Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
OceanAnkan

Nu är jag "idiotförklarad" igen:) Frågor om att korsa Indiska oceanen

Rekommendera Poster

38 minuter sedan skrev OceanAnkan:

Skulle det gå att hålla kontakt med en "radioamatör" i låt oss säga från Sverige?

Ja det är faktiskt riktigt bra. Du får köpa en MF/HF-radio ("SSB") kostar beg mellan 5 & 10 papp. Du måste skaffa ett amatöradiocert och gärna även LRC för att kunna anlita de kommersiella stationerna. Man ska också gå med i någon amatörradioklubb. Amatörradio är ju inte så stort idag och är inte lika fanatastiskt när man ofta kan skicka ett mail i stället. Därför brukar de som håller på med detta tycka att det är kul med någon som ska ute segla, där är det ju fortfarande lite fantastiskt. Jag vet flera som gjort så, en kille hade dagligen kontakt med sin hemstad. Det berättade vad som hände hemma, läste lokalblaskan för honom mm. Inte minst hjälpte de honom med att få ordning på sina grejer.

Det finns några frekvenser där seglare brukar hålla kontakt på, tex en oceanfrekvens där man kan få prata av sig, ha kontakt med andra båtar mm.

Sen finns ju fortfarande en kommersiell del med kustradiostationer, sjöräddning mm.

Det går även att nästan gratis utväxla mail, tex GRIB-filer mm.

Naturligtvis får man varningar, nyheter, väder mm.

Köper man en båt som är rustad för långfärd så kan det sitta en bra radio.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev OceanAnkan:

Kan avslöja att jag har en liiiiten förkärlek till Maxi 95

Massproducerad skitbåt som byggts så billigt som möjligt. Plattbottnad och fenkölad. Prisvärd och rymlig skärgårdsbåt. Men inte för öppet hav. 

Titta på äldre lyxbåtar där man inte dragit ner på dimensionerna för att spar några kronor. Oftast har de ägts av välbeställda som har haft råd att underhålla. Ofta också välutrustade. Lite dyrare båt men mindre behov av upprusning bör ge ett hyggligt totalpris.

HR & Najad är några.

Moody. Det finns många fler. Eller kanske Tayana 37, världens bästa långfärdsbåt (enligt många)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev OceanAnkan:

Kan avslöja att jag har en liiiiten förkärlek till Maxi 95

Massproducerad skitbåt som byggts så billigt som möjligt. Plattbottnad och fenkölad. Prisvärd och rymlig skärgårdsbåt. Men inte för öppet hav. 

Titta på äldre lyxbåtar där man inte dragit ner på dimensionerna för att spar några kronor. Oftast har de ägts av välbeställda som har haft råd att underhålla. Ofta också välutrustade. Lite dyrare båt men mindre behov av upprusning bör ge ett hyggligt totalpris.

HR & Najad är några.

Moody. Det finns många fler. Eller kanske Tayana 37, världens bästa långfärdsbåt (enligt många).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev OceanAnkan:

- - -

Kommradion jag köpte och installerade i Polen i början på 90-talet i lastbilen vågade jag inte använda när jag var i Sverige. Väl utomlands så hörde alla mig när jag pratade men jag kunde bara kommunicera med de som var någorlunda nära, förutom de som inte hade svenska kommradior:)

- - -

Komradion i din lastbil var nog en AM/FM-radio. Med de frekvenser de använder så når de inte så långt. Därför användes det illegalt apparater med icke godkänd - för hög - effekt som effektivt störde ut dem som använde legal utrustning.

 

Kortvågsapparater använder ett annat frekvensband som har andra fysikaliska egenskaper. De radiovågorna studsar mellan markytan o vissa atmosfäriska skikt. Det ger räckvidd jorden runt under gynnsamma förhållanden utan att behöva så hög effekt. Det är därför kortvågen används för fartyg långt ute på oceanerna för att få kontakt med både andra fartyg o landstationer.

