Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
StyrmanKarlsson

EP Solar regulator

Rekommendera Poster

Jag har läst mycket positivt här på forumet om EP Solar Tracer B serien. Den verkar nu vara på utgående och ersätts av Triron serien. Någon som har några erfarenheter av Triron eller skall man försöka hitta en Tracer B istället?

 

/Roy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SeaSea säljer den äldre varianten "tracer A" men kallar den för Sunwind. Mycket bra regulator där man med separata instrumentet kan ställa värden helt som man vill. Inte ett svar på frågan men ett alternativ.

 

Jag har försökt se vad skillnaden mellan tracer A och B är i funktion men inte kunnat hitta någon, men någon annan kanske vet det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite djungel här! Klart är att alla EP solar verkar fungera mycket väl men det finns skillnader. Jag har kört BN-serien (aluminiumhus). Där kan alla värden ställas med instrumentet MT50 eller via nätverk/dator. Detta gör dem framtidssäkra, man kan tex ställa in för LiFePO4 batterier.

Dessutom reglerar de på plussidan, till skillnad mot de flesta andra. Detta har en viss betydelse om man använder den eminenta lastutgången som skyddar batterierna. Kan spara mycket pengar.

Andra som reglerar på minussidan gör det omöjligt att ha en gemensam minus på batteri och last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag missade nog lite och var kanske lite oklar. 

Jag har läst att Tracer BN serien är den bästa regulatorn som finns på marknaden. Eftersom den verkar vara utgående så undrar jag om någon vet något om den nya Triron serien? Är det något att ha eller borde jag leta efter en Tracer BN regulator? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om Triron-serien så inget egentligt svar på frågan, men jag har en Epever XTRA 1210N som är nyare än Tracer BN-serien och kom för bara något år sedan. Den är definitivt ett bra val om du frågar mig. Har allt som Tracer BN-serien har och lite till. Min har fungerat som förväntat under det år jag haft den, fast det är inte jättemycket till statistik förstås... Så det kan vara värt att jämföra XTRA-serien med Triron innan du bestämmer dig. Men att jaga en äldre Tracer BN hade jag inte gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...