Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
AdrJar

Ro över Atlanten

Rekommendera Poster

Jag har inga som helst erfarenheter av utmaningar utav denna klass. Jag söker någon eller några som kan ge mig information om något sådant är möjligt.

 

Hälsningar, 

Adrian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det har gjorts, så är det åtminstone möjligt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir väl att dra in årorna, när det stormar och krypa in i kupan likt Yrvind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som ett bra förslag till ett utdraget nautiskt suicidium. Det lär vara snabbare, effektivare och mindre smärtfritt att dränka sig.

Men det är ju klart att det är väl alltid några som lyckas ro hela vägen och verkligen komma fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag planer på att krypa genom Sahara, men det är klart, att ro över Atlanten kan ju vara ett alternativ.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna ro runt den svenska kusten om jag hade ledigt en hel sommar. Då helst i en långfärdsroddbåt med ruff och lite kul elektronik. Fördelen med roddbåt framför segelbåt är att djupgåendet är obefintligt, och man kan lätt och snabbt ta skydd på land (dra upp båten) om vädret skulle bli otäckt. Det är också lättare att planera rutter eftersom man rör sig ungefär lika snabbt oberoende av vindstyrka och vindriktning. Jag gillar också att ro, och rodde gärna vår öppna motorbåt som vi hade när jag var i tonåren, trots 30 hk utombordare baktill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

 Fördelen med roddbåt framför segelbåt är att djupgåendet är obefintligt, och man kan lätt och snabbt ta skydd på land (dra upp båten) om vädret skulle bli otäckt.


Det finns ju en otrevlig sanning - "Det farligaste på havet - det är land"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)


 

Resan slutade dock i förtid - tror det var i Köpenhamn

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så förutom tappade containrar, övergivna båtar på drift, fiskebåtar utan AIS och annat bråte, så måste man hålla koll på roddbåtar visuellt? Syns en roddbåt på radarn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev OceanAnkan:

Så förutom tappade containrar, övergivna båtar på drift, fiskebåtar utan AIS och annat bråte, så måste man hålla koll på roddbåtar visuellt? Syns en roddbåt på radarn?

 


Gissningsvis har klokare atlantroddare både passiv och aktiv radarreflektor ombord, plus radarlarm och AIS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-03-15 vid 15:59 skrev Georg_Ohm:

Jag tycker det låter som ett bra förslag till ett utdraget nautiskt suicidium. Det lär vara snabbare, effektivare och mindre smärtfritt att dränka sig.

Men det är ju klart att det är väl alltid några som lyckas ro hela vägen och verkligen komma fram.

 

Jaaa...  Det var ju någon som skulle ro över engelska kanalen. Skymtade land, då han plötsligt ropade ut i radion.

Nu orkar jag inte längre, så jag vänder om...

 

Kanske inte är ett alternativ i det här fallet.

 

 

.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


Gissningsvis har klokare atlantroddare både passiv och aktiv radarreflektor ombord, plus radarlarm och AIS.

 

 

Det kan man hoppas, annars är Atlanten fylld med "skräp" som rymden är kring vår planet. 

Skräpet i rymden går att spåra, var lite osäker om dessa roddare kunde ses på samma vis:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...