Du ska gå en kurs för att ta certifikat för de frekvenserna så kommer du att lära dig hur radion ska hanteras för att få ut maximal nytta av den utan att störa ut annan trafik. Frekvenserna används ju även för nödtrafik så det är viktigt både för dig själv (om du kommer i nöd) och för andra sjöfarande att frekvenserna inte störs av okunniga apparatägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-02 vid 22:03 skrev bhemac:

Ja det är faktiskt riktigt bra. Du får köpa en MF/HF-radio ("SSB")

 

Spännande.

Gäller licensen bara i Sverige, eller internationellt? Jag är en smygprepper och läääänge funderat på en SSB. Den dagen (inte om) skiten når fläkten så kan man kommunicera med de som har en radio för att utbyta lägesrapporter. Men får hoppas att radion kommer användas under trevligare förhållanden:) 

 

Ja det med båtval... Jag tror jag startar en egen tråd om detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-03 vid 01:25 skrev Lintott:

Komradion i din lastbil var nog en AM/FM-radio. Med de frekvenser de använder så når de inte så långt. Därför användes det illegalt apparater med icke godkänd - för hög - effekt som effektivt störde ut dem som använde legal utrustning.

 

 

Ja jo, den var långt från godkänd/laglig i Sverige. Alla kolleger hörde mig men jag hörde ingen... Jag hördes i Skåne när jag var i norra Polen, så det var inte alltid populärt;). Men jäklar vilken nytta jag hade av den. 

På 90-talet så hade många kommradioapparater i Polen (det var där jag köpte den). Bara att anropa när jag närmade mig samhället så fick jag alltid hjälp att hitta företaget jag skulle till. Nu blev jag lite nostalgisk... Fick några radiovänner som jag alltid anropade när jag körde förbi, men det blev lite OT, sorry...

 

Jag vet att det var fel, men det är preskriberat nu😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev OceanAnkan:

Gäller licensen bara i Sverige, eller internationellt?

SRC, LRC och amatöradiolicenser är internationella. Kolla SSA ang amatörlicensen.

Många struntar i LRC, har man amatör delen så kan man och anropssignal är ju samma för SRC/LRC.

Du har oxå gott om tid att hitta radio till rätt pris. 

Först skaffar man utrustning, sen båt. Det är helt rätt väg att gå ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev bhemac:

SRC, LRC och amatöradiolicenser är internationella. Kolla SSA ang amatörlicensen.

Många struntar i LRC, har man amatör delen så kan man och anropssignal är ju samma för SRC/LRC.

Du har oxå gott om tid att hitta radio till rätt pris. 

Först skaffar man utrustning, sen båt. Det är helt rätt väg att gå ;)

 

Tack! Då får man spana in en sådan.

 

Men viss utrustning tänker jag vänta med, såsom AIS, plotter och radar. Dessa prylar vill jag ha så nya som möjligt. Exempelvis så kan nästan alla äldre modeller inte visa exempelvis vindkraftverk och bojar. Och som jag förstår det så är radion integrerad och sänder väderdata, men här är jag ute på hal is. Hur som så är elektronik en färskvara. Finns väl ingen som använder Windows 95 idag😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev OceanAnkan:

Exempelvis så kan nästan alla äldre modeller inte visa exempelvis vindkraftverk och bojar.

Varför skulle de inte kunna det?

Min radar är 1år gammal, Furuno, bra kvalitet och fungerar perfekt. En ny radar är roligare och har fler knappar. Men är den lika hållbar för en långsegling? Det tror jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Varför skulle de inte kunna det?

Min radar är 1år gammal, Furuno, bra kvalitet och fungerar perfekt. En ny radar är roligare och har fler knappar. Men är den lika hållbar för en långsegling? Det tror jag inte.

 

Nu är inte en 1år "gammal" radar gammal i mina ögon. Det enda jag känner till i ämnet är en artikel jag läste (som var lite över ett år gammal) där man jämförde olika märken. En typ "bäst i test". Där skrev man att även med senaste AIS så var det få plottrar som kunde översätta vissa signaler såsom bojar och vindkraftverk till sjös. 

 

Vidare så känns det smidigt med det "nya" kabelsystemet (ngn bokstavskombination)2000 som kommunicerar och matar ström. Det är inte alla märken som är kompatibla med det systemet, men många är och det verkar bli fler. Vill påminna att jag är helt ny på området och det jag skriver får inte tas som fakta, utan det är vad jag i skrivande stund tror baserat på det jag läst från facktidningar:).

