Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
raol

Vad är detta för konstigt fartyg?

Rekommendera Poster

Väntar på en raketuppskjutning och kollade lite på flygfoton över området runt Cape Canaveral. Där hittade jag den här underliga farkosten. Som en form av last/tankfartyg med en bogserbåt "dockad" till den i aktern. Vad är grejen med detta?

https://www.google.com/maps/@28.4079808,-80.6051544,145a,35y,328.08h,44.99t/data=!3m1!1e3

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Väntar på en raketuppskjutning och kollade lite på flygfoton över området runt Cape Canaveral. Där hittade jag den här underliga farkosten. Som en form av last/tankfartyg med en bogserbåt "dockad" till den i aktern. Vad är grejen med detta?

https://www.google.com/maps/@28.4079808,-80.6051544,145a,35y,328.08h,44.99t/data=!3m1!1e3

 

Ser inte alls vad du menar. Kanske funkar bättre på dator eller nåt men som du beskriver det.

Kan det vara så enkelt som att dom har den som "jolle"/bog/häck-propeller  mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite samma som i godstrafiken där man har en dragbil som drar trailers. Blir billigare att bygga pråmar för olika typer av gods.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis brukar dom se ut så här, helt platta i stammen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det puffas en del även i svenska vatten. Blev t.ex. omkörd av den här kofärjan i somras. Den verkade vara specialbyggd för kossor och puffning.

DSCN5855.thumb.JPG.3f4235a8c123533eeed419fa58ba04a2.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-16 vid 01:20 skrev raol:

Väntar på en raketuppskjutning och kollade lite på flygfoton över området runt Cape Canaveral. Där hittade jag den här underliga farkosten. Som en form av last/tankfartyg med en bogserbåt "dockad" till den i aktern. Vad är grejen med detta?

https://www.google.com/maps/@28.4079808,-80.6051544,145a,35y,328.08h,44.99t/data=!3m1!1e3

 

 

Lite fakta om Karl-Erik som är/var samma sorts bogserare.

http://www.tugboatlars.se/KarlErik.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-16 vid 19:25 skrev Lintott:

Blev t.ex. omkörd av den här kofärjan

Onsö?

--

Att man "puffar" pråmar är vanligt i USA, framförallt på Stora Sjöarna.

Men, är pråmen ett fartyg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Onsö?

- - -

Nej, Sjö-fyran i St Anna, sen svängde den av mot Ormöarna-Risö-hållet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Lintott:

Nej, Sjö-fyran i St Anna, sen svängde den av mot Ormöarna-Risö-hållet

Ok, jag känner en kille som har sina kossor på sommarbete på Onsö, som är ett naturreservat. Kossorna strövar fritt på den 267ha stora ön och sköter "miljöarbetet" under några sommarmånader. Inget annat görs på ön så den är helt opåverkad av människan.

Kommunen betalar t.o.m. lite hyra för kossorna.

Lite O.T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev bhemac:

Ok, jag känner en kille som har sina kossor på sommarbete på Onsö, som är ett naturreservat. Kossorna strövar fritt på den 267ha stora ön och sköter "miljöarbetet" under några sommarmånader. Inget annat görs på ön så den är helt opåverkad av människan.

Kommunen betalar t.o.m. lite hyra för kossorna.

Lite O.T.

Där har jag övernattat många fredagskvällar. Mot hällen en bit norr om "Onsösundets fyr".

 

Men det var rätt många år sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Där har jag övernattat många fredagskvällar. Mot hällen en bit norr om "Onsösundets fyr".

 

Men det var rätt många år sedan...

När jsg var liten så var det seglarnas berg och vi som åkte motorbåt passerade i låg fart. Idag kan man inte ligga där när det ena svallmonstret efter det andra passerar. Men man kan kan gå runt hörnet lite längre norr och gå in i viken där. Det är utanför farleden så dit törs inga motorbåtar gå ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...