Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Promod

Tips återinstallera toatanken

Rekommendera Poster

Fick för mig att jag skulle plocka ur toatanken både för att rengöra den och motorrummet ordentligt i år men även för att enklare komma åt lite annat småfix i motorrummet. Efter två timmars slit var den äntligen loss, det var slangarna som vägrade lossna. De var väldigt hårda och oflexibla, dessutom sitter tanken så att det bara ett par decimeter slang i varje ända att spela med.

 

Snart är det dags att montera tillbaka tillbaks den och skulle välkomna tips och erfarenheter för att få tillbaka den så smidigt som möjligt.

Det är en 80-liters platsstank.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite foton kanske...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju svårt att sia om när man inte vet hur det ser ut, men nya slagar som är avsedda för toaändamål är väl givet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Promod:

- - -

Efter två timmars slit var den äntligen loss, det var slangarna som vägrade lossna. De var väldigt hårda och oflexibla, dessutom sitter tanken så att det bara ett par decimeter slang i varje ända att spela med.

 

Snart är det dags att montera tillbaka tillbaks den och skulle välkomna tips och erfarenheter för att få tillbaka den så smidigt som möjligt.

Det är en 80-liters platsstank.

 

De nya slangarna som du ska köpa kommer inte att vara lika hårda o oflexibla utan går lättare att bocka på plats.

 

"Det var ju så de hade det när tanken monterades en gång i tiden".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme brukar göra gott, speciellt så här års. Prova med hårtork eller värmepistol med försiktighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rascal:

Värme brukar göra gott, speciellt så här års. Prova med hårtork eller värmepistol med försiktighet.

Om du minns exakt hur du gjorde när du "lirkade" ut tanken.. om det var lite bökigt att få loss den... så gör du likadant fast tvärtom

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för Era svar, jag hade hoppats slippa byta slangarna men jag kanske får tänka om där. Värmepistol och såpa kanske kan vara värt ett försök.

Hade inga bilder men det går ju att fixa.

Finns det anledning att byta slangarna av andra skäl än att det blir lättare att få tillbaka tanken, utanpå ser de helt friska ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya brukar hålla fekaliearomen borta med större framgång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min oro att det skulle vara problematisk att få tillbaks tanken visade sig vara obefogad.

Efter att jag konstaterat att slangarna var i väldigt bra skick även på insidan bestämde jag mig för att behålla dem om möjligt.

Kanske hade den låga temperaturen i mars en viss påverkan på slangarna när jag skulle ta bort dem.

 

Med värmepistol och ett tunt lager sikaflex på rörmynningarna gled slangarna på hur enkelt som helst :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...