 

När jag skrev gammalt så syftar jag på kanske 10år gamla elprodukter. Därför vill jag inte köpa en båt som är "fullutrustad" med 10år gammal utrustning och elkablar som säkert inte blivit bytta sedan båten byggdes. Jag kommer högst troligt att byta ut det mesta ändå. Inte för att vara märkvärdig eller så, men det kommer kännas tryggare och framför allt så har jag lärt mig mycket på torra land (eller i kaj) på hemmaplan med goda vänner och tillgång till kunskap och materiel. Skiter ngt sig ute på havet så har jag god chans att klara av det jobbet, än om jag inte vet ngt.

 

Ja, gammalt och beprövar eller nytt med nya finesser det är frågan:). En helrenoverad Volvo MDxx går före en ny motor av tveksamt/okänt märke enligt mig. Men när det kommer till elektronik så är jag väldigt svag för inovationer. Visst, förr hade man inte detta men det var på den tiden sjömän var värda namnet. Jag har absolut inte den kunskapen och erfarenheten, så jag får kompensera det med all löpande information som går att få. Att få väderdata via radio (UHF?) som finns på nya AIS (integrerad radio och transponder, sorry att jag inte kan de korrekta uttrycken, men om ni tänker till så förstår ni kanske vad jag menar hahaha) ihop med IMROD eller vad den där satellit grunkan heter och få andra stationers väderdata, så kan jag sedan göra en egen analys efter att fått utritat olika alternativ på resrutt. Missförstå mig rätt, en dator kan vägleda, men det är jag som måste ta beslutet. Och för att ta beslut så vill jag ha så mycket info som möjligt. 

 

Jag beundrar gamla sjöbusar och deras förmågor som jag aldrig kommer komma i närheten av. Jag får kompensera det med digital information och efterhand lära mig mer och mer så man inte står med näsan i blöt när det blir kortslutning i det elektriska:).

 

Summa sumarum. Maskinellt, ja, gammalt och beprövat samt noggrant genomgånget av min gode vän som är en Gud på motorer. Riva ner motorn och byta ut slitdelar och packningar. 

Vad gäller elektronisk teknik så nytt och modern med alla funktioner som finns för dagen. 

Läste för ett bra tag sedan att en smartphone har väldigt mycket mer datorkapacitet än vad man hade på Apollofarkosterna. Dom kunde ta sig runt månen och någon landade där, men vilken uppsjö av välutbildade människor var inte med som suport, vilken enorm samlad kunskap. Det är därför jag lite skämtsamt skrev innan att en resa över Atlanten idag är numer en vanlig charterresa.

 

Vad gäller radar så är en radar, en radar... Dess uppgift är att scanna av närområdet på objekt och där kan jag hålla med dig att förutom kanske känsligheten så händer det inte mycket förutom kanske färgskärm, bättre upplösning o fler knappar. Men det är all den andra informationen jag är ute efter;)

 

Sorry för långt inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS AtoN och meddelande 21

V-AIS var det ordet jag letade efter. Virtuell AIS. Meddelande 21 är det som gäller. "Tyvärr är det ytterst få navigatorer i fritidsbåtar som kan visa meddelande 21 i dagens navigatorer" (Dagens båtliv, 2017-12-10). Så även om vi kan ta emot signalen så syns den oftast inte.

"AIS-information från bojar, så kallad AtoN, som visar en bojs eller en fyrs placering syns inte i de flesta navigatorer i dagsläget. AIS-mottagarna för fritidsbåtar och många andra navigatorer är inte programmerade för att visa AtoN-information."

 

Vidare går att läsa;

"Den information som skickas ut som AtoN, är kodat som meddelande 21. För att detta ska kunna visas på din navigator krävs att:

·  din AIS-mottagare tar emot meddelande 21 och att detta meddelande skickas ut på ditt NMEA0183 och/eller NMEA2000 nätverk.

· din navigator tar emot meddelande 21 via NMEA och sedan presenterar detta på navigatorn."

