Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Adamolsson

14 som behäver hjälp

Rekommendera Poster

Hej Adam 14 år här

 

Har varit sugen på att köpa båt på sistonet 

Men är lite osäker på åldersgräns.

 

Funderar på att köpa en liten galvkabin båt som man bara kan leka rymder med och ha det bra med kompisarna

 

Annars är jag sugen på en liten mer sportig båt

 

Jag undrar bara om någon kan ge mig ett tydligt svar om hur gammal man måste va och på man måste ha någon utbildning för att köra en liten fritids båt på ca 4-5 m lång 

 

Väldigt tacksam för svar

 

Med vänlig hälsning, Adam.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej adam :) 

va skoj att du vill ha båt!

när jag gick i skolan gick jag en förarintygskurs. börja med det o nu e det perfekt att gå kursen innan båtsäsongen börjar :) 

sen när du köper båt får du ha en av dina föräldrar med för dom har ansvaret för dig och för vad du gör.

förarintygskursen har du med dig hela livet så den e viktigast till att börja med och du hittar säkert nånting i närheten där du bor

lycka till o hoppas att dina kompisar hakar på o skaffar båt också.

glöm inte tänka på oss gamlingar när ni kommer ut i sommar o använd flytväst ;) 

här har du en googling på kurser

https://www.google.com/search?q=f%C3%B6rarintyg+kurser&rlz=1C1NHXL_svSE729SE729&oq=f%C3%B6rarintyg+kurser&aqs=chrome..69i57.7003j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

tryck på videos också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack men fins det ingen åldersgräns på kursen och måste man ha en förälder med

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Zaphir:

 

hej adam :)

va skoj att du vill ha båt!

när jag gick i skolan gick jag en förarintygskurs. börja med det o nu e det perfekt att gå kursen innan båtsäsongen börjar :)

sen när du köper båt får du ha en av dina föräldrar med för dom har ansvaret för dig och för vad du gör.

förarintygskursen har du med dig hela livet så den e viktigast till att börja med och du hittar säkert nånting i närheten där du bor

lycka till o hoppas att dina kompisar hakar på o skaffar båt också.

glöm inte tänka på oss gamlingar när ni kommer ut i sommar o använd flytväst ;)

här har du en googling på kurser

https://www.google.com/search?q=f%C3%B6rarintyg+kurser&rlz=1C1NHXL_svSE729SE729&oq=f%C3%B6rarintyg+kurser&aqs=chrome..69i57.7003j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

tryck på videos också

 

 

Måste man ha föräldrar och hur gammal ska man va för att ta den kursen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns i lagen ingen åldersgräns för att ha motorbåt eller skaffa ett förarintyg (som det inte heller är lag på att ha), men sedan kan ju de som håller kurserna eller försäkringsbolag ha ideer om åldersgränser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va kul att du vill ha en motorbåt!

Som skrivits så finns det inga lagkrav på ålder för att äga eller framföra en motorbåt. Eftersom du inte är straffmyndig måste därmed dina föräldrar godkänna att du köper båten och de avgör om du får använda den på egen hand (men fortfarande deras ansvar om något händer). 

 

På stenåldern, när jag var i din ålder, hade jag redan flera båtar. Dessa hade jag köpt med pengar jag tjänat på ”skubb” (en forntida variant av internetköp i huvudsak avseende blommor 😉). Visserligen var de alla små och utan motor men gav mycket glädje ändå. 

 

Är lite osäker på vad du menar med galvkabin och med rymder. Kan du utveckla lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ChristerN:

Va kul att du vill ha en motorbåt!

Som skrivits så finns det inga lagkrav på ålder för att äga eller framföra en motorbåt. Eftersom du inte är straffmyndig måste därmed dina föräldrar godkänna att du köper båten och de avgör om du får använda den på egen hand (men fortfarande deras ansvar om något händer). 

 

På stenåldern, när jag var i din ålder, hade jag redan flera båtar. Dessa hade jag köpt med pengar jag tjänat på ”skubb” (en forntida variant av internetköp i huvudsak avseende blommor 😉). Visserligen var de alla små och utan motor men gav mycket glädje ändå. 

 

Är lite osäker på vad du menar med galvkabin och med rymder. Kan du utveckla lite?

 

Hej tack för svaret och det skulle stå att jag funderar på att köpa en halv kabin som man kan leka rymder med 

 

Med vänlig hälsning, Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Adamolsson:

 

Hej tack för svaret och det skulle stå att jag funderar på att köpa en halv kabin som man kan leka rymder med 

 

Med vänlig hälsning, Adam

OK, då är jag kanske halvt med. Halvkabin antar jag är vad som vanligtvis kallas Hardtop. Men hur leker man rymder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trollitrollitroll... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Adamolsson:

Tack men fins det ingen åldersgräns på kursen och måste man ha en förälder med

 

helt föräldrarfritt

ingen åldersgräns och ett absolut måste om du ska ha koll på grund osv

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla någon alla. Tror ni på fullt allvar att Adam 14 år, kliver upp kl 05:22 för att skriva detta inlägg på forumet? Helt seriöst... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 535GT:

Men snälla någon alla. Tror ni på fullt allvar att Adam 14 år, kliver upp kl 05:22 för att skriva detta inlägg på forumet? Helt seriöst... 

Vad spelar det för roll..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev 535GT:

Men snälla någon alla. Tror ni på fullt allvar att Adam 14 år, kliver upp kl 05:22 för att skriva detta inlägg på forumet? Helt seriöst... 

Näe... förmodligen gör han det innan han går och lägger sig.. ellernär han tar joltpaus i spelandet. Om adam finns i sverige.. www.maringuiden funkar nog tex i australien.

Vad tidsangivelsen bygger på för tid vet jag ju inte.. men lämnar i alla fall två, icke konspirations, teorier.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Indelning i stycken, särskrivning samt riktade felstavningar, jag gissar på 30+ ...

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaja..va ska man säga

vore dock skoj om han menar allvar

världen är som den är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Baxlaget:

Indelning i stycken, särskrivning samt riktade felstavningar, jag gissar på 30+ ...

 

”Riktade felstavningar”? Vad är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-16 vid 05:22 skrev Adamolsson:

hur gammal man måste va

Texten är inte från en 14-åring. Den är rätt sammansatt förutom 'va' (och galvkabin, 'g' sitter brevid 'h')
30+ säger jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förresten hade jag en klasskamrat i 14årsålder som definitivt hade skrivit på det sättet.

ibland händer det :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker lite synd om Adam. Om jag blev bemött så som Adam blivit bemött här så skulle jag bli ledsen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick med i Sjövärnskåren för en massa år sedan och det var riktigt roligt där man under tre somrar fick lära sig det mesta om båtar och prova på att både segla och köra större motorbåtar. Jag tog  även förarbevis och skepparexamen fick jag när jag var 15 år i de vinteraktiviter som då hölls inom Sjövärnskåren.

I somras såg vi ett gäng från Sjövärnskåren som var ute på en veckoseglats så verksamheten finns fortfarande. På https://www.sjovarnskaren.se/ är sista anmälningsdag för sommaren den 18 mars ( i morgon!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev på den där nivån i 14-15 års åldern......... jag var ett ensamt barn som läste mycket böcker.

 

Själv var jag väl ungefär 14 då föräldrarna gav mig en trehästars Yamaha snurra till min 13 fots roddbåt som vi något år tidigare hade riggat med sprisegel så den gick att segla med.

Det skall börjas i tid om man skall lära sig någonting.

Den båten och motorn har jag förövrigt kvar och i användning än i dag vid 37 års ålder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...