga om man menar den delen som ligger över eller under vattnet.. eller fribåtsida.. bord betyder ju bord för dom flesta.

Fribord kan ju då få vara samma som ett ledigt bord..

Fast å andra sidan. Språket kommer nog ändras, kanske långsamt, i takt med vad man behöver kunna uttrycka i framtiden. Visst kan det vara kul att gissa på vad saker kommer att heta då men egentligen borde man väl snarare börja skriva ordlista på sånt som inte kommer finnas kvar. Sen kan dom ju i framtiden använda det som tex. frågesport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gör ett försök på B...

 

Babystag = Innersta förstaget (till skillnad mot inre förstag)

Backstag = Inte bakstag

Balansroder = ??

Barberhauler = Försegelskotpunktsreglering (om den nu får heta skot?)

Bardun = Backstag, men får det ordet användas?

Beknip = Fastnat

Belägga = Sätta fast snöre

Beslagsband = Segelband

Beslå = Knyta fast

Bidevind = Nästan motvind

Bimini = Solskydd

Bindrev = Segelsnöre

Bleke = Vindstilla

Block = Snörsvängare

Blooper = 

Bog = 

Bogstag = 

Bomkapell = Segelkondom

Bomlik = Seglets underkant

Bomrullstor = 

Bomsax = Bomstöd

Bomtält = Tält

Bomuthal = Segelunderkantssträckare

Bordvarts = Mot båtsidan

Bottenrev = Jättelitetsegel

Brotch = Bada

Brytblock = Fast skruvad snörsvängare

Bräcka = Felskota

Bukkompensator = Gastric bypass

Burka = Använda dököttet

Bändsling = 

Bära av = Putta ifrån

Bärga segel = Ta ner segel

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant detta. Följer idéerna och funderar. Vad blir lättare av dessa nya ord och uttryck? Vissa tror jag blir bra men många är bara längre och en sammansättning av flera ord med risk för misstolkning. 

Förmodligen är jag bara en gammal stofil men inte är felskota samma som bräcka? Har sett många felskotningar genom åren men bara ett fåtal skulle platsa som bräckning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev ChristerN:

Förmodligen är jag bara en gammal stofil men inte är felskota samma som bräcka? Har sett många felskotningar genom åren men bara ett fåtal skulle platsa som bräckning. 

Det är inte så lätt att hitta på nya ord... 😨

 

Vi brukar säga skota i lovart, men det är när vi slörar och genuan fylls fint så det blir ju inte heller att bräcka.

Dessutom bör både skota och lovart undvikas för att man inte ska bli betraktad som en exkluderande snobb.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mackey:

Det är inte så lätt att hitta på nya ord... 😨

...

Dessutom bör både skota och lovart undvikas för att man inte ska bli betraktad som en exkluderande snobb

Nej, klart det inte är lätt att hitta på nya ord när vi redan har välfungerande som det tagit generationer att formulera rätt. Men varför försöka hitta på nya?

Låter som en sämre variant av esperanto, språket som skulle sättas ihop så att engelskan, spanskan, tyskan och franskan skulle ersättas med ett enda. 

 

De som betraktar en person som exkluderande snobb bara för att denne använder väletablerade ord och uttryck är den som ska skämmas. 

 

Men det kan vara en kul övning, det kan jag köpa. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej, klart det inte är lätt att hitta på nya ord när vi redan har välfungerande som det tagit generationer att formulera rätt. Men varför försöka hitta på nya?

Låter som en sämre variant av esperanto, språket som skulle sättas ihop så att engelskan, spanskan, tyskan och franskan skulle ersättas med ett enda. 

 

De som betraktar en person som exkluderande snobb bara för att denne använder väletablerade ord och uttryck är den som ska skämmas. 

 

Men det kan vara en kul övning, det kan jag köpa. 

Nej det behöver nog inte krystas fram nåt nytt språk. Dom som med tiden kommer t.ex börja segla och använder sitt eget språk för att förmedla sig kommer ju förstå varandra. Sen kan det ju vara så att dom lär sig dom riktiga termerna. Ofta när jag seglar med såna som inte seglat förstår ditekt om jag säger att dom ska spänna, dra eller vincha. Om jag säger skota så måste jag förklara, ibland vid fler tillfällen och även nästa gång om det dröjer.

Såna uttryck som fungerar automatiskt och som finns i vardagsspråk kommer nog smyga in med tiden. Eller bak- under- eller fram-kant förstår alla...

Akter-lik.. då får man nog ett ?

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Men det kan vara en kul övning, det kan jag köpa. 

Jo så är det nog mest.

Gastric bypass  som ersättare till bukkompensator är jag nog mest stolt över hittills.

 

Jag är uppväxt med båtlivet och har lärt mig språket på samma vis som de som växer upp i tex. en fotbollspelande familj och ser inget snobbigt eller exkluderande i någotdera språkbruken.

 

Fortsätter lite..

Checkstag = Undre inte bakstag.

Crosscut = Tvärrandig

Cunningham = Framkantssträckare

Dejsa = Backa

Dikt = Skitnära

Dikt bidevind  = Skitnära motvind

Dirk = Bomupphållarsnöre

Dreja bi = Kruksegling

Driva = Skämtsegling

Dyvika = Bottenpropp eller Försäkringsbedrägeri

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Caribic410:

Det behöver nog inte krystas fram nåt nytt språk. Dom som med tiden kommer t.ex börja segla och använder sitt eget språk för att förmedla sig kommer ju förstå varandra.

Vi har goda vänner som är genuina landkrabbor och dessutom har de inte svensk bakgrund.

Förra sommaren hade familjen hyrt en motorbåt och det var riktigt underhållande att höra när de berättade att de körde ut båten från parkeringen, körde en sväng, bromsade och parkerade och knöt fast båten igen. Inte så att man skrattade åt dem och tyckte de var okunniga, mera att det var lite befriande och charmigt.

 

Framför allt var det modigt att hyra en båt, men modigast var kanske uthyraren...

 

Tillägg: "Alla är vi barn i början" tycker jag är ett tänkvärt uttryck. Man måste våga pröva och öva för att lära sig.

 

Kom att tänka på en annan händelse när vi hade besök av vänner från Ryssland. Mannen i familjen hade aldrig cyklat och alla vuxna och barn hade väldigt roligt när han tränade.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan känna att den nya listan blir väldigt exkluderande och elitistisk för de som ännu inte lärt sig det svenska språket fullt ut. 

 

Vokabulären bör i första hand baseras på gutturala läten och mimik. Kanske läten från djurvärlden går att implementera? 

 

Ex, vis slacka på skoten = skepparen ser nödig ut och framhäver ett stönande ljud för att sedan brista ut i ett förnöjt aaaahh! När besättningen slackat ut tillräckligt. 

För att särskilja fram och baksegel imiterar skepparen kissnödig eller bajsnödig. 

Detta system kombineras med välkända djurläten. Exempelvis, kissnödig + apläten så förstår besättningen att de bör gå upp på däck och rätta till framseglet som fastnat i slaget.

 

Jag har inte tänkt klart angående utskjutbara gennakerbommar. 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...