 

Detta tycker jag är intressant, för (tekniknörd som jag är) så får man löpande info om inte bara bojar och vindkraftverk, men även virtuellt tillfälligt avstängda områden vid tex oljespill/olycka. Det behövs inte längre fysiska bojar i havet, utan områden kan "stängas av" med signaler från land. Förhoppningsvis i framtiden (kanske är det redan så) så kan vi se var fisknät/odlingar och annat ofog finns i vattnet så dessa kan undvikas.

 

Även om Nokia 3310 var en näst intill odödlig telefon, så är det inte den man vill ha med sig idag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev lurad av en AIS-försäljare när jag skulle köpa min. Han berättade ingående om all information som AIS-en kunde ta emot. Inte ett ord om att olika plotterfabrikat inte kunde hantera o visa all den information som fanns i AISen.

 

Slutsats: Om du vill veta vilken information som du kan se så "ställ leverantörerna mot väggen" o avkräv svar på vad kombinationen av AIS o presentationsplotter kan visa.

 

(Jag har träffat säljaren efteråt å då har han helt ogenerat förklarat att "nä, den plottern kan inte visa all information från AISen...")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bhemac:

Min radar är 1år gammal, Furuno,

Nej, där ljög jag nog lite, min 1722 är från 2002. Anläggningen kostade då över 40tkr. Man kan se antal drifttimmar på magnetronen, jag tror det var 50. Beräknad livslängd:2-3000 timmar.

Om jag jämför med en modern 4G radar för 20 papp (+plotter) så har 4G en oändligt mycket bättre upplösning i närområdet, man kan köra åttor runt stolpar i hamnen och det finns en massa finesser. Men för en långsegling skulle jag heller ta min gamla Furuno. Den är väl beprövad, känd för att vara pålitlig.

Att de nyaste AISerna kan se vissa bojar är jättekul. Men behöver man det? Kommer man i kontakt med sådan bojar och varför ska man se dem?

Hypermoderna grejer behöver man i skärgården. På havet måste man ha grejer som håller och som då har varit på marknaden ett par år. Det är vad alla erfarna långseglare säger.

Ett exempel va en kille som skulle segla jorden runt, han hade en massa sofistikerad utrustning men när han hamnade i sjönöd så kunde han inte skicka ett nödanrop. Istället fick han skicka ett fax till Stockholm Radio. Att det fungerade är mera ett under men räddningsinsatsen fördröjdes med flera timmar.

 

På tal om båtar så såg jag en annons på en Targa 96 för 40tkr. Kontaktade ägaren som berättade att båt och utrustning var i hyggligt skick men motorn var slut. Den hade jag köpt om jag hade kunnat och sen satt in en ny motor eller fabriksrenoverad (dock inte Volvo).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OceanAnkan:

Detta tycker jag är intressant, för (tekniknörd som jag är) så får man löpande info om inte bara bojar och vindkraftverk, men även virtuellt tillfälligt avstängda områden vid tex oljespill/olycka.

Ja men räckvidden är i bästa fall 40M. Vill du ha info på större avstånd är det SafetyNet via Inmarsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Jag blev lurad av en AIS-försäljare när jag skulle köpa min. Han berättade ingående om all information som AIS-en kunde ta emot. Inte ett ord om att olika plotterfabrikat inte kunde hantera o visa all den information som fanns i AISen.

 

Slutsats: Om du vill veta vilken information som du kan se så "ställ leverantörerna mot väggen" o avkräv svar på vad kombinationen av AIS o presentationsplotter kan visa.

 

(Jag har träffat säljaren efteråt å då har han helt ogenerat förklarat att "nä, den plottern kan inte visa all information från AISen...")

 

Oj vad arg jag hade blivit (milt sagt)... Som att vara sugen på ugnsbakad falukorv o säljaren levererar falukorv, lök, senap och ost men "glömmer" att berätta att det krävs en ugn.

Som med allt annat så måste man själv vara påläst o inte lita på säljare som får provision på produkter dom säljer. Jag blir grrr när jag tänker på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev bhemac:

 

Att de nyaste AISerna kan se vissa bojar är jättekul. Men behöver man det? Kommer man i kontakt med sådan bojar och varför ska man se dem?

 

Radar och AIS ser jag som äpplen och päron.

Jag vill ha både och då de visar olika saker.

AIS/transponder är ngt som jag personligen tycker borde vara obligatoriskt bland fritidstrafiken. Det går att se vad som finns över horisonten som jag kan vid datorn hemma titta på vilja fartyg som finns världen runt på exempelvis marinetrafic, på samma sätt som jag kan se flygtrafiken på flightradar. Förmodligen finns ngt liknade om jag vill till månen som visar satelliter i omlopp. 

 

Radarn plockar upp närområdet såsom fiskebåtar och Nisse som inte har transponder. Inget system är bättre än det andra, men att kombinera dessa så tror jag att man kan kunna sig någorlunda trygg. 

Varför har vi halvljus på vägarna dagtid? Inte är det för att vi ska kunna se, utan för att vi ska synas.

 

Jag vet inte vad ni tycker, men jag uppskattar att kunna få en kollisionsvarning i god tid. Det tycker garanterat handelsfartygen oxå. Det är inte bara bojar det handlar om. Förhoppningsvis så kommer systemet att utvecklas så att exempelvis Brasiliens kust med alla nya oljefält med dess bråte kan med enkla knapptryckningar varna seglare om hinder. Det behövs inte längre en fysisk sändare på plats.

 

Nu är jag inte ngn som på något kan påstå vad som är rätt eller fel. Just nu är jag bara en internettsjöman inget mer:), så ge mig käftsmällar så jag lär mig.

 

"På tal om båtar så såg jag en annons på en Targa 96 för 40tkr. Kontaktade ägaren som berättade att båt och utrustning var i hyggligt skick men motorn var slut. Den hade jag köpt om jag hade kunnat och sen satt in en ny motor eller fabriksrenoverad (dock inte Volvo)."

Nu vet jag inte vad Targa 96 är (ska kolla upp det) för det låter som ngt som jag är ute efter (trasig motor, lågt pris)

 

Osäker på om man får göra så här, men hittade lite info på denna sida https://www.sailguide.com/batfakta/targa-96-1978 

 

Hmmm....

 

EDIT:

"Akterruff med ingång från sittbrunnen med två kojer. Till styrbord om nedgångstrappan finns stickkoj och navigationsbord. För om navigationsbordet finns pentry och för om detta finns en garderob. Till babord i salongen finns en dinette som kan förvandlas till en dubbelkoj. Förpik med två kojer. Längsgående hyllor i akterruff och förpik."

 

"Vikt/Deplacement(kg)4100" är oxå min melodi (tror jag). Men är hon inte lite kort?

Redigerad av OceanAnkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS ser inte över horisonten. Radiosignalerna går i VHF området vilket i princip ger optisk räckvidd.

AIS är bra men radar är bättre, den ser även båtar som inte har AIS transponder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

AIS ser inte över horisonten. Radiosignalerna går i VHF området vilket i princip ger optisk räckvidd.

AIS är bra men radar är bättre, den ser även båtar som inte har AIS transponder.

 

Vågar nästan inte säga emot dig då jag har mindre erfarenhet (en student ska hålla käft o lyssna på sina lärare). Men AIS är väl ändå den som ser över horisonten? Hur kan jag se dessa båtar från datorn där jag sitter nu? https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:4.2/centery:50.8/zoom:6

 

Radarn har en optisk räckvidd. I bästa fall horisonten, i andra fall en ö som hindrar att se vad som finns bakom. Ligger jag exempelvis ankrad söder om Ven (en liten ö utanför Helsingborg/Landskrona i Skåne) och vill planera en rutt norrut, så om tittar jag på radarn så kommer det se bra ut, utan ngn trafik. Men på AIS'en ser jag att  bakom ön att det trafikerar färjor.

 

I Thailand är det krav på AIS/transponder på fritidsbåtar.

 

AIS i kombination med radar är vad jag tror är den optimala lösningen. Båda systemen kompletterar varandra i sina brister. Tillsammans i ett synkroniserat system så gör det passagerna hyfsat riskfria. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev OceanAnkan:

AIS/transponder är ngt som jag personligen tycker borde vara obligatoriskt bland fritidstrafiken. Det går att se vad som finns över horisonten som jag kan vid datorn hemma titta på vilja fartyg som finns världen runt på exempelvis marinetrafic, på samma sätt som jag kan se flygtrafiken på flightradar.

Det kan man tro, men så är det inte.

Precis som bhemac skriver kommer du inte att se båtar bortom horisonten och du kommer inte att synas på långa avstånd. Så snart du lämnar kustnära områden så försvinner du från Marin trafic av två orsaker.

  1. Det finns ingen/inget som plockar upp dina signaler.
  2. Det finns inget internet så har man inte en AIS-mottagare så syns du inte.

Dessutom kommer du inte att synas så bra som man kan hoppas eftersom många kör på autopilot medan de sover eller sysslar med annat.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev OceanAnkan:

e). Men AIS är väl ändå den som ser över horisonten? Hur kan jag se dessa båtar från datorn där jag sitter

Marin Traffic har landbaserade AIS-mottagare som samlar upp signalerna och presenterar dem i princip på en webbisda.

 

När du lämnar kusten försvinner du från Marin Traffic. Där har du inte heller internettäckning så även om Marin Traffic på något vis skulle kunna samla upp AIS-signalerna skulle du inte kunna se dem.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Det kan man tro, men så är det inte.

Precis som bhemac skriver kommer du inte att se båtar bortom horisonten och du kommer inte att synas på långa avstånd. Så snart du lämnar kustnära områden så försvinner du från Marin trafic av två orsaker.

  1. Det finns ingen/inget som plockar upp dina signaler.
  2. Det finns inget internet så har man inte en AIS-mottagare så syns du inte.

Dessutom kommer du inte att synas så bra som man kan hoppas eftersom många kör på autopilot medan de sover eller sysslar med annat.

 

Mackey

 

 

Seriöst, skojar du?

Den där runda grunkan ska skicka signaler på två olika frekvenser var annan minut. Nä, nu driver ni med mig... 

På samma sätt som jag ser flygplan på flightradar, på samma sätt ser jag alla båtar med AIS/transponder. Det är liksom syftet med det hela, att synas. Dessutom så går jag in och kollar på båtar jag följer så kan jag se förutom exakt position, hastighet och riktning/kurs och dessutom båtens data (vikt längd osv).

 

Nää, nu driver ni med mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mackey:

Marin Traffic har landbaserade AIS-mottagare som samlar upp signalerna och presenterar dem i princip på en webbisda.

 

När du lämnar kusten försvinner du från Marin Traffic. Där har du inte heller internettäckning så även om Marin Traffic på något vis skulle kunna samla upp AIS-signalerna skulle du inte kunna se dem.

 

Mackey

 

Vilken jäkla scam om det du säger är sant! Vad ska man med det till isf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns satellitbaserad AIS men det är dyrt och sällsynt. Det kommer att nog bli vanligt i framtiden, ev kommer ett helt nytt satellitbaserat AIS system. 

 

Mottagarna som Marinetraffic mfl använder sitter oftast i privata master. Inte alltid så högt och därför vet man inte alltid hur långt deras AISer "ser".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En AIS-transponder kan vara bra att ha men som sagt alla flytetyg har inte detta system så tro inte att alla ser dig. Om man bara har en AIS mottagare så syns man inte alls! 

Större fartyg ska ha systemet igång så risken att bli överseglad av ett stort fartyg är liten men tex en fisketrålare kanske inte har och den vill man inte gärna krocka med.

Om man är ute på havet så syns man i princip inte på typ Marin Traffic om det inte finns ett fartyg som skickar vidare signalen till Marin Traffic. Men fartyg i närheten kommer fortfarande att se dig om din AIS-transponder är påslagen.

Så vill man ha koll på sin omgivning så är det ordentlig utkik gärna med nattkikare och komplettera med radar som gäller. 

Redigerad av per_62
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OceanAnkan:

Hur kan jag se dessa båtar om signalen slutar en bit efter kusten? https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:70.5/centery:-9.8/zoom:3

 

Det finns som sagt möjlighet att snappa upp signaler via satellit, men...

  • Alla båtar snappas inte upp, vet inte riktigt vad som krävs för att synas via satellit.
  • Det är olika lång fördröjning, i alla fall upp till en timme.
  • Många fartyg saknas, det ser man om man seglat på oceanerna själv.
  • Det finns många fartyg som inte har sattelitkontakt som inte fått sin position uppdaterade på många timmar och upp till dygn.

Det tar fem till 10 minuter från att du ser ett mötande fartyg i horisonten till dess ni möter varandra, så fördröjning på upp till en timme hjälper dig inte mycket, om du nu skulle ha internetuppkoppling mitt på oceanen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns som sagt möjlighet att snappa upp signaler via satellit, men...

  • Alla båtar snappas inte upp, vet inte riktigt vad som krävs för att synas via satellit.
  • Det är olika lång fördröjning, i alla fall upp till en timme.
  • Många fartyg saknas, det ser man om man seglat på oceanerna själv.
  • Det finns många fartyg som inte har sattelitkontakt som inte fått sin position uppdaterade på många timmar och upp till dygn.

Det tar fem till 10 minuter från att du ser ett mötande fartyg i horisonten till dess ni möter varandra, så fördröjning på upp till en timme hjälper dig inte mycket, om du nu skulle ha internetuppkoppling mitt på oceanen.

 

Mackey

5-10 min?

Längre än mln 2-4 distans bort ser man väl fartyg. Har nog inte mött nån i direkt kontrakurs men upplever väl att man ser fartyg längre bort än så. Räknar man den enkla roten ur höjd x 13 fartygets lantärna 10 m du 1.8m fartygets hastighet 2åkn din 8kn så träffas man efter ca 30min.. om jag inte räknat helt åt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du möter ett fiskefartyg i mörker på Stilla havet så går de kanske i 15 knop och alla rensar fisk, ingen är på bryggan...

Ingen AIS heller...

 

Du själv går i sju knop.

 

Lysvidd på topplanterna är i bästa fall 5 M oavsett hur högt den sitter, dessutom är det otroligt mycket stjärnor som är lätta att blanda ihop med en topplanterna eller tvärt om.

(Troligen ser du inte fartyget innan du ser den röda och/eller gröna lanternan som har 2 M lysvidd.)

 

I bästa fall ser du fartyget på 5 M.

Hastigheten ni närmar er varandra, är låt säga 20 knop.

Det blir i bästa fall 15 minuter från upptäckt till kollision...

 

I verkligheten pratar vi om fem till 10 minuter från upptäckt till kollision, egen erfarenhet...

Troligen för att du inte ser topplanternan pga. stjärnorna.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:
  • Alla båtar snappas inte upp, vet inte riktigt vad som krävs för att synas via satellit.

Bara ett fåtal. Kräver speciell utrustning och ett abonnemang som ska täcka kostnaden för satelliter och markstationer. Orbcomm har 16 satelliter...

Kostnaden ligger runt $12000. Per år.

Man lyssnar på 300.000 transponders, i 86% så når positionerna fram inom en minut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

Om du möter ett fiskefartyg i mörker på Stilla havet så går de kanske i 15 knop och alla rensar fisk, ingen är på bryggan...

Ingen AIS heller...

 

Du själv går i sju knop.

 

Lysvidd på topplanterna är i bästa fall 5 M oavsett hur högt den sitter, dessutom är det otroligt mycket stjärnor som är lätta att blanda ihop med en topplanterna eller tvärt om.

(Troligen ser du inte fartyget innan du ser den röda och/eller gröna lanternan som har 2 M lysvidd.)

 

I bästa fall ser du fartyget på 5 M.

Hastigheten ni närmar er varandra, är låt säga 20 knop.

Det blir i bästa fall 15 minuter från upptäckt till kollision...

 

I verkligheten pratar vi om fem till 10 minuter från upptäckt till kollision, egen erfarenhet...

Troligen för att du inte ser topplanternan pga. stjärnorna.

 

Mackey

Ok. Då e jag me. Tänker på dom gångerna jag korsat österjön. Då är drt ju en anna sak.

Vimlar det av fiskebåtar mitt ute på stilla havet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...